Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERK EN WERELD TIJDENS DE LAATSTE URE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERK EN WERELD TIJDENS DE LAATSTE URE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerk.

Wereld.

Laatste ure. '•

Wanneer we onze gedachten bij het bovenstaande drietal, inzonderheid in hun onderling verband, wat nader willen bepalen, dan is het of een gedachtenwereld zich voor ons opent, vanwege de vele en velerlei aspecten, welke zich aan ons voordoen.

Tijd en eeuwigheid vragen hierbij immers onze aandacht.

De tijd — want de laatste ure staat zowel in nauw verband met de eerste ure, met schepping en val, als met het historisch gebeuren dat tussen deze eerste en laatste ure in ligt. De dingen die onze opmerkzaamheid vragen, hangen niet als los zand aan elkander, doch er liggen verbanden, zoals Gods Woord ons dat duidelijk leert.

De eeuwigheid dringt zich hierbij ook aan ons op. Enerzijds omdat Gods kerk en de majestueuse schepping verwerkelijking zijn van datgene wat God Zich in de eeuwigheid gedacht heeft. Anderzijds, omdat na de laatste ure de tijd in de eeuwigheid zal overgaan en er zal zijn een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid wonen zal, overgoten door het licht der eeuwigheid.

' Kerk en wereld tijdens de laatste ure. De aspecten zijn vele en velerlei. Hoopvolle aspecten, maar niet minder adembenemde, vanwege de geweldige strijd, die zich tijdens die laatste ure zal gaan ontwikkelen. Een strijd met in de diepste grond de kerk als inzet. Een strijd, die gevoerd zal worden door mensen, maar met twee machtige Vorsten op de achtergrond, n.l. de Vorst des lichts en de vorst der duisternis.

De overste dezer wereld zal als het ware tot de laatste man toe in de strijd werpen, om zo mogelijk het Koninkrijk der hemelen en Gods heilsplan te vernietigen en te doen mislukken. Geen middel zal hij daartoe ongebruikt laten en in eigen persoon de leiding nemen. Het zal zijn een bange eindperiode, waarvan Gods Woord zegt, dat indien deze dagen niet verkort werden, er geen vlees zou behouden worden.

Het bemoedigende onder dit alles is echter, dat het slechts een verdrukking zal zijn van tien dagen en dat de uitslag van deze geweldige strijd niet twijfelachtig zal zijn. Tegenover de machtige vorst der duisternis staat toch de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde. Herschepper van Zijn volk. In de ure, welke alleen aan de Vader bekend is, zal Hij zodanig ingrijpen, dat het rijk der duisternis voor eeuwig uit de gezichtskring van Gods kerk zal gebannen worden.

Het is de Heiland, Die met het oog op deze dingen en met betrekking tot de tekenen der tyden het Zijn discipelen en in hen Zijn gemeente toeroept om de waakzaamheid te betrachten: „En hetgeen Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt". Maar dan een biddende waak-

zaamheid, gepaard gaande met de beoefening ; des geloofs. Naar degenen, die dit betrachten, , zal Christus bij Zijn wederkomst op de wolken uitzien. Helaas, zal Hij ze in die laatste 5 ure niet in grote getalen aantreffen. Immers: : „De Zoon des mensen, als Hij wederkomt, zal 1 Flij ook geloof vinden op aarde? "

Kerk en wereld tijdens de laatste ure. Bij „wereld" willen we dan in dit verband niet hoofdzakelijk denken aan de wereld, als 3 Gods schepping. Ofschoon ook deze schepping ; zeer nauw bij het gebeuren tijdens de laatste 5 ure betrokken is en zal zijn. Zegt de apostel 1 Paulus niet, dat het schepsel als met opgestoken hoofde verwacht de openbaring der kinderen Gods? Tengevolge van de val ligt de ï schepping onder de vloek. Ze is aan de ijdelheid onderworpen. En in tegenstelling met de 5 mensheid, waarin als vrucht van Christus' borgtochtelijk lijden en sterven, reeds iets in i Zijn gemeente van Zijn vernieuwende opstandingskracht ondervonden wordt, zodat in beginsel het juk der dienstbaarheid werd verbroken, is de stoffelijke wereld nog geheel aan ' de ijdelheid onderworpen gebleven. Vandaar dat ze als in barensnood is en uitziet naar de ' geboorte van een nieuwe hemel en een nieuwe ' aarde, waarop gerechtigheid wonen zal. De - ongerechtigheid der mensen heeft haar onder de vloek gebracht. Eerst wanneer de bergen ' weer vrede zullen dragen, zoals een in het '^ paradijs, en de heuvels heilig recht, zal ze van ' de vloek ontheven worden. Dan zal de ganse ' schepping delen in de vruchten van Christus' herscheppend werk. Heerlijk zal dan alles ontluiken. Doornen en distelen zullen er niet meer zijn. En de wereld en hare volheid zal juichen, ' als eens in de morgenstond der schepping, ter ere Gods. Juichen met nog zooveel te meer bezieling, omdat ze gegaan is de diepe smarteweg van een om 's mensen wil vervloekte ' aarde.

Dan zal ook de laatste ure in dit historisch gebeuren voorbij zijn.

Een laatste ure, welke de schepping niet onberoerd laat.

De sterren, die nu nog in het firmament ongestoord flonkeren, zullen in grote getalen ter aarde vallen. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, eer dat die grote en doorluchtige Dag des Heeren komen zal. De bergen, nu nog onbewogen en waarvan de flanken slechts even huiveren, wanneer b.v. een zware bommenlast daarop tot ontploffing komt, zullen eenmaal wankelen, wijken en vallen.

Hoeveel zal tijdens de laatste ure, waarin we nu reeds verkeren, doch waarin alles zich hoe langer hoe moer zal toespitsen, hoeveel zal tijdens deze laatste periode de wereld, de schepping Gods, nog te lijden hebben! Het zal overeenkomstig Gods Woord een tijdperk zijn van bloed en vuur en rookdamp. Door de oordelen Gods over de.zondige mensheid, zal zowel de bewuste als onbewuste schepping een smartegang hebben te gaan.

Om slechts een klein voorbeeld uit het jongste verleden te noemen: Wie na de Meidagen 1940 op de Grebbejjerg gestaan heeft, heeft kunnen aanschouwen hoe de schone natuur door het oorlogsgeweld daar te lijden had. Hoe bomen als aan flarden gescheurd waren. En wat was dit nog, vergeleken met hetgeen er in de gehele tweede wereldoorlog vernield werd aan natuurschoon, vernietigd in plantenen dierenrijk, daar, waar de oorlog woedde? De schepping bloedde uit duizend wonden, ging mede gebukt onder de vloek der zonde. Maar ze zal nog diepere lijdensweg hebben te gaan, wanneer het laatste grote wee zich ontlasten zal over de mensheid. Wanneer atoom- en waterstofbommen hun alles-vernietigende werking zullen doel gevoelen. (De eerste atoombommenwerpers verschenen reeds boven ons land!) Het ganse schepsel zucht en verwacht de openbaring der kinderen Gods. Ook de schepping staat dus niet los van de kerk des Heeren. De volkomen verlossing van Gods kerk zal ook de volkomen verlossing van de door God geschapen wereld inhouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

KERK EN WERELD TIJDENS DE LAATSTE URE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 november 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's