Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

AL WAT WAARACHTIG IS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

AL WAT WAARACHTIG IS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voorts, broeders, al wat waar achtig is ... . bedenkt dat. Fit. 4 : 8.

Het gaat om de Waarheid, zeggen we vaak. Dat is terecht, want als we dit zeggen bewegen wij ons in Bijbelse lijnen. Het gaat om de Waarheid. Door de prediking van het Woord van God wordt de Waarheid aan het licht gebracht. Waar de drieënige God is, daar is de waarheid, waar de satan is, is de leugen. De levende God is de God der Waarheid, Jezus Christus is de Waarheid, de Heilige Geest leidt in alle Waarheid. De satan is de vader der leugen, hij brengt de leugen in de wereld onder de schijn van de waarheid, de ergste vorm van de leugen. Daarmee is hij begonnen bij de eerste mensen en dat heeft zich in de wereld herhaald in een eindeloze eentonigheid. De leugen schept de duisternis, de Waarheid het licht.

In aanraking komen met de drieënige God is de Waarheid ontmoeten. Omdat ze de Waarheid is, is ze betrouwbaar en vast. De Waarheid onthult alle schijn van ons leven. Het wezen van het geloof en de bekering tot God is, dat de Waarheid vat op ons krijgt en we losgemaakt worden uit de schijn van de leugen, waarin we van nature verkeren. We ontdekken, wie God is en wie we zelf zijn voor die God, we ontdekken de werkelijkheid van onze schuld en van ons verloren zijn, we ontdekken de leugen van ons bestaan. De Waarheid is pijnlijk, dodelijk voor ons eigen ik, haalt ons de grond onder onze voeten weg, omdat het een schijn-fundament is, waarop we naar waarheid niet bouwen kunnen. De Waarheid Gods, die zo ontdekt wordt, is altijd tegelijk de Waarheid van de grote werken Gods: Zijn uitgestrekte handen naar een wereld, die in het duister van zonde en leugen ligt, naar mensen, die verloren zijn. Het is de Waarheid Jezus Christus, die verzoenend en overwinnend stierf aan het kruis en opstond op de derde dag, die de vruchten van Zijn werken uitdeelt tot der mensen troost: tot troost van hen, die de leugen en de macht van de zonde in hun leven ontdekt hebben. Tot deze Waarheid leidt de Heilige Geest in Zijn ontdekkend en vertroostend werk als tot een vast fundament der zaligheid dat staat tot in eeuwigheid.

Het echte — ware — geloof is leven van deze Waarheid, die in een wereld en een leven vol leugen de énige is. Het leven uit het geloof is overweldigd zijn door deze Waarheid, zodat niet meer de zonde en de leugen, maar de Waarheid het hart is waarin de uitgangen des levens zijn. Het gaat om de Waarheid in het binnenste.

Zo vraagt de heilige en barmhartige God waarheid van ons in onze verhouding met Hem, de Vader van Jezus Christus, maar tegelijk de Waarheid als beginsel, uitgangspunt en drijfveer bij al ons spreken en handelen. De waarachtige bekering van het hart is bekering tot de Waarheid en de waarheid. En deze twee zijn één. De éne is er niet zonder de andere.

Daarom komen we in de vermanende gedeelten van de Heilige Schrift telkens weer woorden als waarheid, waarachtigheid, betrouwbaarheid tegen. Daarom vermaant de apostel Paulus de broeders te bedenken, wat waarachtig is, dat is zo leven voor de wereld en met elkander, dat de Waarheid, die ons is toevertrouwd, het gehele leven doortrekt en bepaalt. Dit is een stukje praktijk-der godzaligheid. Het is blijkbaar nodig, dat dit nadrukkelijk gesteld wordt. De Waarheid dient ons denken, onze motieven telkens te zuiveren en te vernieuwen. De onwaarachtigheid ligt op de loer om binnen te sluipen, ons handelen te vertroebelen, ons denken onzuiver te maken, onze woorden leeg te maken. Dat geldt in onze verhouding met de wereld, dat geldt in het verkeer met de broederen. Dat bindt ons vast, terwijl de Waarheid vrijmaakt. Dat brengt onvrede, terwijl de vrede Gods daar is, waar de Waarheid regeert. Deze onwaarachtigheid tegenover elkander tegenover onszelf moet onherroepelijk ook onze verhouding met God aantasten, omdat Waarheid en waarheid één zijn. We kunnen niet waarachtig zijn tegenover de heilige God en onwaarachtig zijn tegenover onszelf en elkander. Onwaarachtigheid maakt de Waarheid krachteloos.

Daarom vermaant de apostel de broeders te bedenken, wat waarachtig is. Het is zich laten richten door de Waarheid Gods, geopenbaard in Jezus Christus. Dat kost strijd, geloofsstrijd, want de vader der leugen laat hen, die de Waarheid ontmoet hebben, niet met rust. Dat betekent de dagelijkse vernieuwing van ons denken. Maar met minder kunnen we niet toe.

Waarheidsvriend te zijn is een gave van Gods onbegrijpelijke genade, die ons niet in de duisternis van de leugen wil laten omkomen, maar ons door Zijn Geest wil leiden in het licht der Waarheid. Het is tegelijk opgave — gezet worden in de strijd — om te bedenken al wat waarachtig is. Dat kunnen we alleen, als we in alle ootmoed en schuldbelijdenis zien op Hem, Wiens gedachten, woorden en daden louter Waarheid waren.

Dit woord van de apostel Paulus staat wat verscholen tussen allerlei vermaningen. Men zou er zonder erg overheen lezen. Maar het is een woord van blijvende actualiteit voor het kerkelijk leven, voor het persoonlijk leven, voor het christelijk leven in al zijn verhoudingen, voor de ouders tegenover de kinderen, voor de kinderen tegenover de ouders, voor de omgang van geestverwanten en niet-geestverwanten: al wat waarachtig is: de waarheid regere, omdat de Waarheid regeert. Waar de Waarheid is zal de wede Gods, die alle verstand te boven gaat de harten en de gedachten behoeden in Christus Jezus.

In ootmoed en schuldbelijdenis zal het gebed leven om de Heilige Geest, die naar de zekere belofte in alle Waarheid leiden wil en ons gevangen brengt onder de gehoorzaamheid van Jezus Christus, die de Waarheid is.

Waar de leugen heerst in het donker. De Waarheid voert naar het licht.

Renkum. M. J. G. van der Velden.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1966

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

AL WAT WAARACHTIG IS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1966

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's