Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragen vanuit de Pinksterbeweging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen vanuit de Pinksterbeweging

Vragen vanuit de Pinksterbeweging 5

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gaven van de Heilige Geest

De gaven van de Heilige Geest.

Een van de punten, die door de Pinkstergroepen in 't bijzonder aan de orde gesteld wordt, is de gave of zijn de gaven van de Heilige Geest. Wij moeten er op letten, dat de Schrift èn over de vruchten èn over de gaven van de Geest spreekt. Op dit onderscheid dient gelet te worden.

Wat zijn de vruchten van de Geest ? Geloof, hoop, liefde, blijdschap, vrede, wijsheid, gehoorzaamheid, enz. Het is een begeerlijke zaak over deze vruchten van de Geest eens uitvoerig te schrijven. Maar dit kan nu niet. 't Gaat nu over de gaven van de Geest, zoals die in 1 Cor. 12 en 14 en op andere plaatsen worden genoemd.

Van de vruchten van de Geest mag nog gezegd worden, dat zij rijpen door het vervuld worden met de Geest. De Geest is de enige voedingsbodem, waardoor deze vruchten tot volle rijpheid komen.

Toch is er geen scherpe grens te trekken tussen de vruchten en de gaven van de Geest. Sommige vruchten, onder andere de wijsheid, worden op andere plaatsen tot de gaven van de Geest gerekend. Ook de vruchten zijn gaven van de Geest.

De gaven van de Geest worden soms ook aanduidingen van het in Christus geschonken heil. Dat kunt ge vinden in Rom. 5 : 15 en 16, waarin tegenover de misdaad van Adam de genadegift wordt gesteld. Deze genadegift wordt in vs. 15 de gave door de genade genoemd. Ook in de bekende tekst Rom. 6 : 23 : „Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere", wordt het gehele heil in Christus een gave genoemd.

Zelfs komen de belofte Gods en de roeping van Israël, als uitverkoren volk in het Oude Testament, in Rom. 11 : 29 als gaven voor.

Ook het geloof wordt een gave genoemd in Efeze 2:8.

Zelfs de onthouding van het huwe­lijk als ook het gebruik van het huwelijk worden door Paulus in 1 Cor. 7 : 7 gaven genoemd.

Voorlopig kunnen wij dus zeggen, dat het woord gave of charisma in het Nieuwe Testament in allerlei betekenissen kan voorkomen.

Het kan gebruikt worden: van het in Christus geschonken heil, van de belofte aan en de roeping van Israël, van het geloof, van de onthouding van het huwelijk, van het gebruik van het huwelijk. Dit korte overzicht kan ons reeds voorzichtig maken het woord gave of charisma alleen te gebruiken voor bijvoorbeeld tongentaal, enz.

Toch komt het woord gave of charisma ook in de meer specifieke vorm voor van: bijzonder geschenk.

Lees eens wat er staat in Rom. 12 : 6-8. Vanuit het ene lichaam van Christus èn het elkanders leden zijn, wijst de apostel op de verscheidenheid der gaven, naar de genade, die ons gegeven is (Rom. 12 : 6). Onder deze gaven rekent hij de profetie, de dienst, het onderwijs, de vermaning, het mededelen, het leiding geven en het barmhartigheid bewijzen.

Wanneer wij deze lijst van gaven van de Geest leggen naast 1 Cor. 12 en 14, dan valt het ons op, dat deze lijsten verschillen. In Rom. 12 worden gaven genoemd, die in 1 Cor. 12 niet worden genoemd en omgekeerd. Dit stemme ons niet alleen tot voorzichtigheid, maar ook tot wijsheid. Want de lijst van de geestesgaven, die in sommige kringen van de Pinksterbeweging is opgesteld, is gesloten, maar dient open te zijn. Paulus noemt aan de gemeente van Rome weer andere geestesgaven dan aan de gemeente van Corinthe.

Hieruit blijkt, dat niet overal dezelfde gaven van de Geest aanwezig waren, Toch is er ook overeenstemming. Laat dan dezelfde gaven niet overal aanwezig zijn, zij zijn er. Bij de één meer, bij de ander minder. Soms spuiten deze gaven of charismata naar buiten in. uitbundige volheid.1 Cor. 12—14.

Dit willen wij nu gaan onderzoeken, Wij nemen daartoe voor ons 1 Cor. 12—14. Lees en herlees deze hoofdstukken. Neem er de kanttekeningen van de Statenvertaling of Nieuwe Vertaling bij. Wij gaan dan vooral 1 Cor. 12 en 14 vers voor vers met u lezen en verklaren.

En van de geestelijke gaven broeders!, wil ik niet, dat gij onwetende zijt. (1 Cor. 12 : 1 in de Statenvertaling).

De Nieuwe Vertaling heeft: Ten aanzien van de uitingen des Geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten.

Zoals ge ziet is er verschil in vertaling: geestelijke gaven of uitingen des geestes.

Een pneumatikos (grondwoord) is een geestelijk mens. Deze geestelijke mens wordt door Paulus in 1 Cor. 2 : 15 en andere plaatsen tegenover de natuurlijke mens gesteld. Dit betekent, dat de geestelijke mens de Geest heeft ontvangen, de natuurlijke mens niet. Soms zijn de pneumatikoi (meervoud) .een deel van de christenen, die bijzondere gaven van de Heilige Geest hebben ontvangen, bijvoorbeeld de gave of het charisma van de profetie. Dit wil zeggen, dat niet alle christenen deelhebben aan de gaven van de Geest in deze bijzondere zin van het woord. Zij delen allen in de verlichting van de Heilige Geest in de zaligmakende zin van het woord, maar zij delen niet allen in de bijzondere gaven van de Geest.

Het verband beslist telkens of de pneumatikoi in de algemene zin (alle christenen), dan wel in de bijzondere zin van het woord (alleen zij, die bijzondere gaven hebben ontvangen), worden bedoeld. Hier worden de laatsten bedoeld of nog beter de geestesgaven of charismata zelf.

Het is dus van belang in dit onderzoek te onthouden, dat alle christenen de Heilige Geest ontvangen, maar dat niet alle christenen de geestesgaven of 'charismata ontvangen.

Lees 1 Cor. 12 : 28. Daar worden de giften van Christus aan de gemeente opgesomd. Daaronder zijn ook degenen, die een gave of charisma hebben ontvangen. Let er op, dat er staat: in de : gemeente. Daaruit volgt, dat niet allen een gave of charisma in deze bijzondere zin hebben ontvangen. De met deze gave of met dit charisme begaafden stellen dit ten dienste van de gemeente.

Waarom wordt hierop zo de nadruk gelegd? Om de gedachten af te snijden, dat alle christenen een bijzondere gave of charisma zouden moeten hebben en zij bij gemis van deze gave geen christenen zouden zijn. Deze gedachte komt hier en daar voor in de Pinkstergroepen, maar is niet bijbels.

Is deze opmerking toch bedoeld als een berusten in de practijk van vandaag? Allerminst. Met deze opmerking worden de geestesgaven of charismata niet onder de tafel gewerkt — dit gebeurt van kerkelijke zijde helaas ook! — maar op de rechte plaats gezet: in de gemeente en voor de gemeente! Aan alle christenen is 1 Cor. 13 (de liefde) aanbevolen !

(Wordt vervolgd).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1965

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's

Vragen vanuit de Pinksterbeweging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 1965

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's