Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE JAARVERGADERING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE JAARVERGADERING

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN DE GEREFORMEERDE BOND ZAL D.V. WOENSDAG 20 APRIL IN UTRECHT GEHOUDEN WORDEN

Wat heeft deze korte episode uit de lijdensgeschiedenis, dit intermezzo, óns te zeggen?

In de eerste plaats wel dit, dat God de Heere ons mensen in het leven niet ongewaarschuwd laat. Telkens weer komt de Heere met zijn ernstige en dringende waarschuwingen tot ons, opdat wij toch niet 'buiten Hem in onze zonden zouden voortleven, maar tot stilstand komen op onze levensweg, ons voor de Heere zullen verootmoedigen en onze zaligheid zouden zoeken ibij de gekruisigde en opgestane Zaligmaker, om ons dan ook niet meer te laten regeren door de boze lusten van ons vlees, maar door Zijn Heilige Geest, die ons in alle waarheid leidt en ons doet wandelen op de wegen des Heeren. En deze waarschuwingen doet de Heere ons allereerst toekomen in en door Zijn Woord. In dat Woord spreekt de Heere ons toe en bearbeidt Hij ons door Zijn Geest tot zaligheid.

Maar verder waarschuwt de Heere ons door allerlei omstandigheden en gebeurtenissen in het leven : een ziekbed, een ongeval, een sterfgeval in onze naaste omgeving ? Ook wel door Zijn oordelen, waarmee de Heere op aarde is : door natuurrampen, hongersnoden, oorlogen, enz.

Bijzonder, wanneer wij mensen op 't punt staan, een misstap te begaan of óns tot zondige practijken laten verleiden, komt de Heere ons waarschuwen. En ook dat doet de Heere op allerlei manier. In de eerste plaats wel door ons geweten, dat zeer duidelijk begint te spreken, althans wanneer wij het niet reeds lang als door een brandijzer hebben toegeschroeid. Maar verder maakt de Heere ook dan van allerlei andere middelen gebruik. En onder die middelen kan ook gerekend worden een langstige droom, die ons in beeld de rampzalige gevolgen van onze zondige, plannen voorstelt.

Het tweede, dat onze tekstgeschiedenis ons zegt, is dit: wat is de mens van nature verhard en verblind ! Hoe dringend en nadrukkelijk heeft de Heere Pilatus door de droom van zijn vrouw gewaarschuwd. Maar in een ijzige verharding, blind voor zijn eeuwig heil en alleen maar oog hebbend voor zijn vermeende tijdelijke belangen, heeft de landvoogd 't Joodse volk zijn zin gegeven en, met verkrachting van zijn geweten, de Heere Jezus tot de kruisdood overgegeven.

En nu moet u niet zeggen : wat was er anders te verwachten van Pilatus, een heiden ! Want van nature zijn we even verhard en verblind als hij. Ook wij hebben van nature alleen maar oog voor onze tijdelijke belangen en we zijn blind voor de geestelijke en eeuwige dingen. Ook wij verwerpen de Heere Jezus Christus als onze Zaligmaker en Koning en verkiezen de gunst van mensen boven de gunst van God.

En hoe menigmaal heeft de Heere ons in het leven niet gewaarschuwd, zonder dat wij luisterden. Hoe lang hebben wij ons hart niet verhard ! Misschien doet u het nóg wel, ofschoon u elke Zondag het Woord der prediking beluistert en de Heere zich ook in de week aan u niet onbetuigd laat.

Sommigen denken: als de Heere maar eens op een bijzonder krachtige wijze, door een stem uit de bovennatuurlijke wereld tot mij sprak, dan zou ik mij wel bekeren. Maakt u maar niets wijs, vrienden. U weet toch wel wat Abraham zegt in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus ? Indien ze naar Mozes en de Profeten niet luisteren, zo zullen zij ook, al ware het dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Zó verhard is de mens van nature. God zelf moet er aan te pas komen. Anders bekeren wij, mensen, ons nooit. Maar, Gode zij dank!, de Heere komt er aan te pas. Hij laat ons Zijn Woord prediken : de strenge eisen van Zijn wet, maar ook de liefelijke beloften van Zijn Evangelie. En paart nu Zijn Geest zich aan die prediking, dan slaat zij bij ons in. Dan gaan onze blinde ogen open en ons verharde hart wordt vertederd. We gaan onze zonden en verlorenheid zien en vrezen voor Gods rechtvaardig oordeel. En voor de Heere op de knieën gebracht, gaan wij onze Rödder om genade bidden. En zie, dan wil de Heere ons ook Zijn genade schenken. Zijn volle en rijke genade in dé Heere Jezus Christus. Door het geloof in Hem, dat de Heere door Zijn Geest in ons hart werkt, ontvangen we vergeving van al onze zonden, ja, krijgen we deel aan al Christus' weldaden: vrede voor ons hart, blijdschap in God, vernieuwing van ons verdorven bestaan en het eeuwige leven.

Dat werkt de Heere door Zijn Woord en Geest in onze harten. En zie, wat wordt de Christus, die wij eerst verwierpen, ons dan dierbaar ! Dan is 't:

Weg - wereld, - weg schatten ! Gij kunt niet bevatten Hoe rijk ik wel ben. 'k Heb alles verloren, Maar Jezus verkoren. Wiens eigen ik ben!

Pilatus' vrouw zond aan haar man de boodschap : ik heb heden veel geleden in de droom om zijnentwil. Maar als onze ogen zijn opengegaan, verstaan we dat de Heere Jezus Christus niet in een droom, maar in een harde en bange werkelijkheid, alles heeft geleden om ónzenfwil. De volle last van de toorn van God tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht heeft Hij voor ons gedragen.

De schrijver van Max Havelaar verschool zich achter de naam Multatuli (ik heb veel gedragen). Maar Christus zou zich kunnen noemen: Omniatuli (Ik heb alles gedragen).

Hoe is het mogelijk ? , zo roepen we verwonderd uit. Al dat lijden gedragen en dat voor zondaren, zoals wij zijn ! En het enige antwoord is : Zijn eeuwige en oneindige Zondaarsliefde ; de vrije gunst, die eeuwig Hem bewoog.

Dat wij dan niet rusten, voor wij in deze Christus begrepen zijn door een waarachtig, zaligmakend geloof.

Eenmaal, in de dag der dagen, zal die zelfde Christus, die zich hier door de Joodse Raad en door Pilatus heeft laten veroordelen en het kruis gedragen heeft, ons aller Rechter zijn.

Voor degenen, die hier in Hem hebben geloofd, zal dat een reden tot blijdschap zijn: hun Rechter is hun Redder.

Maar verschrikkelijk zal het wezen voor allen, die Hem hier hebben verworpen. Gaat weg van Mij, alle gij werkers der ongerechtigheid, zo zal Hij spreken. En ze zullen verwezen worden naar het eeuwige vuur.

Zo gij Zijn stem dan heden hoort, Geloolt Zijn heil- en troostrijk woord; Verhard u niet, maar laat u leiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

DE JAARVERGADERING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 maart 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's