Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Woord is niet gebonden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Woord is niet gebonden

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het geschiedde als Jehudi drie stukken of vier gelezen had, versneed hij ze met een schrijversmes en wierp ze in het vuur Toen geschiedde des Heeren Woord tot Jeremia. Jeremia 36 vs. 23a en 27a.

In een tijd waarin allerwege geklaagd werd over functieverlies van de Kerk, waarin allerlei stemmen ons aan willen praten, dat de toekomst aan het ongeloof is, is het goed ook op dit punt te rade te gaan met het gchrift. Opdat we bewaard worden voor napraterij, oppervlakkige oordeelvellingen en ongegrond pessimisme.

Jeremia 36 vertelt ons hoe het Woord Gods door de mensen van die tijd ontvangen wordt. Op Gods bevel moet Jeremia in het vierde jaar van de regering van koning Jojakim de profetieën die hij vanaf zijn roeping tot op dit ogenblik uitgesproken heeft, te boek stellen. Zo wil God het. Hij bewaart het gesproken woord voor vervluchtiging. Hij wil ook door dit geschreven Woord nog een beroep doen op Zijn volk, opdat het zich bekere en leve. In deze opdracht van de Heere beluisteren we dus Zijn zorg voor ons en onze zaligheid, waaraan we immers — naar onze belijdenis zegt — de Heilige Schrift te danken hebben.

Wanneer het Woord zijn weg neemt onder de mensen, blijkt ieder er mee geconfronteerd te worden. Ook koning Jojakim komt er mee in aanraking. Gezeten in zijn winterpaleis bij 't vuur hoort hij de voorlezing van Jeremia's profetieën aan. De reactie is wel bijzonder negatief. Koning en hofhouding worden er niet heet of koud van. Op cynische wijze demonstreert Jojakim zijn verachting voor Gods boodschap. Want telkens als de voorlezer drie of vier kolommen van de boekrol gelezen heeft, snijdt de koning ze met een schrijversmes af en werpt ze in het vuur. Ondanks de protesten van zijn ministers. De boekrol moet het vuur in. En de predikers van het Woord moeten achter slot en grendel. We zouden zo zeggen: Gods bemoeiingen met Zijn volk lopen hier vast op de koude onverschilligheid van de koning en de pessimisten schijnen gelijk te krijgen: De toekomst is aan het ongeloof.

Intussen doen we er goed aan ons af te vragen: Wat gebeurt hier ? Is dit alleen maar onverschilligheid? Stellig niet. Jojakim's gedrag zegt ons: Niemand die met het Woord Gods in aanraking komt blijft onbewogen. Dat Woord werkt altijd iets uit. Achter de kille verachting vlamt de haat tegen Gods Woord. Dat Woord klaagt Jojakim aan. Dat Woord vernedert hem. En de ergernis tegen dit Woord Gods ontlaadt zich op deze wijze.

Het Woord Gods werkt altijd iets uit. In de ontmoeting met dit Woord, in de ontmoeting met Christus, die in het gewaad van Zijn Woord tot ons komt, komen de gedachten des harten openbaar. Of we vallen voor Hem in het stof in ootmoed en overgave. Of we handhaven ons in onze vijandschap. Hij is immers gezet tot een val en een opstanding.

Jojakim's houding laat het ons zien. We zien het in Jezus' dagen. Als Christus onder Zijn volk verkeert, komen tollenaren en zondaren tot Hem en vinden in Hem het leven, maar trotse, eigengerechtigde Farizeërs handhaven zich in hun vijandschap en bieden fel verzet. Dan wekt het Woord de diepste weerstanden op. Dan roept men om strijd: „Weg met Deze! Kruis Hem. Kruis Hem!"

De geschiedenis van Jeremia 36 heeft zich de eeuwen door herhaald. In allerlei perioden van de kerkgeschiedenis zijn er bijbels verbrand. En de boodschappers van het Evangelie zijn voortdurend de gevangenissen ingegaan. En nog altijd gaat het verzet door.

Zeker, die vijandschap behoeft niet altijd op een dergelijke wijze aan de dag te treden. Er is een „vroom" verzet, ondoorzichtiger en daarom gevaarlijker dan Jojakim's daad. Er is een beleefde afwijzing van het Evangelie, die gelijk staat met een uiting van felle haat. Achter de z.g.n. neutraliteit gaat de haat jegens het levende Woord Gods schuil. Buiten de Kerk, maar ook binnen de Kerk. Op het erf van het Verbond. Op allerlei wijzen zoeken we de stem van het Woord Gods het zwijgen op te leggen. En het schrijversmes wordt nog duchtig gehanteerd. We zetten het mes van onze critiek er in. Of we hebben ons bijbeltje in de Bijbel. Of we trachten het Woord te vervormen naar onze inzichten en meningen. En proberen de scherpte van de aanklacht er uit weg te nemen.

Wees gewaarschuwd: Dat is een heilloze weg. Want God heeft het eerste en het laatste Woord. Opnieuw komt Zijn Woord tot Jeremia: Neem u weer een andere rol... Opnieuw moet Jeremia zijn profetieën te boek stellen, ja er moeten zelfs nieuwe aan worden toegevoegd (zie vers 32). God waakt over Zijn eigen Woord. Jojakim moge de boekrol willen verbranden en de dienaren aan banden legen, de Heere zet Zijn werk voort. Zijn werk is niet gebonden. Het houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken Hoeveel tegenstand dit Woord op zijn weg ook ontmoet, hoe fel het verzet is dat geboden wordt, welke argumenten men ook aanbrengt om te „bewijzen" dat dit Woord uit de tijd is, het blijft staan. Het Woord is niet gebonden, maar het zal doen hetgeen de Heere behaagt. Het vindt steeds weer een weg. En in de gang van dit Woord gaat Jezus Christus overwinnend voort. Ten spijt van het ongeloof. Ten spijt van het cynisme en kille onverschilligheid. Het Evangelie van Jezus Christus zal zijn lichtbundels blijven werpen in het donker van deze wereld.

Wat een bemoediging voor ieder die zich aan dit Woord gewonnen leerde geven. Vijandschap en verzet, ongeloof en onverschilligheid kunnen ons ontmoedigen. Maar laat u niet in de war brengen door allerlei ongeloofsstemmen die u aan willen praten, dat het Woord geen adres meer heeft in deze moderne wereld. Het zal Zijn werk blijven doen. Want het is geen mensenwoord. Maar het levende Woord Gods. Wat een genade om dan met dat Woord bezig te zijn. Laat het onze bede mogen zijn: Maak mijn voetstappen, o God, vast in Uw Woord.

De zekerheid en de wetenschap dat dit Woord niet gebonden is, maar zegevierend voortgaat, moge ons ook tot bezinning brengen: Hoe verkeren we onder dit Woord? Jojakim heeft niet gezien — niet willen zien — dat wie het Woord Gods verbrandt, de fakkel werpt in eigen huis. En een vuur ontsteekt — tegen zichzelf — dat niet verteerd wordt. Het is een levensgevaarlijke zaak te volharden in ongeloof en onbekeerlijkheid. Wie het niet ontvangt in geloof laat Christus buiten zijn leven staan en wederstaat de Heilige Geest. Die zal door de kracht van dit Woord zelf buitengesloten worden.

Wij mogen leven onder het Woord als mensen aan wie de Heere Zijn Woord heeft toevertrouwd. Heeft het ons tot geloof gebracht? Laat deze vraag u niet onverschillig zijn. Heden zo ge Zijn stem hoort, verhardt uw hart niet, maar laat u leiden.

En nu wij nog leven mogen in de dag des heils en de Heere Zijn Woord nog niet bij ons vandaan neemt, zie dan toe hoe gehoort. Jojakim verbrandde het Woord. Dat is een heilloze weg.

De Schrift wijst ons een betere weg. Het is de weg van Samuel: Spreek Heere uw knecht hoort". Het is de weg van Maria, wier plaats was aan de voeten van Jezus. Het is de weg van allen die — buigend onder het Woord — het vonnis van Gods Woord moesten bijvallen en als goddelozen hun gerechtigheid vonden in Christus alleen. Deze Christus zegt tot dezulken: „Zalig zijn zij die het Woord Gods horen en bewaren".

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1964

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Het Woord is niet gebonden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1964

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's