Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DUUR GEKOCHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DUUR GEKOCHT

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de Heere heeft Jakob vrijgekocht.Jeremia 31 : 11 a

Sion zal door recht verlost worden. Dat is de grondslag van Gods openbaring en het fundament van Gods troon. Daarom zal Gods Koninkrijk een eeuwig Koninkrijk zijn. De Heere heeft Zijn Kerk wettig verkregen en daarom zal , niemand haar uit Gods hand rukken. Op Golgotha's heuvel heeft de grote Borg met grote kracht uitgeroepen: Het is volbracht! Zijn bloed is verzoening door voldoening.

Velen zullen menen in te gaan en niet kunnen, zegt de Schrift. Hoe komt dat? Omdat men (heimelijk) zoekt in te gaan op grond van gemoedelijke godsdienstigheid en aangename gemoedsgesteldheden. En dit is geen grond voor de eeuwigheid.

Velen missen de geestelijke rust omdat de Wet hen veroordeelt, hun geweten hen beschuldigt en de satan hen aanklaagt dat ze zichzelf de zaligheid maar hebben toegeëigend. En in plaats van dit over te nemen en voor de Heere neer te leggen, probeert men op grond van bepaalde bevindingen en gemoedsgesteldheden een woord ter verdediging in te brengen om toch maar bij Gods volk te behoren. Maar dit geeft nooit vaste grond zodat het hart onrustig blijft. De Geest van Jezus. Christus zal nooit op grond hiervan in het hart getuigenis geven van het kindschap.

We moeten dan ook een geheel andere kant uit.

De Heere heeft Jakob vrijgekocht. Tussen haakjes moge hier even opgemerkt worden dat Jakob hier niet in de engere zin gebruikt moet worden als de aartsvader zonder meer. Maar in én met de aartsvader het volk dat uit hem is voortgekomen en naar hem is genoemd.

De Heere heeft Jakob vrijgekocht. Door de zonde hebben wij ons gebracht onder de vloek van de Wet. Daardoor hebben wij alle bestaansrecht en bestaansgrond verloren, zodat wij naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben. Wie zal zijn ziel aan dit oordeel kunnen onttrekken? Wie zal die geweldige schuld kunnen betalen?

Onmogelijk. Zowel het kunnen als ook het willen ontbreekt. Door onszelf te verkopen aan de satan, zijn we alle zelfbeschikkingsrecht radicaal kwijt. Maar, al zijn we vrijwillig en moedwillig het eigendom van satan geworden, we zijn nooit zijn wettig eigendom geworden omdat de Heere geen afstand heeft gedaan van Zijn scheppingsrecht.

Maar de Heere kan en wil zijn gevallen schepsel niet zo maar terugnemen. Dat zou Zijn deugdenbeeld schenden. De Waarheid en de Gerechtigheid zouden daardoor van hun heerlijkheid beroofd worden. En opdat de Goedertierenheid en de Vrede de Waarheid en de Gerechtigheid zouden kunnen ontmoeten, ja elkander kussen, koopt de Heere Zijn Kerk vrij van de schuld en vloek der Wet. Nee, niet met vergankelijke dingen, goud of zilver, maar door het dierbaar bloed van Jezus Christus.

De Heere heeft Jakob vrijgekocht. Betekent dit dat de Heere zelf de prijs betaalt? Betekent dit dat een rechtvaardig God in plaats van ons naar recht te verdoemen zélf de vloek van de Wet op zich neemt en de schuld betaalt?

Inderdaad. Hem die geen zonde kende noch zonde gedaan had is de zonde toegerekend.

Wij lezen en wij zeggen het na: God is liefde. En dat wordt door menigeen helaas vaak gebruikt om het met de zonde niet zo nauw te nemen. Maar dat betekent het allesbehalve.

God is liefde, dat wil zeggen dat de Heere zo volkomen liefde is tot Zijn heilige Wet dat Hij zelf de vloek van de Wet op Zich neemt, de schuld van de Wet betaalt en de eis van de Wet vervult. En alleen daardoor is het mogelijk dat Jakob vrijgekocht wordt. Nee, niemand onzer „kan die prijs der ziele, dat rantsoen aan God in tijd noch eeuwigheid voldoen". Daarom „bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage en zich voor God verootmoedige, aangezien de toorn Gods tegen de zonde zo groot is dat Hij die (eer dat Hij die ongestraft liet bijven) aan Zijn lieve Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke dood des kruises gestraft heeft". Zoveel liefde heeft God tot Zijn heilige Wet en zoveel toorn op de schending van Zijn Wet dat Hij dit offer brengt. En aan alle overtreders en schenders van Zijn Wet die zichzelf verkochten aan de zonde, biedt Hij dit dierbare bloed aan om vrijgekocht te worden. Op grond van dit volkomen offer van Zijn Zoon bidt God: Laat u met Mij verzoenen. Vreseljk is het dit bloed onrein te achten. Dan zullen we met dubbele slagen geslagen worden, zowel voor het schenden van Zijn Wet als voor het vertreden van dit dierbaar bloed. De Heere Jezus heeft als Borg gebogen voor de vloek van de Wet. En nu is het alleen door Hem dat wij kunnen buigen voor Gods heilige Wet zo, dat wie het van harte belijden voor de Heere: ik ben Uw gramschap dubbel waardig. Ik heb naar Uw rechtvaardig oordeel tijdelijke en eeuwige straf verdiend. Vader, ik ben niet waardig Uw kind genaamd te worden. Dan verliezen we alle grond in onszelf.

Maar de Heere koopt zo één vrij van de vloek der Wet om het bloed van Jezus Christus te laten stromen in zijn hart. En op grond van Christus werk zegt de Vader: Ik zie geen zonde meer in mijn Jakob en geen overtreding in mijn Israël. Wonderlijk. Aanbiddeljk. De Heere heeft mij vrijgekocht door Zelf de prijs te betalen. Alle roem is uitgesloten. Ja, wie zal nu nog beschuldiging inbrengen?

De Wet niet want ze heeft volkomen voldoening ontvangen door verzoening.

De satan niet want Gods kind is rein door het bloed van Christus.

Het geweten niet want door deze Goddelijke koping getuigt Gods Geest met mijn geest dat ik Zijn wettig kind ben.

Ja, hier wordt de rust genoten. De Heere Zelf heeft Jakob vrijgekocht.

(Zegveld)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1963

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

DUUR GEKOCHT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1963

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's