Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET WOORD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET WOORD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ontzondig mij met hysop, en ik zal rein zijn. Psalm 51:9a

Wie geen onbekende in de Heilige Schrift is, weet dat de vreselijke ziekte van de melaatsheid in de Schrift een beeld is van de ontwrichtende werking der zonde.

In de boetepsalm van David vergelijkt deze grote der aarde zichzelf met de meest geschuwde en afzichtelijke van zijn koninkrijk, de melaatse. Zo misvormd weet David zich, aangetast door de verwoestende werking der zonde.

Er is ook geen ziekte die de mens meer maakt tot een wrak dan de melaatsheid, vooral wanneer ze optreedt in haar ergste vorm.

Handen en voeten verdorren, teren langzaam weg en worden bloedige stompen waarop de vliegen neerstrijken. Het gelaat wordt tot een afzichtelijke mom. Ogen en oren verliezen hun vermogen. De stem wordt hees en schor. Heel het lichaam wordt gesloopt. De arme mens is een toonbeeld van ellende.

In Israël moet de lijder gaan in de gescheurde kleren en met loshangend haar, als teken van rouw.

Wanneer anderen hem naderen, klonk met hese stem de sombere roep : „Onrein, onrein".

Waarlijk, eenzaam was deze mens en verschoven, ja de ellende drukte hem neer.

De etterende wonden verspreidden een graflucht rondom de lijder, waardoor hij een levend lijk werd.

Onder de dreiging van de dood levende, scheen de ontbinding van de dood reeds zijn vernietigende werking te doen.

Ontbonden werden alle banden. De band van het huwelijk, de band met het gezin, de band met de samenleving, de band met Gods huis.

Wanneer wij in deze enkele trekken de angstaanjagende ellende der melaatsheid tekenen, moge ieder met schrik bedenken dat wij alleen door de verwoestende werking der zonde zó ontluisterd en ontsierd zijn als deze bezochte door de sluipende en weerzin­ wekkende ziekte gesloopt en afgetakeld is.

Geestelijk zijn we allen melaats. In ons hele bestaan zijn wij aangetast door de ontredderende werking der zonde. , , Melaats van de hoofdschedel tot de voetzolen toe, " zegt de Schrift. Er is niets geheels aan ons.

Al het gedichtsel des harten is boos. Verkeerde gedachten, onreine begeerten, boze bedoelingen vervullen het hart. Een graflucht gaat omhoog uit ons verdorven bestaan.

De gevolgen der zonde zijn verschrikkelijk. Onder het oordeel des doods liggend is de mens zonder hoop in deze wereld. Er is toch geen genezing mogelijk van deze schrikkelijke zondemacht? En tegen de dood is geen kruid gewassen !

De zondekwaal tast ons hele wezen aan, zowel in de verhouding tot de Heere als tot de naaste. Afgesneden van de levende God zijn wij een gebondene aan het verderf en aan het oordeel.

Zie uzelf in uw ware aard, zondaar. Wij zijn. allen een verworpene voor God. Een gevaar voor onze medemens, want onze zonden besmetten de naaste. Ons kwaad brengt de naaste tot zonde en wij zijn mede de oorzaak dat de naaste door het zondegift verteerd wordt.

Heeft deze verwoestende macht der zonde nooit bij u opgewekt een weerzin en walging van uzelf ?

Heeft het u nog nooit aangegrepen dat gij geneigd zijt tot alle kwaad en onmachtig zijt tot enig goed?

Moeten wij ons niet wegschamen voor God en de mensen wanneer ons voor ogen wordt gesteld welke gedachten ons bezighouden, welke begeerten ons hart vervullen en welke, zonden achter ons liggen.

En wat loon brengt de zonde ons ?

Niets anders dan de dood ! En in dit leven moeite en verdriet, bij onszelf en bij anderen.

Is er dan geen hoop ?

Door Gods wonderbare kracht gebeurde het dat een melaatse toch genezing vond. Zo'n genezene werd dan door het plechtig reinigings-ceremonieel van de priester weer hersteld in de gemeenschap met God en de naaste.

En nu is het ziende op deze plechtige handeling van de rein-verklaring dat David bidt: , , Ontzondig mij met hysop."

Gods wonderbare kracht alleen-kan David genezen van zijn melaatsheid. En nu bidt David in deze tekenende bewoordingen of de Heere hem weer herstellen wil in de gemeenschap met God en hem, de verstotene, in gunst wil aannemen.

, , Ontzondig mij met hysop."

Zie de priester is bezig. Hij neemt twee levende, reine vogels. Ook cederhout en hysop, die door een scharlaken draad tot een kwast worden gebundeld.

De ene vogel slacht hij boven een schaal met levend, dat is uit een bron geschept, water. Water en bloed vermengen zich met elkander.

De tweede vogel dompelt de priester samen met de hysopkwast in deze schaal met bloed en water. De genezene wordt met de hysop zevenmaal besprenkeld. De vogel die in het bloed ondergedompeld was, wordt vrijgelaten en vliegt de wereld in.

Wat deze plechtige handeling betekende ? Dé ontkoming aan de dood en de terugkeer in de vrijheid van het nieuwe leven.

Met de wegvliegende vogel was als het ware de melaatsheid weggevloden. Maar dit kon niet gebeuren tenzij de eerste vogel zijn bloed gestort had dat de melaatse ontzondigde en de tweede vogel in de vrijheid bracht. De dood van de ene vogel werd het leven en de vrijheid van de andere.

Hoe treffend is deze handeling.

Geen kruid is er tegen de melaatsheid der zonde. Ten minste bij de mensen. In de hemel echter is er wel een middel.

Daar is de grote Priester van het Huis Gods, de Heere Jezus Christus. Diens bloed reinigt van alle zonde.

Zoals de ene, vogel plaatsbekledend de dood inging voor de melaatse zó ging de Heere de dood in voor ten dode opgeschrevenen.

En zoals de andere vogel schijnbaar de dood inging maar van wege het bloed uit de dood tot het leven weerkeerde en uit de gevangenis tot de vrijheid, zó haalt de grote Priester uit het huis Gods de verlorenen uit de dreiging des doods om ze te brengen in de vrijheid van de kinderen Gods.

Dit kan alleen door de besprenkeling met Zijn bloed. Verstaat ge wat dit in-

houdt ? Ons is nodig de toerekening van Christus' plaatsbekledend lijden en sterven. Dat bloed werd de melaatse toegerekend toen de priester hem zevenmaal besprenkelde met hysop. Dit deed David bidden : , , Ontzondig mij met hysop". Dat is de bede, reken mij de schuld niet toe die de dood waardig is maar reken mij het bloed toe van Hem Die in de dood geweest is om verlorenen te behouden van het verderf. Het is de bede, wil mij als de vogel die ten dode opgeschreven stond onder de be, dekking brengen van het bloed en in de vrijheid stellen.

Sidderend lag het diertje in de hand van de priester. Ingedompeld in het bloedwater was het of het de dood inging. Maar groot wonder, dezelfde hand die de angstig piepende vogel nabij de dood bracht, haalde de vogel uit de dood in dé vrijheid.

Als Christus' hand een zondaar grijpt en hem zijn melaatsheid voor ogen stelt. 42 * »• is de ondergang gewis. Hoe benauwd kan het zijn als de dood voor ogen gesteld wordt. Maar dezelfde hand van Christus die de dood voor ogen stelt, tilt de zondaar uit boven de dood door de toerekening van Zijn dierbaar bloed en verlost hem tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

Hoe moet het de gereinigde melaatse geweest zijn, in de vogel zijn onreinheid, zijn dood te zien wegvlieden. Hoe moet dan wel een gereinigde zondaar te moede zijn, als hij besprenkeld met het dierbaar bloed van de Zone Gods, zijn schuld en verlorenheid ziet wegvlieden !

Met Christus begraven in Zijn dood en met Hem opgestaan tot een nieuw leven !

Zo wordt opnieuw 't verbrijzeld hart verheugd,

en in de geest de ware rust herboren.

(Ps. 51 : 4).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 1954

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

UIT HET WOORD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 februari 1954

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's