Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HAAL DE ARK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HAAL DE ARK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Het volk dan zond naar Silo en men bracht vandaar de ark des verbonds des Heeren der heirscharen, die tussen de cherubim woont." 1 Samuël 4 vs. 4a

Er is wat gevochten in de dagen van de richters. De meesten van hen waren vechters en rechters tegelijk. Alleen Eli en Samuel vormen een uitzondering op deze regel. Vele richters waren aanvoerders in de oorlogen des Heeren, nu hier, dan daar. Dat brachten de omstandigheden met zich mee. Het land dat aan Israël was toegewezen, werd bewoond; het moest veroverd worden, en dat ging niet een, twee, drie. Bovendien ging het streekgewijze en stamgewijze, van een gemeenschappelijke strijd is in die dagen nauwelijks sprake.

Het moest niet alleen veroverd worden, het moest meteen al verdedigd worden. De Filistijnen — een volk van overzee gekomen, — hadden zich in de kuststrook gevestigd en deden vandaar overvallen op steden en dorpen in het achterland. Heel Israël schreeuwde moord en brand. Pas David heeft met hen afgerekend; van die tijd golfde de strijd heen en weer. De Filistijnen betwistten aan Israël hun erfdeel; hier valt geen vergelijk te treffen; het is er op of er onder.

De samenhang van de stammen laat in de dagen van de richters veel te wensen over, maar tijdens Eli — wellicht is dat zijn verdienste — was er een gemeenschappelijk heiligdom te Silo. Het godsdienstig middelpunt was tevens een nationaal centrum; de eenheid van het volk werd gesmeed in de eredienst. De tabernakel is in Silo als een tent uitgespannen en in die tent vindt de ark voorlopig haar plaats. De priesters doen er dienst; op de feestdagen spoeden de pelgrims zich naar Silo. Kijk, daar loopt Elkana met zijn gezin, en nog later Hanna met de kleine Samuel. Onder de feestgangers waren er altijd die echt de Heere zochten in zijn heiligdom te Silo.

Nu wordt er een ware veldslag geleverd in de buurt van Silo, bij Afek. Israël lijdt de nederlaag, er vallen veel doden. Dat bevreemdt hen in hoge mate. Zij trekken zich terug in de legerplaats en daar plegen de oudsten, die tevens oversten zijn, overleg. Waar, zo vragen ze aan elkaar, waar was de Heere? De Heere der heirscharen strijdt toch voor en met zijn volk Israël! Ditmaal Hét Hij hen in de steek; Hij was kenelijk niet met hen. Hij was niet eens bij hen. En wat nu? Kwam de Heere nog? Wie weet! Maar de nood dringt, ze moeten zekerheid. Als Hij er niet is, dan gaan ze Hem halen. Hij is in Silo gebleven.

Daar staat de ark, daar woont Hij. De ark wordt hier breedweg genoemd; de ark van het verbond des Heeren der heirscharen, die tussen de cherubim woont. Waar Hij woont, daar troont Hij: de ark is Zijn troon en de cherubim, gevleugelde gestalten, duiden Zijn Koninklijke hoogheid aan. Men ziet Hem niet zitten op zijn troon, men mag weten, dat Hij in het midden van hen heerst.

Die ark speelde van ouds een rol in de oorlogen des Heeren. Wanneer Israël, gedurende de tocht door de woestijn, het kamp opbrak, zei Mozes: Sta op Heere, laat Uw vijanden verstrooid worden, laat Uw haters voor Uw aangezicht vluchten. Dan namen de priesters de ark op en droegen haar mee. Werd een nieuwe legei: plaats betrokken, dan luidde de spreuk: Kom weder Heere, tot de tienduizenden der duizenden van Israël. — Num. 10 vs 35c-36. Zo trok de Heere met Zijn volk mee. Een heel duidelijk voorbeeld hebben we bij de inname van Jericho, de priesters gingen met de ark zevenmaal rondom de stad, toen vielen de muren.

De oudsten van Israël kennen die verhalen; hun vaders en grootvaders hebben hen verteld van de grote daden des Heeren. Zij menen in de lijn van wat toen plaats greep te handelen, als zij besluiten: Laat ons van Silo tot ons nemen de ark des verbonds des Heeren en laat die in het midden van ons komen om ons te verlossen. Zonder de ark de nederlaag; mèt de ark de overwinning. Het klinkt aannemelijk. Het klinkt haast heidens., Is de ark dan de Heere zelf, kan die hen verlossen? Dat zullen ze wel niet bedoeld hebben, maar het lijkt er bedenkelijk veel op. Ze hebben het besef, dat de Heere vanzelfsprekend met de ark meekomt. Dragen ze Hèm niet op Zijn troon, als ze de ark in de slagorde van Israël brengen? Werpen ze Hem niet in de strijd en móet die dan niet in een overwinning eindigen? De kennis van de Heere is met veel heidense voorstellingen vermengd, dat moet zeker gezegd worden.

Haal de ark! En zij halen hem. De zonen van Eli, Hofni en Pinehas lopen vooraan in de stoet; zij zijn zich voor ditmaal diep bewust van hun priesterlijke waardigheid.. Het is alsof ze een spel opvoeren, zoals... de heidenen in plechtige optocht hun goden rondvoerden. Het volk verwelkomt de ark met stormachtig gejuich. Als de aarde er van dreunt, moeten de Filistijnen het wel horen en zij vragen zich af: vanwaar deze uitbundige vreugde na een nederlaag. Als ze vernemen, dat de ark des Heeren de gedunde gelederen van Israël komt versterken, slaat de schrik hun om het hart: God is in het leger gekomen. Bij geruchte hebben zij gehoord wat die God voor Zijn volk deed, hoe Hij streed tegen de Egyptenaren. Nu gaat het pas spannend worden: Weest mannen en weert u. De strijd ontbrandt in al zijn hevigheid en Israël wordt verslagen. De ark wordt buitgemaakt.

Israël was er vast van overtuigd, dat de ark Gods het teken en zegel van zijn tegenwoordigheid was; hét middel om van die tegenwoordigheid verzekerd te zijn. Ondanks het feit, dat de ark gehaald was en in hun midden was, heeft de Heere hen de nederlaag doen lijden. Hun geloof, of wat ze daarvoor hielden werd beschaamd. Ieder zoekt een goed heenkomen, de Filistijnen zijn heer en meester van het slagveld, en in het land. In menige tent wordt gepraat over de verpletterende nederlaag en over de kwellende vraag: Waar was de Heere, terwijl de ark er toch was.

U moet het verhaal in zijn geheel maar eens goed lezen. Velen vinden een verhaal maar bijzaak; kom nu maar tot de zaak, denken ze. Het heeft de Heere behaagd zich bekend te maken door Zijn Woord, en menig bijbelboek is een aaneenschakeling van verhalen. Ze willen verteld worden! Wij komen er uit te weten wie de Heere is.

Daarom mag de vraag van toen ons nu nog bezig houden. Deze dingen zijn geschreven om ons te onderwijzen in de kennis van God. Dat gebeurt niet door geleerde uiteenzettingen, maar door eenvoudige vertellingen! Misschien acht menig dienaar des Woords dat beneden zijn waardigheid en zijn er lezers die het verhaal wel willen overslaan. Zouden wij wijzer zijn dan de Heere? Luisteren, kinderlijk luisteren, dat is eerst nodig. Dan gaan we er over spreken. De geschiedenis is openbaringsgeschiedenis. Wat weten wij van de Heere, als Hij Zich niet bekend maakt? Hij maakt Zich bekend.

Schijnbaar openbaart God Zich niet aan Israël, laat Hij Zich onbetuigd. En toch getuigen de duizende doden en de buitgemaakte ark van Hem. Zij betuigen met klem: Ontziet u voor Hem, al gij zaad van Israël! Hebt eerbied voor de Heere. Daar ontbrak het aan. Israël misrekent zich, omdat het de Heere miskent. En het gevaar is niet denkbeeldig, dat wij ons misrekenen, omdat wij Hem miskennen. Zeker, zij houden Hem in ere; ze zijn ér wat trots op, dat Hij in het heiligdom te Silo troont. De ark, daar klemmen ze zich aan vast. Maar ze begaan twee grote vergissingen. Zij vergissen zich in de Heêre en zij vergissen zich in de ark.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

HAAL DE ARK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's