Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. B. W. Ganzevoort, De Bijbel in het Geding, Boeketreeks, ing., 152 blz., f 2, 50. Kok- Kampen.

Een totaal ander geluid dan het vorige laat dit boekje horen.

Dr. Ganzevoort begint bij het zelfgetuigenis van de Schrift.

Jezus gaat uit van de betrouwbaarheid van het Oude Testament, leeft bij de Schrift, leest daarin Zijn opdracht en Zijn taak, erkent de eenheid van de Schrift. Hij legt een nauw verband tussen de erkenning van de geschriften van Mozes en de erkenning van Zijn eigen Woorden en van Hemzelf.

Ook bij de apostelen vinden wij geen andere houding.

Dan volgt een hoofdstukje over: Gods Openbaring. De schrijver komt op voor een letterlijke inspiratie (blz. 19), maakt onderscheid tussen inspiratie der bijbelschrijvers en de verlichting, die alle gelovigen te beurt valt.

In de inspiratie behoedt God Zijn knechten voor dwaling.

Vandaar heeft de bijbel gezag. De kerk erkent dit gezag en belijdt dit in haar belijdenis.

Dan gaat de schrijver het licht van Gods Woord en zijn betrouwbaarheid bezingen. Daarna poogt hij z.g. tegenstrijdigheden op te lossen.

Het tweede hoofdstuk handelt over: De Wetenschap. De wetenschap is alleen bij God. De mens heeft de opdracht Gods opdrachten in het geschapene na te speuren. Door de zonde ïs hij verduisterd.

Ook na de val blijft de mens geroepen tot dit werk. Hij mag de feiten constateren, maar in de verklaring van de feiten dwaalt hij vaak.

Hoe moet een mens tewerk gaan? Heeft de bijbel betekenis voor de wetenschap? Zijn het twee streng gescheiden terreinen?

Krachtens de eenheid van het werk van de Vader (schepping), van de Zoon (verlossing) en van de Heilige Geest, die van de Vader en de Zoon uitgaat, moet deze scheiding als schizophrenic worden afgewezen.

De bijbel heeft voor het hele leven betekenis. Er zijn dingen, die de mens uit het geschapene zelf niet kan opmaken (b.v. schepping, de Zoon als Scheppingsmiddelaar, de zondeval, enz.).

Dit gezag van de bijbel garandeert de echte vrijheid van de wetenschap. De konsekwenties voor dit standpunt worden aangewezen.

In hoofdstuk III volgt een excurs over schepping en ontwikkeling.

Binnen de grenzen, door God gesteld, is er een evolutie. Maar deze evolutie werpt de schepping niet ondersteboven. De schepping hangt aan Gods spreken. Het zichtbare is niet onstaan uit het waarneembare. Schepping is een zaak van het geloof. De evolutie evenzo! Dit „geloof" vraagt veel van zijn aanhangers! De dynamiek van het evolutionisme haalt het niet bij de dynamiek van God en de bijbel.

In dit verband komt het actualisme van de evolutie-theorie ter sprake. De versnelling en de vertraging in bepaalde gebeurtenissen worden gedocumenteerd. Waarom dan God de Schepper in het onderzoek buitengesloten?

Dit hoofdstukje sluit met een beschouwing over de dagen uit Gen. I.

Hoofdstuk IV handelt over het wereldbeeld van de bijbel. De schrijver zocht voor vele moeilijkheden een oplossing, soms zeer ingenieus. Soms (by uitspansel. Gen. I) heb ik weer naar Calvijns kommentaar gegrepen.' Hij spreekt weer anders over deze problemen dan de schrijver. Tegelijk ben ik mij bewust, dat Calvijn zich in een veel minder schriftkritisch klimaat bewoog dan wij.

In het vijfde hoofdstuk gaat het over: „De mens in Gods Verbond". Daarin komen wij in aanraking met de vragen over de twee scheppingsverhalen, paradijs, paradijsverbond, overtreding, mens en mensheid, enz.

Dit boekje is zeer aan te bevelen aan allen, die bepaalde vragen hebben. Het wil trouw zijn aan de Schrift. Dat verdient respect. Laten de ouders het aan hun kinderen geven, die op de scholen met allerlei vragen geconfronteerd worden.

Of dit boekje alle vragen oplost? Neen. Dat is ons niet gegeven. Of elke beantwoording van een vraag afdoende is, staat ook te bezien.

Maar het wil alleen binnen de Schrift zelf een antwoord zoeken. En dat is de grote verdienste van dit boekje, dat wij u hartelijk aanbevelen. U zult er geen spijt van hebben het te hebben gekocht.

K. a. Z.

G. B.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's