Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GOEDE VRIJDAG EN PASEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GOEDE VRIJDAG EN PASEN

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want indien wij vijanden zijnde, met God verzoend zijn door de dood Zijns Zoons, veelmeer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven". Romeinen 5 : 10.

Vandaag vertoeven wij in de geest op de kruisheuvel Golgotha. Daar sterft aan het kruishout der schande Jezus Christus, de Zoon van God. Hij sterft vanwege onze zonden, onze overtredingen. Het zijn de Joden niet alleen, die Jezus aan het kruis genageld hebben, ook wij, u en ik hebben Jezus medegekruisigd. Op Goede Vrijdag lijkt het alles somber en doods, dan wint de dood het van het leven, dan wint de vorst der duisternis het van de Vorst des Levens. Althans zo schijnt het, en naar de mens gesproken is het ook zo, maar op Goede Vrijdag is Pasen gevolgd. En Pasen verkondigt ons, dat Jezus Christus in en door Zijn dood machtiger geweest is dan ooit te voren. Door Zijn sterven en opstanding heeft Christus het Rijk der duisternis beschaamd, tot het niet meer wezen zal. Daarover spreekt Paulus in onze tekst.

„Want indien wij vijanden zijnde, met God verzoend zijn door de dood Zijns Zoons".

Allereerst valt de nadruk op het woord : verzoenen. Onze taal kent maar één woord voor verzoenen. In het Grieks heeft men twee woorden. Zodat men in de Bijbel kan aantreffen het woord verzoenen in de zin van: de vergeving der zonden door het bloed van Jezus Christus, de schuldbedekking, dus in de weg der voldoening aan het geschonden recht des Heeren. Daarnaast staat nog een ander woord voor verzoenen, en wel : de wegneming der vijandschap tussen twee partijen, die vroeger vijanden waren en nu vrienden geworden zijn. Hierover handelt nu de tekst. Nu zal het echter de grote vraag zijn, of wij ons willen laten gezeggen) door het Woord, dat wij vijanden zijn. Nu moeten wij ons niet gaan verschuilen achter de veronderstelling, dat Paulus zichzelf hier op het oog heeft. Bij Paulus was uiteindelijk alleen maar tot openbaring gekomen wat leeft in ons aller hart. Ons allen geldt van nature maar één woord, en dat is : vijand. In onze harten is geen genegenheid voor de Heere, integendeel, van nature geneigd God en de naaste te haten. En de Almachtige van Zijn kant kan evenmin in welgevallen op ons neerzien. Hij is te rein van ogen, dan dat Hij de zonde zou kunnen dulden. Ja, vijandschap is ons bedenken, en ons gehele leven is één strijd tegen God, zoals de verloren zoon het uitdrukte, dat hij tegen de hemel gezondigd heeft. Willen wij het ons laten gezeggen, dat dit ook ons geldt ? Hier helpt niet de belijdenis dat het met ons niet helemaal in orde is, dat wij zondaren zijn, dat is vaak zo gemakkelijk gezegd. Hier zal het moeten komen tot de belijdenis, dat wij Gods toorn verdiend hebben, dat wij van nature liggen buiten Zijn gemeenschap en daarom sterven moeten. Vijanden van God, dat is onze ware naam, hetzij wij er ons aan ergeren, of niet aan ergeren. Gods Woord noemt de dingen nu eenmaal bij hun ware naam. Zijn wij al vijand geworden in eigen oog ? Gode zij dank! Gods Woord laat ons ook zien, hoe vijanden vrienden kunnen worden.

Dan denk ik aan Abraham. God noemt Abraham Zijn vriend. Is dat niet het heerlijkste wat zich denken laat, wanneer een vijand een vriend mag zijn, en dit om niet, om het eeuwig welbehagen Gods. En zie nu, mijn lezer (es), dit is mogelijk geworden door het kruis. Door het kruis, dat opgericht staat op de kruisheuvel Golgotha, is de weg gebaand van boven naar beneden, een weg, die door ons onherroepelijk afgesneden was. Daar wordt het u verkondigd: De Heere wil ook u maken van vijanden tot vrienden.

Wendt u dan tot Hem, en Hij is een God, Die ook uw bede horen en verhoren kan : ,„Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de Heere, mijn God".

Nu willen wij zien hoe de verzoening tussen de heilige en rechtvaardige God en de onheilige zondaar tot stand komt. Wanneer in onze tekst sprake is van vijand, zou de mening kunnen post vatten, alsof hier alleen maar bedoeld wordt de vijandschap van de mens tegen God. Dit is echter te zwak. De vijandschap van vs. 10 wordt allereerst toegeschreven aan de Heere, Die toornt over de zonden. De toorn Gods, waarover vers 9 handelt: „Veelmeer dan zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van de toorn". God de Heere toornt nu eenmaal over de zonde, en daarmede over de zondaar. En hoe erg die toorn Gods wel is, toont ons het kruis. Zó erg, dat Hij Zijn Zoon gestraft heeft met de bittere dood des kruises. Daarom is voor velen het kruis van Golgotha een rots der ergernis en een steen des aanstoots. Want, zegt men : „Is dat nu liefde, is dat nu een God van liefde, en dan toch dit kruis? " Laten wij voorzichtig zijn met zulke opmerkingen. De liefde Gods heeft niets te maken met datgene, wat wij er van willen maken, n.l. dat God maar weer goed moet maken, wat wij verdorven hebben. De Heere God is geen Eli, die de zonde van zijn zonen door de vingers ziet.

Juist omdat God liefde is, kan Hij niets door de vingers zien en moet Hij de zonde straffen. Het zou de grootste liefdeloosheid van de Heere zijn, wanneer Hij de zondaar ongestraft liet blijven. Daarom heeft de Heere in Zijn grote genade een weg ter ontkoming gebaand voor een arm en in zichzelf verloren zondaar, maar het is de weg van het voldoen aan Zijn recht. Sion zal door recht verlost worden. Dit kan geen mens, dit doet God Zelf in en door de Zoon Zijner liefde. Goede Vrijdag zegt ons : Jezus gaat onder. Hij wordt tot zonde gemaakt, en sterft, en in deze weg van lijden en kruisdragen neemt Hij alles weg, wat scheiding maakte tussen God en de mens. Ja, zo wordt de Heere op het hoogst verheerhjkt en de zondaar op het diepst vernederd. Omdat het Goede Vrijdag is, is er redding mogelijk voor vermoeiden en beladenen. Omdat het Goede Vrijdag is, worden in en door Hem goddelozen gerechtvaardigd en vijanden verzoend. Dit is alleen de weg, waarlangs behoud mogelijk is. De Heere God wil u de hand reiken, maar alleen over Golgotha's kruis heen, waar gij staat als een in zichzelf verlorene, die geen andere hoop meer kent dan Zijn bloed en wonden.

Het is heerlijk, wanneer wij door genade ons met die heilige God verzoend mogen weten, zodat wij in de dag des oordeels geen kwaad behoeven te vrezen, maar aan de andere kant, wanneer wij, ook na ontvangen genade, zien op onszelf, rijst dan niet de verzuchting op : „Wie zijn wij, zo zwak van moed, zo klein van krachten. Wat is ons hart, zo arglistig en onstandvastig" ? Het is alsof Paulus deze verzuchtingen gehoord heeft en nu de bekommerden en aangevochtenen troosten wil. Zie, zegt Paulus, Diezelfde Christus, Die voor u gestorven is, is ook voor u opgestaan, om u bij deze genade te bewaren. Wanneer Christus reeds door Zijn dood zo machtig geweest is, dat Hij u kon verzoenen met de Vader, zal Hij u dan niet veel meer kunnen behouden door Zijn leven ? Op Goede Vrijdag is toch eenmaal Pasen gevolgd. Jezus is opgestaan. De dood heeft niet langer meer de heerschappij. Het leven overwint de macht des doods. Jezus Christus is opgestaan. Nog schoner en heerlijker : Hij is opgewekt. De Vader heeft Hem opgewekt.

En nu is Hij gezeten aan de rechterhand des Vaders en is Hij bekleed met alle macht in de hemel en op de aarde. Zie, gij hebt geen dode Jezus, maar een levende Heiland. Wanneer Gods kinderen zonder deze Christus het leven moesten doorgaan, zij zouden het einde der baan niet bereiken. Het geloof kan sterk zijn, maar is de satan vaak niet sterker ? Gij kent toch wel die uren, waarin het lijkt alsof alles bij u weggeslagen is, zodat gij staat zonder geloof, zonder hoop, zonder kracht, zonder vrede.

Maar wat zoudt gij te vrezen hebben voor de verleiding der wereld rondom u, voor de opstand van uw zondig hart in u, wanneer de Opgestane Heere u onder Zijn bescherming neemt. Hij bidt voor de Zijnen, voor Zijn vallende en struikelende Simons, opdat hun geloof niet ophoude. Hij bidt immer zonder ophouden. Is hier de overwinning van de Paasvorst nog slechts te genieten in het geloof, eenmaal zal blijken, dat de Heere het laatste woord heeft, dat Hij volkomen overwinnaar is. Dat zal zijn in die grote dag, wanneer het voor al de Zijnen dag zal blijven, een dag, waarop geen nacht meer volgen zal. Van die dag is het geloof zeker en op die dag is de hoop van alle pelgrims gericht. Die hoop moet al het leed verzachten, en welk een troost, voor die heerlijkheid worden zij bewaard.

Laten wij nu nog even letten op twee woordjes, die wij tot dusver hebben overgeslagen. Ze zijn bedoeld om u a.h.w. een hart onder de riem te steken, wanneer gij twijfelen mocht of gij wel ooit de eindstreep zoudt behalen, of mogelijk de heerlijkheid u toch nog zal ontgaan, en de toorn Gods u zal treffen. Dan zegt Paulus : Zie toch, indien Christus voor u wilde sterven, toen gij nog vijanden waart, dan spreekt het toch vanzelf, dat Hij veel meer bereid is voor u te leven, nu gij verzoend zijnde, vrienden geworden zijt. Ziende op zichzelf zal er altijd; weer zijn de belijdenis van eigen onmacht en de erkenning van het recht van Gods oordeel, maar ziende naar boven, is Gods genade in Christus zeer overvloedig. Christus heeft de dood overwonnen, en daarom Uw is de kracht. Uw is het Koninkrijk !

Kunt gij hiermede instemmen, dan zal het waarlijk na de Goede Vrijdag Pasen voor u zijn en voor u blijven tot in alle eeuwigheid. Amen.

Zegveld.
A. BREURE.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 1950

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

GOEDE VRIJDAG EN PASEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 1950

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's