Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor velerlei uitlegging vatbaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor velerlei uitlegging vatbaar

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De term „in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en staande op den bodem der belijdenis" is een term, waarvan we reeds verscheidene malen hebben opgemerkt, dat ze vatbaar is voor verschillende uitlegging.

Ik geef hiervan een nieuw voorbeeld. Er is in Harderwijk een evangelisatie die ook op den bodem van de belijdenis wil staan.

Verschillende predikanten treden des morgens op in de Stadshal voor een groep malcontenten, die zich confessioneel noemen.

Voor mij is dit niet iets vreemds. Ik stond negentien jaar lang in Ermelo, maar al dien tijd traden iederen Zondagmorgen in de zoogenaamde Zendingskerk, het scheurkerkje van Witteveen, ethische predikanten van elders op.

Nu is dit het groote verschil tusschen Ermelo en Harderwijk, dat men in Ermelo in die evangelisatiekring wel wilde weten, dat men ethisch was. In Harderwijk is men echter steeds gesteld op den naam van confessioneel. Er zijn echter in Harderwijk maar heel weinig confessioneelen.

Van tijd tot tijd heb ik van verschillende zijde al eens brieven gekregen met de vraag, waarom de gereformeerde groep in Harderwijk zoo onverdraagzaam tegen die confessioneelen was. Waarom werd er bijvoorbeeld in de derde vacature geen confessioneel predikant beroepen.

Op al dergelijke vragen heb ik steeds geantwoord, dat het in Harderwijk niet ging tusschen gereformeerden en confessioneelen, maar tusschen gereformeerden en ethischen.

In Harderwijk en ook buiten Harderwijk zijn er echter velen, die dit maar niet gelooven willen.

Nu las ik echter in de „Gereformeerde Kerk", het orgaan van de Confessioneelen een artikel van de hand van ds. H. G. Groenewoud te Wageningen. Dat artikel draagt tot titel: Nood en Hoop der kerk.

In dat artikel komt ook een zinsnede voor over den toestand in Harderwijk. Een zekere ds. L. H. Ruitenberg, een vrijzinnig predikant, heeft beweerd, dat er te Harderwijk „een aparte confessioneele Evangelisatie werd opgericht", omdat „de Gereformeerde Bond aldaar de macht in handen heeft".

Op deze beschuldiging van ds. L. H. Ruitenberg antwoordt ds. Groenewoud, de secretaris van de Confessioneele Vereeniging en Ned. Herv. Predikant te Wageningen het volgende :

„Het hoofdbestuur van de Confessioneele Vereeniging weet niet van de oprichting van een Confessioneele Evangelisatie te Harderwijk.

Wel is het een feit, dat het hoofdbestuur der Confessioneele Vereeniging steeds geweigerd heeft Evangelisaties in Geref. Bondsgemeenten op te richten of steun te verleenen. Ik denk b.v. aan Nijkerk, waar jaren geleden, ondanks herhaalden aandrang, in deze weigering werd volhard, wat ons practisch onze afdeeling aldaar kostte, terwijl de ethische groep er toen een Evangelisatie stichtte.

Als de heer Ruitenberg op de hoogte is met de toestanden in onze kerk, zal hij weten, dat de malcontenten in Bondsgemeenten zich gewoonlijk maar met den naam confessioneel sieren, ook al hebben ze met de Confessioneele Vereeniging niet het minste contact.

Tot zoover het artikel van ds. Groenewoud. Ik geloof, dat ds. Groenewoud de toestand in Harderwijk op de juiste wijze heeft bekeken. Nu blijft echter de vraag open, waar het toch henen moet met het misbruik van den term „in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift en op den bodem der belijdenis". **

Bij vernieuwing dringen we er op aan, dat de Synode, onze hoogste kerkelijke vergadering toch ten spoedigste een einde make aan deze tweeslachtigheid. Ze geve spoedig een duidelijke exegese van dien term, opdat we allen weten, wat we onder dien term te verstaan hebben.

Onder de oude synodale organisatie kon ieder van den term „het evangelie van Jezus Christus" maken wat hij maar wilde, maar langs dezen weg gaan we onder de nieuwe organisatie denzelfden weg op.

Er zijn al vrijzinnigen, die er ook ja en amen op willen zeggen.

En daarom nog eens, de Synode schenke ons klaren wijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 1947

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's

Voor velerlei uitlegging vatbaar

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 april 1947

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's