Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PROBLEEM EN PROBLEEM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PROBLEEM EN PROBLEEM

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn mensen, die overal problemen zien, ook waar zij niet zijn. Als zij met een doodgewoon vraagstuk bezig zijn, sprekfjn zij van problemen. Zo wordt een spraakgebruik meer '^.a meer gevoon, dat meer gemakkelijk en modieus dan juist alles tot problemen maakt, zodat de werkelijke problemen worden begraven onder de schijnproblemen. Op die wijze kan men spreken van het Schriftprobleem, van het probleem der Christelijke kerk, het probleem der Christelijke school, het onderwijsprobleem, het probleem van de voe ding en opvoeding, van de jeugd, van de oorlog, en wat al ; niet meer. In al deze voorbeelden wordt de betekenis van het woord afgevlakt tot de betekenis van vraagstuk, kwestie, zaak of iets dergelijks.

Een echt probleem echter heeft altijd het karakter van verrassing en van verlegenheid. Een probleem valt als een onverwachte hinderpaal op onze weg, onverwacht en ongewenst, omdat het een situatie brengt, welke met onze kennis en hulpmiddelen met onze onderzoekingen en de daarop gebouwde onderstellingen ten enenmale in strijd is. ;

'Het is daarom vooral de wetenschappelijke onderzoeker, die zich telkens voor een probleem ziet gesteld, dat hem noopt tot herziening van zijn theorie en tot hernieuwd onderzoek.

Wanneer men een verklaring meent gevonden te hebben voor verschijnselen, die sedert langer of korter tijd object \an onderzoek zijn, een verklaring, welke aan waarschijnlijkheid wint naar gelang zij door de ervaring wordt bevestigd.

Komt nu zulk een verklaring de waarheid nabij, naar me» meent, .en wordt men in dé mening gesterkt een juist begrip van de gang van zaken in dat stukje werkelijkheid te hebben, dan kunnen zich verschijnselen voordoen, die zich niet laten invoegen in dat begrip. Dan staat men voor een probleem.'En het is 'mogelijk, dat men zijn gehele theorie moet wijzigen.

Het verrassende en soms weerspannige van een probleem verschijnt dus steeds tegen de achtergrond van onze kennis en van onze verwachtingen op het terrein, waarop wij bezig zijn, met andere woorden, van onze instelüng op het verband der verschijnselen, waarmede wij van doen hebben. I

Een echt probleem herinnert ons aan de beperking van ons kennen en denken, aan de ontoereikendheid van ons stelsel, van o, nze denkwijze, van onze waarneming, van onze methode. Het zet ons voor de tegenstelling van het bijzondere, individuele, subjectieve en het objectieve, algemene, overal en onder alle'omstandigheden geldende. .

Daarom treft het probleem allermeest, — ja, het kan zelfs een revolutionair karakter dragen —-, wanneer het met een diep ingewortelde traditie in strijd komt, of in strijd schijnt te komen.

Denken wij ons' in in het achttiende eeiiwse rationalisme, hetwelk steunende in een verkeerd begrepen leer ener algemene openbaring, aan het natuurlijk verstand het vermogen van Godskennis toeschreef, zelfs in zulk een mate, dat het in de loop der geschiedenis de profetische openbaring zou kunnen achterhalen. Zulke leringen zijn verkondigd. De openbaring zou dus als een goddelijke toegift zijn, dat zou vooruitlopen op het natuurlijk, verstand.

Te Utrecht heeft een hoogleraar in die tijd beweerd, dat er in de Heilige Schrift schier geen waarheid werd geopenbaard, welke hij ook niet met zijn verstand had kunnen ontdekken.

Stellen wij ons verder voor, dat er een wijsgeer verschijnt, die de onmogelijkheid van natuurlijke Godskennis aantoont op een wijze, die, dank zij het waarheidsgehalte van deze stelling, ingang moest vinden.

Dan kan men begrijpen, dat het vroom gemoed van vele rationalisten voor een hoogst ernstig probleem werd gesteld aangaande de Godskennis en het religieuse leven, juist, omdat zij in deze dingen op het verstand steunden.

Het is ook duidelijk, dat voor velen uit hen, dit probleem oversloeg op de openbaring, omdat deze in haar rein geestelijk karakter niet werd gekend of onderscheiden en min of meer verstandelijk werd opgevat. Men zat er mee en met de openbaring werd de Heilige Schrift een probleem voor allen, die werden gestoord in de traditie van het rationalisme. Het verstand kan de Godsopenbaring niet begrijpen. Een Schriftprobleem is er dan ook alleen voor het verstand, dat de Schrift nu eenmaal niet anders dan als menselijk product

kan beoordelen en met menselijke maatstaven te werk gaat. '

staven te werk gaat. ' Voor het geloof is de Schrift geen probleem. Het geloof ontvangt de Schrift als goddelijke Schriftuur van uit de werking der Godsopenbaring en des geloofs, hetwelk daaraan gepaard gaat. Vandaar het beroep op het getuigenis des Heiligen

Het geloof staat niet voor het verstandelijk probleem, hoe is het mogelijk, dat in deze wereld van God gesproken kan worden, terwijl het natuurlijk verstand geen vermogen tot Godskennis heeft.

Dit laatste wordt ook door het geloof bevestigd. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen, die des Geestes Gods zijn. Voor het geloof is het niet minder duidelijk dan voor het verstand, dat de Heilige Schrift als orgaan van Godsopenbaring werkt. Het verstand zou willen doorgronden, hoe het mogelijk is, hoe de Bijbel ^- en dan gezien als menselijk boek —' zodanige werking doet, hoe dat geschiedt. Maar dat nu is verstandelijk niet te doorgronden. I

Men 'ZOU even goed kunnen vragen, hoe God de wereld heeft geschapen en nog onderhoudt, doch de mens ziet aan wat voor ogen is en zoals hem de verborgen werking va, n Woord en Geest in de schepping ontgaat, zo ontgaat hem ook die der openbaring.

Het geloof staat in de werkelijkheid der Godsopenbaring, getuigt uit die werkelijkheid, leeft daaruit en wordt gedragen en geleid door de Heilige Schrift als het woord van de levende God, en de Heilige

Geest getuigt, dat 'het zo is.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1952

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

PROBLEEM EN PROBLEEM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1952

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's