Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Hemelvaart

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

het is u nut dat Ik wegga... Joh. 16 : 7

Hemelvaart heeft iets in zich dat pijn doet, iets van het afscheid. Voor de discipelen zelfs een afscheid voor goed, waarbij zij alleen achterblijven, verlaten door Hem, om Wien zij vervolging en druk zullen lijden. Zo heeft Jezus het hun immers verkondigd in de voorgaande verzen. De haat der wereld zal op hen aanvallen, ze zullen uit de synagogen gesleept en in de gevangenissen geworpen worden, ja, de ure komt, dat een iegelijk die u zal doden, zal menen Gode een dienst te bewijzen. De satan zal hen ziften als de tarwe. Hun geloof zal beproefd worden; de machten van twijfel en ongeloof zullen hen benauwd maken. Jezus houdt er niet van de toekomst voor Zijn Kerk te verdoezelen.

Is het wonder dat de discipelen sterk verlangen dat Jezus hen nabij zou zijn in deze tijden? Daarom doet het hun juist zon pijn als Jezus van Zijn afscheid spreekt. Straks zullen ze alleen staan, zonder de nabijheid van Hem, in Wien zij geloofd hebben. Eén verlangen kunnen wij ons zo van hen indenken: Heere, blijf bij ons.

Jezus wil daaraan niet toegeven. De dokter moet met het mes wel eens diep insnijden om beterschap te bewerken. Jezus' weggaan is nuttig voor hen. Dat is in tegenspraak met hun gedachten. Wie zou hen verdedigen? Wie zou hen bemoedigen? Wie zou hen beschermen? Jezus op aarde! Een meermalen gehoorde zucht, als zou het dan allemaal veel gemakkelijker zijn om te geloven. Des mensen geest heeft het zo spoedig voor elkaar:

Ach, was Jezus nog op aarde, Aanstonds vloog ik naar Hem heen.

Het nut van Jezus' heengaan wordt niet gezien. Ook hier hebben de discipelen nog een verkeerde voorstelling, alsof het heil alleen er is als Jezus naar het lichaam bij ons is.

Jezus ziet dat anders. Het is u nut als Ik wegga. Dit nut is het komen van de Trooster. Door Jezus' weggaan komt er plaats voor de Trooster. Als Jezus niet weggaat, kan die Trooster niet komen; nu echter zal Ik Hem tot u zenden, nu Ik henenga. Dat is het nut van Zijn heengaan.

Kon Hij die Trooster dan niet geven, terwijl Hij toch bleef? Natuurlijk kon Hij dat (Calvijn), maar dit is niet het heilsplan Gods. Gods bedoeling is dat de Zoon in de wereld de arbeid der verzoening zou volbrengen om deze als grond van het behoud der Kerk in te dragen in heerlijkheid. Dan, als de Zoon in de hemelse heerlijkheid zou zijn teruggekomen, zouden de Vader en de Zoon de Heilige Geest zenden tot Trooster van de Kerk. Deze zal leiden in al de Waarheid. Deze verbrijzelt de zondaar en maakt het heil door het Woord Gods bekend. Deze verenigt de Vader met de zondaar door het middelaarswerk van Jezus Christus. Of nog weer anders gezegd: deze Trooster, de Heilige Geest, past het door Christus verworven heil toe aan Zijn uitverkorenen.

Al Jezus' werk kan niet gekend worden in de vruchten als het niet „van bovenaf" gegeven is. Ook nu! Verwondering over Jezus' werk is niet genoeg; het volgen van Jezus vanwege een ontroerende hulpvaardigheid in tijden van nood, kan geen eeuwigheidswaarde hebben. Evenmin in tijden van vervolging en haat of bij aanvechting en geloofstwijfel. Nodig is de Heilige Geest die ons nieuwe ogen geeft om onze ellende te zien, de overtreding der geboden Gods èn de genade Gods welke in Christus is. Die Geest alleen zal ons in de Waarheid leiden en doen indringen in het heilswerk Gods en Christus als onze Zaligmaker doen kennen.

Zaligmaker doen kennen. Hemelvaart is nuttig, nog sterker, is nodig als schakel in Gods reddingsplan. Zonder Christus' opgang, zou er geen afdaling van de Heiige Geest zijn. Dit betekent tegelijk dat zonder Hemelvaart de weg zou zijn afgesneden om het werk der genade in Christus in het hart te leren kennen. Vandaar het nut. Daarom ook het gejuich als God omhoog vaart. (Psalm 47.)

Het is u nut dat Ik wegga. Anders zal de Trooster niet komen. Hemelvaart is zo de nodige schakel naar Pinksteren, de uitstorting van de Heilige Geest. Met dit werk is Hij bezig totdat Hij wederkomt om te oordelen de levenden en de doden. Zo zien we Jezus Christus opgevaren om Voorbidder te zijn voor Zijn uitverkorenen. Zo is Hij ook nu nog bezig. We hebben geen Middelaar in ruste! Hij is druk doende om de Heiige Geest te doen uitgaan op de aarde.

Het is u nut dat Ik wegga. Christus' heengaan betekent in diepste wezen een dichterbij komen en blijven. Nu zien de discipelen Hem opvaren. Straks zal Hij terugkomen in de gestalte van de Heilige Geest en Zich met hen verenigen, zelfs zo dat Hij nimmermeer van hen zal wijken. Dan zal doorbreken een inniger vereniging van Christus en Zijn Kerk. Christus is naar Zijn menselijke natuur niet meer op aarde, maar naar Zijn Godheid, majesteit, genade en Geest wijkt Hij nimmermeer van ons. (Heid. cat., antw. 47.)

Hemelvaart geeft geloofsvreugde.

Blijdschap omdat door we door de Heilige Geest weten dat Christus nabij is. Dan kan de nood groot zijn: vervolging, haat, vijandschap, doch Hij vergeet de Zijnen niet. Dan kan ook de aanvechting groot zijn, de macht der zonde, het weer vallen in de zonde, de twijfel en het ongeloof, maar we weten dat Christus Zijn Kerk niet verlaat. Gij moogt op Hem vertrouwen, al is de nood nog zo groot, al gaat het door diepe diepten, langs steile afgronden.

De discipelen waren verschrikt omdat ze Christus niet kenden in Zijn ware gestalte. Zaak is dat gij Hem wel kent en gelooft dat Hij is opgevaren om de Zijnen nabij te zijn. Hebt gij Hem nodig? Hij is er, opgevaren, om Zijn Geest uit te delen wie Hem daarom dag en nacht bidden. Op Hem moogt ge pleiten als de grond uwer zaligheid. Zo wordt Hemelvaart feest! God vaart met gejuich omhoog!

Echter zal Hij ook eenmaal wederkomen, om te oordelen! Wee u, indien gij niet verbrijzeld zijt geweest en buiten u in Christus het heil gezocht hebt. Dan het wee, omdat gij niet de vruchten van Zijn nuttig heengaan hebt gesmaakt. Eén weg is slechts voor u open: tot Hem vluchten en op Zijn werk pleiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 1961

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 mei 1961

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's