Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET LAM GODS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET LAM GODS

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komen en zeide: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt". Johannes 1 vs. 29

De veertig dagen van de verzoeking in de woestijn waren voorbij. De Heere Jezus Christus had de verzoeking van de satan glansrijk doorstaan. Met het krachtige woord : „Ga weg van Mij, satan, want er staat geschreven", heeft .de Heiland de satan tot driemaal toe overwonnen.

Nu spoedt Hij zich naar de Jordaan, naar Bethabara, waar Zijn heraut Johannes de Doper bezig was om Hem de weg te bereiden. Daar zette de woestijnprediker Johannes de Doper nog steeds de boetbazuin aan de lippen om het Farizeërs, tollenaars, soldaten. Joden en heidenen toe te roepen, dat zij zich zouden bekeren van hun boze wegen, omdat het Koninkrijk der hemelen nabij gekomen was.

De prediking van die asceet, die slechts gekleed was met een kemelsgaren mantel en een lederen gordel om zijn lendenen had, en wiens voedsel alleen maar uit sprinkhanen en wilde honing bestond, had veel beroering in den lande verwekt. De Farizeërs hebben er zich aan geërgerd, dat deze prediker het durfde wagen om te zeggen, dat óok een Parizeer moest worden bekeerd en moest worden gedoopt tot vergeving van zijn zonden.

Wie had aan deze Johannes de Doper de bevoegdheid gegeven om aldus te prediken en te dopen ?

Het behoeft ons niet te verwonderen dat de Farizeërs enigen uit htm midden hebben afgezonden om eens een nader onderzoek naar die wondervolle Jordaanprediker in te stellen.

Maar op al hun vragen of hij de Christus, of of hij Elia was, of de profeet, luidde het telkens ontkennend : Neen !

De vragers hebben zich echter niet met een kluitje in 't riet laten sturen. Ze wilden er toch het hunne van weten.

Het antwoord, wat Johannes hun toen gegeven heeft, liet niet aan duidelijkheid te wensen over. Hij zeide : „Ik ben de stem des roependen in de woestijn : Maak de weg des Heeren recht, gelijk Jesaja, de profeet, gesproken heeft".

Hiermede waren de afgezondenen van de Farizeërs echter niet tevreden. Ze wilden weten waarom Johannes toch zovelen doopte.

Johannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water, maar Hij staat midden onder ulieden, die gij niet kent ; dezelve is het die na mij komt, welke vóór mij geworden is, wiens ik niet waardig ben dat ik Zijn schoenriem zou ontbinden.

Stellig hebben allen onder de schare omgezien of ze Hem konden ontdekken, die van eeuwigheid af de Zoon van God was.

Bij de Heilige Doop in de Jordaan is echter waarschijnlijk niemand tegenwoordig geweest dan Johannes. Niemand behalve de heraut is er getuige van geweest, toen de Heilige Geest nederdaalde in de gedaante van een duif en de stem uit de hemel weerklonk : Deze is Mijn geliefde Zoon, in welke Ik Mijn welbehagen heb.

De heraut heeft zich echter duidelijk uitgesproken dat het de Zoon van God was, die in hun midden was.

Zo ging de eerste dag voorbij.

Weer breekt 'n nieuwe dag aan. Van gezondenen uit de Farizeërs horen we nu niets meer. Johannes is omringd door een grote schare van zijn jongeren. Onder hen waren mensenkinderen, die bij het ontdekkende licht van Gods genade zich als arme zondaren hadden leren kennen. Mensen, die het hebben beseft dat slechts één bede hun paste, n.l. : '

„Verzoen de zware schuld, Die ons met schrik vervult, Bewijs ons eens genade !"

Mensen, die hebben geleerd door het onderwijs, uit de mond van Johannes genoten, dat er geen deugd of plichtsvervulling in hen te vinden was, waardoor al hun schuld en zonden konden worden afbetaald.

Mensen, die vervuld waren met de gedachte, dat alleen genade en vergiffenis hen kon redden.

Daar ziet Johannes de Heere Jezus opnieuw tot zich komen. Nu is het echter niet langer de ure der verberging.

Daar opent de Jordaanprediker de lippen en wijst de Heiland aan met de woorden, die we boven deze overdenking schreven : Zie, het Lam Gods, hetwelk de zonden der wereld wegneemt.

Welk een rijkdom van gedachten liggen er in deze volzin opgesloten.

Geen enkel woord kan uit deze vol' zin worden gemist. Zelfs dat eerste korte woordje , , Zie" heeft ons wat te zeggen.

Wat vinden we het vaak in het Woord Gods opgetekend. En terecht. Wat is het nodig, dat de opmerkzaamheid van een arm zondaar wordt opgewekt, opdat hij de blik zal richten naar het huis der verzoening.

Van nature richt de mens de blik slechts naar de dingen dezer wereld, die voorbij gaan. Ons oog wordt getrokken naar het klatergoud dezer wereld.

O, welk een heerlijk moment in het leven van een arm zondaar, als Gods Woord tot hem zegt: Zie naar het kruis der verzoening.

Johannes noemt de Heere Jezus een lam.

Kent ge onder al de dieren der aarde er een, dat zachter en tederder is dan een lam ? Neen, hier wordt de Heiland niet aangekondigd als de leeuw uit Juda's stam, maar als het tedere lam.

Johannes, op wie de Heilige Geest rustte van af de moederschoot, heeft de spraak van de Heilige Schrift ten zeerste gediend.

Hij wist dat er elke morgen en elke avond in de voorhof van tabernakel en tempel een lam werd geslacht. Dat arme lam werd gekeeld. Het bloed van dat lam verfde de aarde. Het was een luide prediking, dat er zonder bloedstorting. geen vergiffenis mogelijk was.

En zou hem de heerlijke profetie van Jesaja 53 niet voor ogen hebben gestaan : als een lam werd Hij ter slachting geleid en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht van zijn scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open.

Maar Johannes wist het ook, dat de Heere heeft gesproken door de mond van de psalmist: , , Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsofter j gij hebt Mij de oren doorboord, brandoffer en zondoffer hebt gij niet geëist."

Inderdaad kan het bloed van lammeren en bokken en runderen ons niet zaligen.

't Waren alle slechts heenwijzingen naar dat ene, ware lam, hetwelk met zijn éne offerande volmaakte gerechtigheid zou aanbrengen.

Het is daarom, dat Johannes niet sprak van een lam, maar van hèt lam. Ja, hij noemt de Zaligmaker , , het lam Gods."

Onwillekeurig dacht ik aan de vraag van Izaak, die deze aan zijn vader Abraham heeft gesteld bij het beklimmen van de berg Moria: , , Vader, waar is nu het lam". Merkwaardig is het antwoord hetwelk Abram zijn nieuwsgierig kind heeft gegeven: , , De Heere zal Zich Zelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon".

Op de aarde was er nergens een offer te vinden, hetwelk de Heere voldoening zou geven. Wie zou aan de gerechtigheid Gods kunnen voldoen.

Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

God, de Vader, schonk zelf het Lam. Met recht mocht het daarom het Lam Gods heten. Uit Hem, door Hem en tot Hem zijn alle dingen.

Als de triumferende kerk ten hemel ingaat, mag ze zingen : We steken het hoofd omhoog en zullen de eerkroon dragen, door U, door U alleen om 'het eeuwig welbehagen.

Dat dat Lam alleen de straf heeft gedragen en volkomene gerechtigheid heeft aangebracht is door de heraut van de Zaligmaker niet minder duidelijk naar voren gebracht. Er wordt immers van dat Lam Gods gezegd, dat het de zonde der wereld wegneemt.

Sommige mensen vrezen angstvallig, dat deze tekst er de schijn van zou hebben, dat ze niet de bijzondere maar de algemene genade zou leren.

Er zijn er zelfs geweest, die hebben gemeend, dat met het woord , , wereld" alleen' de uitverkorenen zouden zijn bedoeld.

Bedenkt het echter wel lezers, dat God in deze diep gevallen wereld weer moet komen aan Zijn eer. Satan, aan wien het gelukte de mens aan zijn zijde te krijgen mag het toch niet winnen. Er is wereldzonde. Die wereldzonde moet worden verzoend. In de donkere nacht van zonde en ongerechtigheid zal de Heere laten opgaan het licht van Zijn genade. Hij gaf Zijne Christus opdat die aan het kruis de zonde der wereld zou wegnemen, d.w.z. zoveel als wegdragen. Dat alleen de vrucht van dat dierbare lijden ten slotte alleen de uitverkorenen ten deel zal vallen, loochenen we geen ogenblik.

We zien dat ook in de ontmoeting van de Heiland op de derde dag, toen het weer uit des Dopers mond weerklonk : Zie het Lam Gods.

Twee Johannes jongeren hebben het gehoord en volgden Jezus. Lokkend vraagt de Heiland : , , Wat zoekt gij ? " Met een heilige nieuwsgierigheid vragen ze : Waar woont gij ?

Arme zondaren worden door de Heilige Geest naar de Heiland, de Borg en Zaligmaker gedreven.

Onvergetelijk was de ontmoeting. Ze bleven die dag bij hem en het was omtrent de tiende ure.

In onze tijd was het vier uur. Alleen bij het Lam Gods is vergeving en zaligheid te vinden voor arme zondaren.

Dat Lam leidt tot het eeuwig, zalig geluk.

De ziener van Patmos zag in de geopende hemel het Lam staande als geslacht. In het natuurlijke leven blijft een geslacht lam roerloos op de aarde liggen.

Maar het Lam Gods van Golgotha staat in het hemel, hoewel het geslacht is.

Hij is de eeuwige triomfator opdat arme zondaren zullen aanzitten aan de bruiloftsdis des Lams.

Lezers is dat Lam Gods u reeds dierbaar geworden? Hebt ge aan dat Lam Gods al gesmeekt, dat het ook uwe zonden zal wegdragen.

Het is nog in het heden van genade. Hij vraagt het ook u : Wien zoekt ge ? Opdat ge het met de dichter zoudt antwoorden : Gij zegt: Zoek Mijn aangezicht. Ik zoek Uw aangezicht o Heere, wijs Uw knecht niet af. Indien ge Hem niet leert zoeken, zult ge voor eeuwig verloren gaan.

Nieuwerkerk aan de IJssel.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

HET LAM GODS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 januari 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's