Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GEZANGENKWESTIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GEZANGENKWESTIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gelijk de lezers van De Waarheidsvriend weten, houden de predikanten van de Gereformeerde Bond zich aan de liturgie van Dordt.

Dat is maar niet slechts een stokpaardje van de Gereformeerde Bond, Neen, dat doen we om principiële redenen. Onze bezwaren tegen de Gezangenbundel zijn trouwens genoeg bekend. Die bundel is ingevoerd in het begin van de vorige eeuw en is doorzuurd van de geest des tijds.

Verschillende liederen bezingen de oude vrijzinnige trias van geloof aan God, deugd en onsterfelijkheid. Daarnaast echter ook een Gezang als het bekende: Alle roem is uitgesloten, Onverdiende zaligheên, heb ik van mijn God genoten ; 'k Roem in vrije gunst alleen.

Daar horen we weer een heel andere toon.

Wij kunnen een bundel van dergelijke heteroge inhoud niet in handen geven van onze Zondagssohoolonderwijzers, de leiders van Knapen- en Jongelingsverenigingen, aan leidsters van Meisjes verenigingen, enz.

Bovendien wil die bundel een dogmatiek zijn. Daarom heeft het Gereformeerde volk zich van meet af van deze Gezangenbundel gedistanciëerd.

En terecht.

Onderschat de invloed van het lied toch niet ! Door middel van het lied zijn er al heel veel dwalingen binnen de muren van de kerk gebracht. Vaak bemerken we dan ook dat velen van degenen, die aldoor maar om Gezangen roepen, op allerlei punten van de belijdenis afwijken.

Ik stem toe, dat er een klein getal is van hen, die trouw willen blijven aan Schrift en Belijdenis en toch een Gezang willen laten zingen.

Er zijn predikanten, die zouden begeren dat het Hoofdbestuur de mogelijkheid zou openen voor dezulken om toe te treden als lid van de Gereformeerde Bond, zonder de liturgie van Dordt te volgen. .

We hebben geantwoord, dat we die weg niet kunnen opgaan. Deze zaak heeft in de loop van anderhalve eeuw een diepe historische wortel gekregen. Ik zou zulke predikanten, die inderdaad zeer dicht bij ons staan, wel willen vragen, wat hun het zwaarste ligt, de belijdenis of het Gezang. Als ze op die vraag willen ingaan, dan zullen ze het Gezang gaarne laten vallen voor de oneindig veel gewichtiger zaak van de belijdenis.

Dat is een ander advies dat ik geef, dan het advies hetwelk ons zo nu en dan uit eigen kring wordt gegeven. Men adviseert ons, dat de Gereform. Bond zelf een bundel Gezangen zal samenstellen. De liederen, die in die bundel zullen opgenomen worden, moeten door onze predikanten en ouderlingen nauwkeurig aan de Heilige Schrift en de Belijdenis getoetst worden.

, , Ziezo, dan zijn we klaar. Nu kunnen ook de Bonders Gezangen zingen".

Laat ik onze adviseurs mogen antwoorden, dat we er toch niet aan denken om die weg in te slaan.

Ons wordt gedurig in de schoenen gewreven, dat de Gereform. Bond in de Hervormde Kerk een partij wil wezen. En toch willen we juist géén partij wezen. Als de Gereform. Bond die weg zou inslaan om een eigen bundel samen te stellen, dan zou men met recht ons kunnen verwijten dat we als Bond die zaak zelf hebben opgelost buiten de wettige kerkelijke organen. Dat zou een onkerkelijke weg zijn.

En of men 't gelooft of niet gelooft, wij willen geen partij wezen. Als de Gezangenkwestie ooit zal worden opgelost, dan zal die oplossing moeten plaats vinden in de kerkelijke weg, op de wijze, die we boven hébben aangegeven.

We nemen dus in deze ernstige zaak dogmatisch en kerkrechtelijk een zuiver standpunt in, naar we menen ; en we denken er nog geen ogenblik aan om van koers te veranderen.

Het is wel jammer, dat juist in onze dagen diegenen, die nog wensen op te komen voor Schrift en Belijdenis in het midden van onze kerk, van partijschap worden beschuldigd.

Is niet het omgekeerde waar ?

Maken diegenen, die op allerlei punten van' de belijdenis afwijken, geen partijschappen in 't midden onzer kerk?

Zo was het óok al in de dagen van de eerste Christengemeenten. Degenen die leefden uit het Woord Gods, werden ook toen al secte geheten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

DE GEZANGENKWESTIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's