Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het beginsel van de collegialiteit bij Calvijn en het tweede Vaticaanse Concilie, van prof. dr. C. van der Woude, ing., 29 blz., prijs ƒ 1,75. Kok, Kampen.

Deze rede is een afscheidscollege van de Theol. Hogeschool van Kampen. De inspiratie tot dit onderwerp heeft prof. dr. van der Woude opgedaan in de geschriften van de R.K. theoloog Ganoczy, die o.a. schreef over de collegiale structuur van de Kerk bij Calvijn en deze vergeleek met die van het tweede Vaticaanse Concilie. Ganoczy ontdekt behalve heterodoxe ook katholieke elementen bij Calvijn, die nu pas in de R.K. doorwerken. Gezien de openheid van Calvijn om in zijn tijd aan de godsdienst gesprekken deel te nemen, dient dezelfde openheid bij ons te zijn nu een theoloog als Ganoczy zo waarderend over Calvijn spreekt.

Het tweede Vaticaanse Concilie was een aanvulling op het eerste, dat de onfeilbaarheid van de paus stelde en niet meer toekwam (Garribaldi!) aan de verhouding van de Paus en de bisschoppen. Op dit tweede concilie werd uitgesproken, dat het college der bisschoppen de opvolging was van het college der apostelen, uiteraard verbonden met de Paus.

Dit beginsel van collegialiteit wordt nu nader onderzocht in de verhouding van de bisschoppen en de paus èn van de verhoudingen tussen de bisschoppen onderling. Elke geestelijke krijgt een raad om zich heen.

Hoe ziet Calvijn dit? Ganoczy ziet bij alle verschillen een diepgaande overeenkomst in Calvijn's visie op het mystieke lichaam als catholica. De verschillen worden erkend o.a. priesterschap. Erkende Calvijn Petrus' primaatspositie? Prof. v. d. Woude ontkent dit. Calvijn's critiek ging niet alleen tegen de slechte pausen, maar tegen het instituut.

Ook de apostolische successie wordt besproken. Bij Calvijn praevaleert de successio doctrinae boven de successio personarum.

Wat het episcopaat betreft, erkent Calvijn, dat er b.v. in Polen geen principieel bezwaar tegen het bisschopsambt behoeft te zijn. Maar hij keert zich met alleen tegen de morele verwording van zijn dagen, maar ook tegen het priesterschap van de bisschoppen. Ook op de verkiezing en de jurisdictie van de bisschoppen heeft hij kritiek. „In het college van de ouderlingen is meer gezag dan in één man!”

Zo pleit Calvijn voor een consequente collegialiteit. De zaak van de eenheid van de kerk lag hem na aan het hart. Volgens prof. v. d. Woude zou Calvijn ook nu zijn kritiek op Rome niet hebben gespaard, al zou zijn houding gezien de daar plaats vindende veranderingen anders geweest zijn.

In de discussie hebben wij te rekenen met de actuele situatie.

Naast hoop voor de ontwikkeling, die gaande is, blijft kritiek geboden op de positie van die ene mens, die veel macht in één hand heeft! De afstand tussen de collegialiteitsgedachte van het Vaticaan en die van Calvijn blijft breed en diep.

Zoals u ziet is het onderwerp actueel, boeiend en belangrijk. Hier is de verhouding Rome-Reformatie vanuit een bepaald aspect belicht. Prof. dr. van der Woude moge van God nog zegenrijke jaren ontvangen. Misschien komt er dan nog iets meer over deze boeiende stof.

Mijn Woord bewaard. Zendingsrede van ds. M. C. Tanis, met voorwoord van ds. W. Chr. Hovius.

Deze rede is een uitgave van de Stichting Spaanse Evangelische Zending en is te verkrijgen bij M. J. v. d. Perk, Lekdijk 44a, Nieuw-Lekkerland, voor de prijs van ƒ 1, —. Giro 690650 ten name van bovengenoemde M. J. v. d. Perk. De baten zijn voor het zendingswerk in Spanje. Gaarne richten wij de aandacht van de lezer op bovengenoemde rede. Zij bevat een korte beschrijving van de lotgevallen van de Kerk in Spanje. Daarin staan veel getuigen, ook bloedgetuigen op een rij. Ondanks alle vervolgingen geldt: En gij hebt Mijn Woord bewaard! Wij bevelen deze rede gaarne bij u aan.

Het getuigenis van Richard Wurmbrand. Te bestellen op giro 513077 t.n.v. penningm. Org. tot bevordering van het werk van de I.C.C.C. in Nederland, Singel 386, A'dam. Prijs ƒ 1,50.

De dagbladpers heeft ons reeds ingelicht over de lotgevallen van dr. Richard Wurmbrand, die veertien jaar in communistische gevangenissen heeft doorgebracht en daarover ontstellende mededelingen heeft gedaan. Dit getuigenis staat in het raam van een onderzoek van de sub-commissie van de rechterlijke macht in de Ver. Staten. Deze commissie stelde vragen en ds. Wurmbrand antwoordde.

Er is geen enkele reden aan het getuigenis van ds. Wurmbrand te twijfelen. Wie dit getuigenis heeft doorgelezen, beseft, dat het communisme een dodelijk gevaar is voor de vrijheid van de kerk. Drie middelen hebben de communisten om de leiding van de kerk in handen te krijgen: vervolging, corruptie en chantage. Dit alles wordt gedocumenteerd. Ds. Wurmbrand vraagt zich af, waarom in het Westen wel tegen de Amerikanen, maar niet tegen de Roemenen wordt gedemonstreerd, terwijl alle godsdiensten daar, voorzover mogelijk, worden uitgeroeid. In dit getuigenis staan ontroerende martelaarsbelijdenissen. De gelovigen in Roemenië vertrouwen alleen een predikant, die in de gevangenis heeft gezeten.

Ik kan u dit geschrift zeer aanbevelen.

De twee Verbonden en hun sabbat, deel IVvan de serie: Opdat zij allen één zijn, door A. J. S. Prijs ƒ 4,50. Uitg. Blommendaal, Rijnstraat 9, 's Gravenhage.

Dit boek is grotendeels gericht tegen de Zevende Dags Adventisten, die de Sabbat nog altijd op de zaterdag vieren. De schrijver gaat uit van twee verbonden, waarvan het laatste: het nieuwe verbond zijn volle ontplooiing vindt na de toebrenging van Israël. Bij de intrede van het Nieuwe Verbond is het vierde gebod niet van kracht, aldus de schrijver. Voor de Nieuw Testamentische gemeente heeft de zondag niets te maken met de sabbat en de viering daarvan. Hier is bij alle geoorloofde en geboden onderscheiding tussen de vorm van het genadeverbond in het Oude Verbond en die van het nieuwe verbond, de eenheid niet onderkend.

Hoezeer de schrijver een goed werk doet door de Z. D. A. te bestrijden, is het jammer, dat hij de vervulling van het sabbatsgebod in Christus niet weet te verenigen met de viering van de zondag, waarin de bedoeling van de sabbat meegaat. Wij willen u de verschijning van dit boek aankondigen, maar kunnen het u helaas niet aanbevelen.

N. Wurmer: Kruispunt, ing., 80 blz., prijs ƒ 3,90. Uitg. De Graafschap, Aalten.

Dit boekje is zeer origineel van opzet. Telkens wordt een verkeersbord behandeld. Daarbij weet de schrijver pakkende dingen te zeggen. Hier en daar gaat het wat ruw toe. In korte stukjes kan niet alles gezegd worden, maar zo nu en dan heb ik een vraagteken, soms ook wel een uitroepteken geplaatst. Ge kunt ze het best vergelijken met flitsen en fragmenten. Zij zijn niet af en dat zal ook wel de bedoeling niet zijn. Zij kunnen u aan het denken zetten.

Onderling Kontakt, driemaandelijks orgaan van het Landelijk Verband van Staatkundig Gereform. Studieverenigingen. Prijs ƒ 1,25. Storting op giro 526317 t.n.v. Adm. „Onderling Kontakt", Rijswijk (Z.H.).

Dit nummer is gewijd aan de problemen van Zuid-Afrika. Ir. van Dis en ds. G. J. H. Gymink geven hun visie, waarna de Zuid-Afrikaners H. L. Greeling, B. N. Goedhart, prof. Verhoef en prof. van der Meulen aan het woord komen.

Wie een andere visie dan de in de dagbladpers gebodene wil lezen, kan hier geïnformeerd worden door mensen, die óf met grote interesse de gang van zaken in Zuid-Afrika volgen óf er midden in staan.

Horst cahiers no.'s 27 en 28. Uitg. Kerk en Wereld, Driebergen.

In no. 27 behandelt dr. J. M. van Veen het apostolaat in deze tijd. Dr. van Veen tekent in zijn inleiding de ontwikkeling van „Kerk en Wereld" als instituut voor de arbeid ter kerstening (1945) naar instituut ten dienste van het apostolaat. In deze naamsverandering zit heel wat. Kerstening in herkerstening van ons volk is prijsgegeven, omdat de secularisatie te omvangrijk was èn omdat de ontkerstening niet alleen een onthullende, maar ook een bevrijdende betekenis heeft. Dan krijgen wij een uiteenzetting van wat dr. Van Veen onder apostolaat verstaat.

Verder schrijft dr. H. M. de Lange over: Economie: heerser of dienstknecht? Dit is een interessante rede, waarin de bestrijding van de wereldarmoede, de verantwoordelijkheid in de economie (geen noodlot), het groeivraagstuk, vaststelling van een maximaal inkomen, enz. aan de orde komen.

In Horstcahier no. 28 gaat ds. Van Veen in op de taken en problemen van de lekeninstituten In Europa.

Gaarne wijzen wij de belangstellenden op deze uitgaven, die hier wegens ruimtegebrek verder niet besproken kunnen worden.

Katwijk aan Zee  G. Boer

Walther en Billy op de Titanic" door Rik Valkenburg, prijs ƒ 3,95. Uitg. v. d. Tol, Dordrecht.

Een goed idee van de schrijver om de ramp van de Titanic, die in april 1912 plaats vond en over de gehele wereld ontzetting teweeg bracht in een boek te verwerken. En ditmaal voor kinderen, jongens en meisjes, hoewel ook de groteren het met belangstelling zullen lezen. Walther, enige zoon van een rijke fabrikant en Billy, één van de acht thuis, mogen met meneer Henderson de eerste reis van de Titanic meemaken. We beleven het hele drama opnieuw mee en ditmaal wel zeer van nabij. Een goed, nobel boek, met aardige illustraties van Jaap Beekman. Hartelijk aanbevolen.

 

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1967

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1967

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's