Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

PINKSTER-VRUCHT

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden. Handelingen 2 vers 21.

De Geest des Heeren, op Pinksteren uitgestort, bracht de apostelen tot getuigen. Dit had Jezus hen immers vóór Zijn hemelvaart opgedragen. Zij moesten Zijn getuigen zijn. En zij hebben getuigd. Op Pinksteren heeft Petrus, gedreven door den Heiligen Geest, gesproken van Jezus Christus. En ook daarna hebben zij van Christus getuigd. De Pinkster-Geest brengt tot een getuigen van Jezus Christus.
En wat een heerlijk getuigenis kan er van Christus verkondigd worden. Want Christus heeft alles gedaan, wat er maar bij God te doen was, om zondaren te verlossen. Hij is gekomen naar deze aarde. Hij is ingegaan in het leven van zondaren. Hij is onzer één geworden. Zoo heeft Hij, met onze zonde en schuld beladen, aan het Recht Gods genoeggedaan. Hij heeft Gods wet vervuld. Den vloek der wet heeft Jezus gedragen. Door Zijn lijden en sterven heeft Christus gerechtigheid aangebracht. Door Zijn Middelaarswerk heeft Hij vergeving der zonde, het eeuwige leven verworven. Van Jezus Christus kunnen de apostelen verkondigen, dat Hij is de Zaligmaker van zondaren. Met deze prediking treden zij op. Aangedreven door den Pinkster-Geest geven zij dit getuigenis van den Heere Jezus. Bezield door den Geest van Boven spreken zij alom over den Heere Jezus als de Redder van verlorenen. Is het geen heerlijk getuigenis, dat de apostelen verkondigen ? Is er wel blijder boodschap dan deze, dat Jezus zondaren zalig maakt ?
Wij zijn er met elkander van nature zoo ongelukkig aan toe. Door onze geboorte in dit leven zijn wij den toorn Gods onderworpen en der verdoemenis deelachtig. Kan het erger ?
Wij zijn God kwijt. Wij zijn van God, den Bron des Levens, afgesneden. Wij liggen midden in den dood. En in ons is geen kracht om terug te keeren. Om weer bij God te komen.
Wij zijn van God afgevallen en den duivel toegevallen. Wij leven midden in de zonde. Daar hebben we ons vermaak in. En niet in God. De dienst der wereld bekoort ons. En niet de dienst des Heeren. De dingen dezer aarde vervullen ons hart. En niet de dingen van Gods Koninkrijk. Wij zijn slaven der zonde geworden. En wij zijn onwillig om ons tot God te bekeeren.
Wij zijn God-in-Zijn-gunst kwijt. Wij verkeeren onder Zijn toorn. God handhaaft Zijn recht. Daarom is God in actie gekomen tegen ons zondige leven, waarin wij opstaan tegen God. Waarin wij God van Zijn eer berooven, doordat wij het leven, dat Gods eigendom is, van Hem stelen en doorbrengen in den dienst der zonde. God is ons tegen vanwege onze zonde en schuld. En is er grooter nood dan dat wij God tegen hebben ? Dat is onze rampzaligheid, dat wij leven onder den toorn des Heeren.
Wat is een mensch toch diep ongelukkig. Met alles wat we hebben in deze wereld aan vreugde en genoegen, aan geld en goed, aan eer en aanzien, aan macht en invloed, zijn we toch diep ongelukkig als wij God kwijt zijn, als wij onder Zijn toorn leven en onder Zijn toorn eenmaal sterven zullen. Hebben wij dit in ons leven al verstaan, dat we zoo diep ongelukkig zijn ?
Maar hoort nu naar de boodschap der apostelen. Vervuld van den Heiligen Geest hebben zij het verkondigd, dat Jezus Christus is de Zaligmaker van zondaren. De Zaligmaker van ongelukkige menschen, die onder den toorn Gods verkeeren. Daartoe is Jezus juist gekomen uit den hemel naar de aarde. Daartoe heeft Hij alles volbracht. Dit was Zijn werk hier op aarde. Dit is nog Zijn werk in den hemel, nu Hij gezeten is aan de Rechterhand des Vaders. Jezus is Zaligmaker. Hoort wat Petrus verkondigt in de eerste Pinksterpreek : en het zal zijn, dat een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden.
Daar is zaligheid voor ongelukkige zondaren. Maar dan ook, zaligheid alleen bij den Heere. Zaligheid alleen door Jezus Christus.
Wij kunnen niet verlost worden door ons eigen werk. Ach, wat denkt menigeen dit. Ja, wat zijn wij daar allemaal op onze beurt druk mee bezig. De een door zijn plichten getrouw te vervullen. De ander door allerlei goed werk in het maatschappelijk leven. Hoe vaak hooren we het aan ziekbedden, dat men gerust gaat sterven omdat men een ieder het zijne gegeven heeft. En men vergeet zich af te vragen of men ook God het Zijne gegeven heeft! Een derde doet het ernstiger en zoekt het in zijn geestelijke werkzaamheden. Maar we zijn er allemaal mee bezig op onze beurt om door ons eigen werk met God in het reine te komen. Om door onze eigen gerechtigheid Gode aangenaam te worden. Maar de Pinkster-Geest leert een andere boodschap verkondigen. Een boodschap, die tegen onze hoogmoed en tegen ons vrome vleesch ingaat. De Pinkster-Geest leert het de apostelen verkondigen, dat wij alleen door den Heere zalig kunnen worden. Dat er alleen zaligheid is voor ongelukkige zondaren door en in Jezus Christus.
Hebben wij dit ook al geleerd van den Geest op Pmksteren uitgestort ? Hebben wij het al geleerd, dat wij met al ons werk, ook met al onze godsdienstige, vrome werken midden in den dood blijven liggen ? Dat wij door dit alles geen gerechtigheid voor God hebben ? Zijn wij met al ons werk, ook met ons godsdienstige leven, al vastgeloopen, zoodat wij het zelf op moeten geven en het niet langer van onszelf kunnen verwachten ?
De Pinkster-boodschap is : zaligheid van den Heere. Zaligheid door Jezus Christus. Wie den Naam des Heeren aanroept, wie het van den Heere verwacht en bij den Heere zoekt, die zal zalig worden !
Wie bidt er werkelijk om zalig gemaakt te worden ? Degenen, die door God aan zichzelf bekend gemaakt zijn. Die bij het licht van Gods Geest hun nood en ellende onder den toorn Gods hebben leeren kennen.
Wij hebben de Pinkster-boodschap weer gehoord. Jezus Christus is ons al zoo vaak verkondigd. Maar wij leven er gerust bij heen en maken met Gods boodschap geen ernst. Zoo diep zijn wij gevallen.
Wij moeten aan onze nood ontdekt worden. Dan leeren we bidden. Dan gaan we roepen uit diepten van ellenden tot Hem, die heil kan zenden. Als wij het niet meer kunnen, als wij met ons leven vastloopen, als wij onze nood werkelijk gaan zien, dan gaan we bidden. Dan gaan we roepen en smeeken. Dan gaan we het bij den Heere zoeken. God maakt eerst ongelukkig, opdat we uit ons ongeluk Hem zouden aanroepen. God maakt eerst rampzalig, opdat we bij Hem de zaligheid zouden zoeken. God laat ons eerst vastloopen, opdat we hulpeloos en nooddruftig het bij Hem zullen zoeken.
Ja, dan roepen we den Heere aan. Den Naam des Heeren. Dat is God in Zijn openbaring. Dat is : God-naar-óns-toe. God, die Zich in Christus Jezus geopenbaard heeft, als een genadig en barmhartig God. Die in Christus zondaren zoekt. En in Christus zondaren zalig maakt. Ja, dan roepen we den Heere aan. Dan leeren we het van den Heere verwachten. Dan kunnen we onszelf niet meer helpen. Dan moet het alles van den Heere komen. Dan zalig worden door Jezus Christus. En dit is het werk van den Pinkster-Geest, die zondaren met zichzelf bekend maakt. Die hen ontdekt aan nood en ellende. Die hen leert bidden om zalig gemaakt te worden !
En hoe ruim is dan deze prediking. Er staat: al wie. Dan wordt niemand er van uitgezonderd. Dan mag iedere zondaar komen.
Niemand behoeft te denken : maar voor mij zal het wel niet zijn. Niemand behoeft te vreezen, dat zijn zonden te veel zijn en zijn schuld te groot is. Niemand behoeft te Wanhopen omdat zijn val te diep zou zijn. Niemand behoeft zichzelf er buiten te sluiten, omdat hij te kort komt in ernst, in gebed, in tranen en geween. De Heere laat het weten : al wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Wie werkelijk bidt uit nood en dood, wie werkelijk den Heere aanroept uit zijn ellende, wie het werkelijk bij Hem zoekt, zal het ondervinden, dat de Heere Zijn Woord waar maakt. Dat Hij ongelukkige zondaren zalig maakt.
Wat een rijkdom van geluk is deze zaligheid. De Heere vergeeft alle zonde. De schuld schrapt Hij uit Zijn boek. Met liefde en trouw omringt Hij Zijn kinderen.
De Heere wil hun God zijn. En dit is de zaligheid, dat God onze God is. Dat God vóór ons is. Want als God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn ? Dan staat de Heere voor ons in. Geen duivel kan ons deze zaligheid ontrooven. Geen wet kan ons meer verdoemen. Geen zonde ons meer buiten den hemel houden. De Heere heeft Zijn kinderen lief met een eeuwige liefde ! En dat is zaligheid.
Dit is het waarachtige leven, dat wij Gods gunst om Christus' wil in onze ziel ondervinden. En ook dit is vrucht van den Pinkster-Geest. De Geest des Heeren moet dit leven van Gods kinderen onderhouden. De Geest moet het geloof in stand houden, zoodat zij tegen alle bestrijding en aanvechting in, uit Christus leven en het van Jezus verwachten. De Geest des Heeren is hun trooster. Hij bedient hen uit de volheid van Christus' genade. De Geest is de zaakwaarnemer Gods in hunne harten. Zoo genieten zij de zaligheid hier reeds bij aanvang en ten deele op deze aarde. Maar de tijd komt, dat zij in zullen gaan in de eeuwige zaligheid om bij God te zijn. En Hem, Vader, Zoon en Geest te verheerlijken voor Zijn werk, dat Hij gewrocht heeft tot zaligheid van al Zijn volk.
Kent gij dit leven, dat door den Geest van Pinksteren in het hart gewrocht wordt ? Dan zult gij instemmen met den dichter:
Hoe zalig is het volk dat naar Uw klanken hoort ! Zij wand'len Heer, in 't licht van 't godd'lijk aanschijn voort, Zij zullen in Uw Naam zich al den dag verblijden. Uw goedheid straalt hun toe ; Uw macht schraagt hen in 't lijden, Uw onbezweken trouw zal nooit hun val gedoogen. Maar Uw gerechtigheid hen naar Uw Woord verhoogen.
V.
 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1938

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juni 1938

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's