Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE ROEPING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE ROEPING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De roeping is één van de werkingen van de Heilige Geest waardoor Hij Christus en al Zijn weldaden de uitverkorenen deelachtig maakt, om zo het besluit Gods te verwezenlijken. Als ik een tekst voor mijn hele betoog zou willen kiezen, dan is het deze: „En wij weten dat degenen die God liefhebben alle dingen medewerken ten goede, namelijk degenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn". De roeping behoort dan ook tot de Orde van het Heil, tot die keten, tot die schakels die uw hart verbinden aan Christus, en die Christus verbinden aan u. Wij willen onderscheid maken tussen de vocatio-realis, dat is de zakelijke roeping; en de vocatio-verbalis, dat is de roeping door het Woord.

In de eerste plaats wil ik u iets zeggen over de zakelijke roeping, de vocatio-realis. God heeft Zich van Zijn schepping niet teruggetrokken. Ook toen de zonde in de wereld gekomen is, heeft God van die hele schepping niet afgelaten, van al wat er geschapen is tot aan de kroon van de schep­ping, de mens, die deze hele val heeft tot stand gebracht. De stralen van Gods openbaring vallen nog door heel deze schepping heen. God spreekt nog tot die schepping. En iets waartegen u spreekt, daar treedt u mee in relatie. Dan wilt u daarover wat zeggen, dan wilt u daartegen wat zeggen. En nu spreekt God tot die hele onbezielde natuur, en tot die hele bezielde natuur. Hij treedt in relatie als de sprekende God, die dat alles door spreken heeft geschapen. Hij treedt uit Zichzelven, zoals een mens doet, die spreekt, die daarmee zijn innerlijk openbaart. God legt daarmee een band aan al dat geschapene van Zich uit. Hij deelt wat mee van Zichzelven aan heel deze schepping. Het spreken Gods, de qol-Jawhè, de stem des Heeren klinkt in het geheel van de schepping duidelijk. U hoort dat in Psalm 19, de psalm van de natuur, èn van het Woord. De stem van God in de natuur en de stem van God door Zijn Woord, is de wijze, waardoor Hij in relatie treedt tot al dat geschapene, en bijzonder tot de mens. Hij spreekt in de natuur, en dan zegt psalm 19 op zo'n prachtige wijze dat er geen spraak, geen oord is, waar men der hemelen stem niét hoort. De rede Gods klinkt krachtig, God spreekt tot aan de einden der aarde in duidelijke taal. Nog iets aparts zegt ons de Schrift over die qol-Jahwè, de stem des Heeren. Psalm 29 zegt daar zo dichterlijk schoon van dat de stem des Heeren de natuur verbaast, dat de stem des Heeren de hinden jongen doet werpen, dat de stem des Heeren het woud ontbloot, en dat de stem des Heeren is op de grote wateren. De stem des Heeren is met macht, „en het ganse schepsel beeft en staat verwonderd, als de God der ere dondert". Psalm 8, ook een natuurpsalm, die de hele schepping in het vizier neemt, spreekt van Gods trouwe zorg over al dat geschapene. Hij brengt dat in verband met Christus. En psalm 104, een psalm van de natuur, geeft ons die hele natuur in zijn hoogte en in zijn diepte te zien, met die prachtige natuurbeschrijving, als het voorwerp van Gods trouwe zorg over dit alles. Dat is de stem van God.

Alle volken der aarde hebben dit spreken Gods in de natuur ook met God in verband gebracht. Onze eigen heidense voorouders, als ze spraken van hun goden Wodan en Donar, zij hebben daarin duidelijk een spraak van God gezien. Een bewijs van datgene, wat de Bijbel ons leert; een bewijs van datgene wat ons Christelijk geloof ons leert, dat God door de spraak in de natuur, over de ganse aarde, alle geslachten, en alle mensen toespreekt. En al is het, dat wij in de stem van de natuur: meer de almacht van God horen en ook al de zorg horen van God; de genade van God klinkt daarin niet, althans niet zo duidelijk.

Dan is er de stem van God in de geschiedenis, in de leidingen die God met volkeren houdt. Het is vanouds zelfs onder de heidenen opgemerkt (bij voorbeeld door Nebukadnezar) dat God Zijn hand heeft in de geschiedenis der volken, ook van dit volk dat vanouds is geweest een tegenpool van Israël, wat dus wel een heel duidelijk bewijs is voor deze onze stelling, dat God spreekt tot alle volkeren der aarde, geen uitzondering makende. We denken aan Bileam, die op de grens staat van dit Babylonische rijk en Israël. Die ziet het onderscheid van volkeren en het volk Israël, dat dat volk bijzonder gezegend zal zijn, omdat het 't volk is van déze God, bijzonder het volk van deze God. Zijn vorst Balak heeft dit eveneens gezien. God spreekt in de geschiedenis van de volkeren.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1966

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

DE ROEPING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1966

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's