Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN ONVERHOORD GEBED?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN ONVERHOORD GEBED?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En Hij heeit tot mij gezegd : , , Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht". 2 Corinthe 12 vs. 9.

In 2 Corinthe 12 spreekt de apostel Paulus over een bijzonder gebeuren in zijn leven, waarvan hij nergens anders melding maakt.

Eens is het hem tebeurtgevallen, — of het in het lichaam of buiten het lichaam geschied is, weet hij niet —dat hij opgetrokken werd in de derde hemel, en in het Paradijs, alwaar hij toen gehoord heeft onuitsprekelijke dingen !

Paulus treedt verder niet in details. Maar we kunnen veilig aannemen dat hij doelt op iets. buitengewoons, dat niet zo maar aan elk Christen ten deel valt.

En wat heeft de Heere nu gedaan? Wel, zegt Paulus : , , opdat ik mij door de uitnemendheid der openbaringen niet zou verheffen, zo is mij gegeven een scherpe doorn in het vlees "

De man, die bijzondere genadegaven had gekregen, kreeg als tegenwicht in zijn leven ook een bijzondere beproeving.. Paulus noemt die bijzondere beproeving een scherpe doorn in 't vlees, wat wel aanduidt het zeer pijnlijke van de beproeving, en verder noemt hij het ook , , een engel des satans, dat hij mij met vuisten slaan zou", wat wel aangeeft, dat de apostel achter die beproeving iets gevoeld moet hebben van duivelse tegenstand.

Die beproeving heeft hem telkens weer op een gevoelige manier herinnerd, wie en wat hij was in zichzelf. Zwak en nietig, onrein stof, ook al was hij dan eenmaal opgetrokken geweest in de derde hemel èn in het Paradijs.

Wat nu dat lijden geweest mag zijn, waar Paulus op doelt ?

Niemand die het met zekerheid weet, dan God alleen.

Er zijn wel mogelijkheden geopperd. Eén van de meest bekende veronderstellingen is wel, dat Paulus aan een oogziekte zou geleden hebben, zó erg, dat hij er ten zeerste door gehinderd moet zijn bij zijn arbeid in het Evangelie.

Een andere verklaring die meer denkt aan een geestelijk lijden, zoekt de doorn in het vlees in bijzondere zware aanvechtingen, waaronder de apostel zou hebben te lijden gehad. En men wil dan vooral denken aan de gedurige moeite die de duivel hem zou hebben aangedaan over zijn eertijds, dat hij dan toch maar de gemeente Gods vervolgd had. Christenmensen gedwongen om de Naam van Jezus te lasteren en anders te sterven !

Er zijn nog meer mogelijkheden genoemd. Hóe het ook zij, zekerheid is ons in deze, niet gegeven.

De Heere heeft niet gewild dat Paulus in bijzonderheden zou treden. We moeten daar de wijsheid des Heeren in zien ; er ook Zijn ontferming in bewonderen.

Er worden immers in het leven van een Christenmens nóg wel scherpe doornen gegeven, en slaande vuisten als van satansengelen beuken nog wel neer. Daar is een kind des Heeren, dat brandt van verlangen om voor de Heere meer te kunnen doen ! Maar een lichaamslijden komt hem hinderen, zó erg, dat hij onmogelijk de vleugels uit kan slaan naar de begeerte van z'n hart — en misschien kan hij straks niets meer doen.... niets O, wat is dat erg !

Een scherpe doorn in het vlees. Ik denk ook aan het zware leed van menig gelovige, die dagelijks op zijn werk en in zijn omgeving gehinderd wordt door mensen die hem bespotten om zijn geloof, die hem misschien wel voor een huichelaar schelden.

Of een ander Christen heeft bijzonder te tobben met hinder van allerlei verschrikkelijke invallende gedachten, godslasterlijke gedachten soms, waar hij van ijst en beeft j gedachten die hij wel uit zijn hoofd en uit zijn hart zou willen trekken

Zou er wel één Christen zijn, die niet op één of andere wijze te kampen heeft met zo'n scherpe doorn ? Misschien zonder dat zelfs de naaste verwanten er iets van weten. Maar God weet het wél. En God weet óok hoeveel tranen al over die doorn in het vlees geschreid werden ; God kent al de zuchtingen onder de slaande vuisten van satansengelen.

Wat is het gelukkig, dat Paulus nu niet geschreven heeft, waarin zijn doorn bestond. Nu kan niemand immers zeggen : mijn doom is veel erger dan die van Paulus ! Maar wat is het bovenal gelukkig, dat u moogt weten dat u met uw doom terecht kunt bij Dezelfde, bij wie Paulus het gezocht heeft met zijn doorn. U kunt net als Paulus terecht bij de Heere Jezus Christus, Die eens met .doornen gekroond werd hier op aarde, en Die nu met eer en heerlijkheid is gekroond aan de rechterhand var Zijn Vader in de hemel

Wij zijn in onze beproeving niet een speelbal van een noodlot.

Wij hebben in ons lijden niet met een blind toeval te doen ! Neen, de Heere regeert, en geen doorn zal ons steken zonder Zijn wil ! Paulus heeft het bij de Heere gezocht ook met de nood over de doom in het vlees. „Hierover heb ik de Heere driemaal gebeden, opdat hij van mij zou wijken",

't Geloof weet met een God te doen te hebben, die ons in Christus Zijn hart heeft toegekeerd ; een hart, dat openstaat voor al onze nood, een hart, dat luistert en verstaat!

En wij hebben geen Hogepriester, die niet behoorlijk kan medelijden hebben met ons in al onze zwakheden

Wat een troost: wij kunnen terecht bij die barmhartige Hoogepriester !

Wij kunnen bij; Hem terecht met de nood van onze schuld. Maar bij Hem óok.terecht met de smart, met de raadselen van ons leven.

Tot driemaal toe heeft de apostel de Heere gebeden over die doom in het vlees. Tot driemaal in zijn leven toe, heeft hij er een ernstige gebedszaak van gemaakt, dat de Heere die doorn, die satansengel toch mocht wegnemen.

En zijn roepen bleef geen roepen aan dovemansoren.

Op Gods tijd kreeg Paulus antwoord. Welk antwoord ? Paulus zegt het: , , En Hij heeft tot mij gezegd : Mijne genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht".

Misschien stelt dit antwoord ons teleur. De doorn in het vlees bleef immers steken, de satansengel week niet!

't Is waar, de Heere heeft niet verhoord naar Paulus' gedachten.

Maar zeg toch niet: Paulus' gebed bleef onverhoord. En als ge dit woord gebruiken wilt, vergeet dan niet te zien op de zegen en blijf niet staan bij de pijn van het onverhoorde gebed. Maar liever zou ik maar heel niet spreken van , , onverhoord". Want waar ging het Paulus om ? Immers hierom •: dat Gods genade in Christus Jezus maar meer en meer door zijn leven tot eer mocht komen.

Nu, dat heeft de Heere hem ook gegeven. Wel niet door die doom weg

te nemen — zo had Paulus het gedacht — maar de Heere dacht er anders over. Hij Het die doorn bUjven ; tot Paulus' welzijn, om hem nederig te houden, om hem er voor te bewaren wat te worden in zichzelf, om hem duurzaam te leren leven bij genade alleen.

En in die weg zou Christus dan toch verheerlijkt worden ; Christus' kracht zou zich verheerlijken in een zwakke Paulus !

Het is dus geen hardheid, maar wijsheid en liefde van de Heiland, als Hij Paulus- wèl zijn doorn laat houden, maar hem daarin wonderbaar troost met Zijn woord, — dat altijd een daad is — , , Mijn genade is u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht".

Met zulk een wondere Heiland heeft Gods Kerk nu te doen. Evenals Paulus denken en bidden Gods kinderen nog vaak : , , Heere, neem weg die doorn i dan komt er in mijn leven meer los van krachtsopenbaring voor Uw Ko; ninkrijk ; ik kan dan meer betekenen voor U "

Zeker, de Heere zal dat kunnen doen. Hij is immers de Almachtige, in Wiens hand onze adem is.

Hij kan op ons gebed de doorn uit ons vlees wegnemen Maar, we zien het aan Paulus, soms zegt de Heerei Jezus : , , Neen, Mijn kind. Ik vind het beter van niet. Ik wil in uw leven juist verheerlijkt worden door uw zwakheden heen. Ik wil nu juist in al uw zorgen en strijd, onder die doorn in het vlees, u tonen hoezeer Mijn genade u genoeg is. Meer dan Mijn genade hebt ge niet nodig. Maar die 'genade is er ook ten volle op berekend om u te ondersteunen, zodat ge onder al uw leed een wonderteken zult zijn van Mijn genadekracht, die in zwakheid wordt volbracht. En zo zal IK daarin ver-' heerlijkt worden "

En wat heeft de uitkomst de waarheid van het woord des Heeren bevestigd ! Wat is de grootheid van Christus juist daarin uitermate verheerlijkt, dat deze man Paulus onder zo zware handicap toch zoveel heeft mogen en kunnen doen voor het Evangelie van Christus. En wat is hij zo een leesbare brief geweest van de Overste Leidsman, Die ook zelf door lijden is geheiligd

Paulus' Heiland leeft nóg ! En Hij spreekt nóg gewis tot elk, die voor Hem leeft. Merk dan op, mijn ziel, wat antwoord Hij u geeft!

, , Mijn genade is u genoeg " Genoeg om, als het Hem behaagt, u te genezen en van uw doorn te verlossen en u dan ook in uw gezonde dagen dicht bij Hem te leren blijven.

Maar genoeg is Zijn genade óok om, als 't moet, u onder het lijden wonderbaar te ondersteunen, en u te louteren als het zilver, zodat Zijn beeld in u weerspiegeld wordt.

Genoeg is Zijn genade om in al de weg, die de Heere met u houdt, u weigetroost te leren leven en zalig eenmaal te doen sterven.

Mijn genade is u genoeg Kent ge Hem, die zo nóg spreekt ? -Leeft Hij voor u ? Nóg staat Hij aan de deur en klopt. Laat Hem niet gaan.

Wat moet ge zonder Hem met 's levens schuld ; wat moet ge zonder Hem in 's levens smart ?

Hoezeer ge u ook aan Hem onttrekt, de toekomst is toch aan Hem. Die eens de doornen droeg, is nu met eer en heerlijkheid gekroond. Jezus is Overwinnaar !

Het laatste woord zal zijn aan Hem ! Gelukkig, wie dan maar in dit leven voor Hem capituleert. En vóór alle dingen leert hunkeren naar het woord der genade, op Zijn lippen uitgestort.

Dié ontvangt dan uit Zijn volheid ook zeker genade voor genade.

Genade, die vergeeft j genade, die vernieuwt; genade, die heiligt en loutert. Genade, die genoeg is, óok als de doorn in het vlees niet wijkt

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1954

De Waarheidsvriend | 1 Pagina's

EEN ONVERHOORD GEBED?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1954

De Waarheidsvriend | 1 Pagina's