Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONTWERP KERKORDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONTWERP KERKORDE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Korte samenvatting van onze bezwaren tegen ordinantie X (voor de bediening van het Heilig Avondmaal) en voorstellen van wijziging.

Artikel 1. Dit artikel gaat uit van een ideële toestand der Herv. Kerk, waarvan wij nog zeer ver verwijderd zijn. Het voorop-stellen van de nodiging ten Avondmaal dient daarom afgewezen te worden. Ook lijdt de verdere formulering, „waarbij de lidmaten der gemeente worden geroepen tot inkeer en verootmoediging" aan enige vaagheid. Het hier genoemde is meebegrepen in hetgeen het Avondmaalsformulier der Kerk noemt in het ,,zelf onderzoek" (resp. „beproeving") voor het gaan ten Avonmaal. Alinea 2 past beter onder Art. 4 en kan onder Art. 1 dus vervallen.

Voorgesteld wordt Art. 1 aldus te wijzigen : „Bij het huisbezoek zullen de predikanten en ouderlingen de lidmaten der gemeente opwekken tot getrouwe viering van het H. Avondmaal, en zij vermanen daarbij de lidmaten der gemeente tot zelfonderzoek overeenkomstig het Formulier voor de viering van het H. Avondmaal. Uit het midden der ambtsdragers worde weggedaan, wat voor de rechte deelneming aan het Avondmaal in de weg zou mogen staan".

N.B. De uitdrukking in alinea 1 : ,,uit hart en midden" is taalkundig minder zuiver te achten.

Artikel 2.

Alinea 1 wordt aldus gewijzigd : ,,Tot de deelneming aan het Avondmaal kunnen worden toegelaten de lidmaten . . . . enz."

In regel 4 tussen ,,voorts" en , , zij" in te voegen : ,,kunnen". Dus wordt voorgesteld : „En voorts kunnen zij, die . . ..  enz."

In plaats van regel 5 van alinea 1 leze men . ,,één en ander naar het oordeel van de Kerkeraad".

In alinea 2 worde tussen de woorden ,,binnenland" en ,,worden", „kunnen" ingevoegd.

In alinea 3 worde tussen ,,buitenland" en „worden", het woord „kunnen" ingevoegd. Aan het slot er van vuile men aan met : ,,naar het oordeel van de Kerkeraad".

Motivering : De toevoeging van het woord ,,kunnen" bedoelt niet de Kerkeraad te doen heersen over dit Sacrament, maar wel uit te spreken, dat de Kerkeraad een wakende taak heeft overeenkomstig het Formulier voor de bevestiging der ambtsdragers.

Artikel 3.

In alinea 1 worde in plaats van ,,onberispt", ,,onberispelijk" gelezen.

Motivering : taalkundig juister.

In alinea 2 het eerste woord „wordt" te vervangen door : „is".

Motivering : taalkundig juister.

Alinea 5 : In plaats van „twaalf" te lezen : „drie kalendermaanden".

Motivering : Een jaar achten wij veel te lang. Voorts rijst bij ons de vraag of de bepalingen onder alinea 3—8 wel onder deze ordinantie voor het Avondmaal behoren.

Artikel 4.

Gelijk bij art. 1 reeds opgemerkt werd, kan alinea 2 van art. 1 beter als 2e alinea van dit artikel hier geplaatst worden.

Artikel 5.

Alinea 2 : In plaats van „een daartoe bestemd Formulier uit het dienstboek der Kerk", leze men: ,,het Formulier voor de.bediening van het Heilig Avondmaal".

Motivering: Dit schone Formulier zal toch ook in de toekomst door ieder gaarne gebruikt worden, die naar Art. X van de Kerkorde leeft in gemeenschap met de belijdenis der Vaderen.

Voorts schrappe men in deze alinea : ,,naar plaatselijke zede of naar de behoefte der Gemeente".

Motivering: Deze woorden zijn totaal overbodig. Richtsnoer behoort de H. Schrift in deze te zijn.

Alinea 3 kan beter dienen als 2e alinea onder art. 1 met dien verstande, dat de woorden : ,,zo dit ter plaatse gebruikelijk is", vervallen.

Motivering: Het komt ons Schriftuurlijk voor, dat zowel een voorbereiding als een dankzegging voorafgaand en volgend op de viering gehouden wordt; zie 1 Cor. 11 : 28—31. Bovendien stellen de ware Avondmaalgangers beiden zeer op prijs, terwijl het voor de anderen grote zegen kan afwerpen.

Alinea 4 worde geheel geschrapt. Motivering : Daar het misbruik stellig groot zou worden, is schrapping gewenst.

Korte samenvatting van onze bezwaren tegen ordinantie XIII (voor het Pastoraat) en voorstellen van wijziging.

Artikel 1. Gezien de uitwerking, die er aan gegeven wordt in de volgende artikelen, maken wij bezwaar tegen de onderscheiding van de pastorale werkzaamheden in gewone-, buitengewone-, en bijzondere werkzaamheden. Immers de nadere uitwerking van die buitengewone en bijzondere werkzaamheden in art. 3 en 4 wekt de vrees, dat aan het begrip „Pastoraat" geweld wordt aangedaan. De desbetreffende ambtsdrager wordt gedegradeerd tot „ambtenaar" ; de plaatselijke gemeente wordt niet meer gezien als één kudde, doch men denkt te veel vanuit de eenheid en het geheel van de kerk en stelt nu voor bepaalde onderdelen vakmensen en specialisten aan. We menen, dat we ook in dezen van meet af stelling moeten nemen tegen de practijk in de Roomse kerk en daarom uit de kerkorde moeten weren alles wat de mogelijkheid zou kunnen openen om van de kerk een ambtenaren-kerk te maken.De mogelijke winst in de breedte weegt in geen enkel opzicht op tegen het enorme verlies in de diepte door deze mechanisatie. Een pastor moet midden in het volle leven staan en 20 de kudde leiden. We zouden ook geweldige bezwaren hebben, indien de opvoeding der kinderen aan de ouders ontnomen werd en toevertrouwd werd aan door de staat daartoe aangestelde vakmensen en specialisten.

Daarom stellen wij voor art. 1 als volgt te lezen : „De predikantsplaatsen worden onderscheiden in gewone en buitengewone predikantsplaatsen".

Artikel 2. In aansluiting daaraan worde dan de eerste zin van art. 2 als volgt gelezen : „De ambtswerkzaamheden van een op een gewone predikantsplaats gevestigde predikant omvatten " (volgt art. 2, regel 3 e.v.).

Voorts zagen we gaarne in regel 9 achter het woordje „en" iets ingevoegd, zodat de gehele zin wordt : „de bevestiging van de ambtsdragers en de inleiding tot de arbeid van degenen die tot een bediening geroepen zijn".

Artikel 3. Ingevolge bovengenoemde opmerkingen stellen we voor dit artikel als volgt te lezen :

Artikel 3 : Buitengewone predikantsplaatsen.

,,Bij een gewone gemeente wordt een buitengewone predikantsplaats gevestigd bij besluit van het breed moderamen der class, vergadering, onder goedkeuring van het breed moderamen van de prov. kerkvergadering, op verzoek van en in overleg met de kerkeraad. De werkzaamheden daaraan verbonden worden nauwkeurig omschreven in de naar de omstandigheden gewijzigde beroepsbrief, ingericht naar een door het breed moderamen der synode vastgesteld model. Zulk een predikant woont de class, vergadering van zijn woonplaats bij als gast, staat onder het opzicht van de prov. kerkvergadering binnen welker gebied hij woonachtig is. De beroeping naar een buitengewone predikantsplaats geschiedt door de kerkeraad in overleg met het lichaam ten behoeve waarvan de predikant werkzaam zal zijn".

Artikel 4. We stellen voor dit artikel geheel te laten vervallen.

Artikel 36. In al. 4 wilden we de volgende wijziging aanbrengen. In plaats van : „Zij, die het kerkelijk examen met ", leze men: „Mannelijke lidmaten, die het kerkelijk examen ".

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 1949

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

ONTWERP KERKORDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 1949

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's