Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prot. dr. G. C. Berkouwer: De triomt der Genade in de Theologie van Karl Barth. Uitgave : J. H. Kok N.V. Kampen. Prijs gebonden ƒ 12.50.

Een bijzonder mooie studie van de theologie van Karl Barth. Na de inleiding geeft de auteur een analyse van deze theologie in de hoofdstukken II— VII, vervolgens een „Intermezzo", gewijd aan „noodzakelijke bezinning", terwijl de beoordeling volgt in de hfdst. IX—XIII.

Het geheel getuigt van een nauwgezette en diepgaande studie, gedragen door een sympathieke belangstelling, welke niet blijft staan bij de letter, maar de bedoeling van Barth zoekt te treffen. Dit boek is naet liefde geschreven en maakt soms de indruk, dat het de bedoeling van de Zwitserse theoloog duidelijker tot uitdrukking brengt dan de oorspronkelijke auteur zelf. In ieder geval geeft dit boek een welgeslaagde poging om het gron'dmotief van het , , kolossale bouwwerk" van Barth's dogmatiek aan te wijzen. Vandaar de titel !

Dat grondmotief vindt *Berkouwer in de Triomf der Genade en hij heeft wel duidelijk gemaakt, dat dit niet ten onrechte is, door het in zijn verschillende aspecten te tekenen en te analyseren. Prof. Berkouwer is niet blind voor de wijsgerige onderstellingen, welke in Barth's theologie het licht des Evangelies kunnen verduisteren en dat ook wel doen. Herhaaldelijk wijst onze auteur er in zijn beoordeling op, als Barth de grenzen der openbaring overschrijdt. En als Berkouwer voornamelijk met het oog op de critiek van prof. Van Til opmerkt, dat men vanuit die. onderstellingen ook niet achteraf een theologie — in casu 'die van Barth — mag recontrueren (blz. 1), heeft hij zonder twijfel gelijk.

Intussen geeft Barth aan beide zijden aanleiding door zijn onderscheiding van een z.g. neutraal gebruik van wijsgerige begrippen en een principieel hanteren. Zoiets staat uit de aard der zaak iemand vrij, maar het werkt verwarring en misverstand in de hand ! Bovendien blijkt telkens, dat een z.g. neutraal gebruik volstrekt niet altijd zo neutraal is, als iemand mogelijk zou wensen. De vraag is. zelfs gewettigd, of wijsgerige begrippen wel neutraal kunnen gebruikt worden. Ik denk b.v. aan een begrip als , , die Wirklichkeit des Nichtigen" (K. D. Ill, S. 402), dat zo'n belangrijke rol vervult in de theologie van Barth. Dat is trouwens Berkouwer niet ontgaan, zoals uit de volgende zinsnede kon blijken: , , Als men zich telkens weer afvraagt, wat dit nietige met zijn niet creatuurlijke werkelijkheids-dimensie betekent, dan mag men zeker dit niet nietige met het niet-zijn vereenzelvigen, maar het probleem heeft toch wel iets met dat , , niets" en het , , niet-zijn" te maken. (blz. 239)"

Het is Berkouwer echter voortdurend te doen om de bedoeling van Barth te honoreren en hoewel hij niet nalaat te wijzen op critische punten en spanningen met de uitspraken der Heilige Schrift, gaat hij daarop veelal niet verder in, terwille van de bedoeling.

Zo bedoelt Barth niet te leren, dat er een conflict in God is, maar zijn beschouwingen zijn daarvan niet vrij te pleiten. Eigenlijk is het toch zó, dat de triomf der genade wordt voorgesteld als de triomf van het goddelijk ja over het goddelijk neen. Vgl. blz. 214, waar sprake is van de , , eeuwige zelfonderscheiding" in God,

Dat is een voornaam punt en zo zijn er nog enkele vraagstukken meer, welke met het zoeven genoemde saamhangen in de theologie van Barth, die vragen om een nadere vergelijking en critische beschouwing en wellicht van uit een andere gezichtshoek.

Wij nemen ons voor, op deze aangelegenheden nog terug te komen en denken daarbij inzonderheid aan de door de auteur reeds genoemde punten, waarin Barth zozeer afwijkt van de reformatorische theologie : De relatie schepping en Jezus Christus, het beeld Gods, het nietige, engelen en daemonen eet. Vgl. blz. 8, noot 5).

Intussen zijn wij prof. Berkouwer zeer erkentelijk voor dit belangrijke werk.

Maranatha-kalender 1955. J. H.

Kok N.V. Kampen. Prijs ƒ 1.95. Ook de Maranatha-kalender is weer uitgekomen. Men kent deze kalender. Aanbeveling overbodig. Een zeer goed uitgevoerd schild. Motief : Noach's ark

op stapel. Een nuttig feestgeschenk.

S.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1954

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 december 1954

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's