Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Koninkrijk Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Koninkrijk Gods

(Enkele perspectieven)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

II

Johannes predikte dus de bekering met het oog op het komend gericht. Wat houdt deze bekering in? Een tot andere gedachten komen en een zich keren — met alle schuld en nood — tot Jezus. Door Hem alleen kan men het Koninkrijk binnengaan. Opvallend is, dat Christus Zelf in Zijn prediking van het Koninkrijk het heil op de voorgrond plaatst. Weliswaar brengt Zijn komst óók oordeel en schifting onder de mensen (Hij ontmaskert hen van alle kanten), maar ... sinds de komst van de Koning op aarde is er 'het aangename jaar des Heeren'. (Luk. 4:19; 19:9). Christus, de Koning van het rijk brengt in Zijn persoon redding en vrede op aarde. Daarmee bedoelt Hij echter géén politiek herstel van Israël, maar een nieuwe toestand, waarin God met Zijn genade zal regeren. Waar deze genade van God haar beslag krijgt, wordt alles nieuw omdat die genade haar uitwerking heeft. Dan worden de zonden vergeven en begint een ander leven. Dan toont Jezus de kracht van Gods genade ook in het genezen van zieken, in de reiniging van melaatsen, in het openen van der blinden ogen, in het uitdrijven van de demonen.

Met deze inzet van het Koninkrijk Gods heeft Johannes de Doper het erg moeilijk gehad. Vandaar zijn vraag: 'Zijt Gij degene, die komen zou of verwachten wij een ander?' Het gaat anders dan Johannes zich voorgesteld heeft. Immers, het gericht blijft uit, het oordeel wordt opgeschoven. De bijl, waar Johannes over sprak komt niet aanstonds. Eerst moet het heil aan d' aard in het rond verkondigd worden en moeten er mensen komen, die in dit heil délen. Daarom krijgt Johannes op z'n bange vraag te horen: 'De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd en de doven horen; de doden worden opgewekt en de armen wordt het Evangelie verkondigd. En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden' (Matth. 11:5,6). Waar Jezus dus de nádruk op legt is de tegenwoordigheid van het Koninkrijk Gods in Zijn persoon. Dan is het een gééstelijke zaak. Waar de boze geesten hun invloed verliezen en verdwijnen, dáár is het Koninkrijk Gods gekomen. (Matth. 12:28).

Waar de duivel heerst, daar vergáát het leven. Buiten de heerschappij van Gods genade wordt dit leven één stervensproces. Alleen in Jezus Christus is het leven. Alleen in Hèm gaan de gevangenisdeuren van zonde, dood en verderf open. Waar Christus is, daar is het heil, in de volle zin des Woords. Vandaar Zijn antwoord aan de Farizeën: 'Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat. En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want ziet het Koninkrijk Gods is binnen ulieden'. Dit Koninkrijk heeft géén van de gewone kenmerken van een aards koninkrijk. Het is vrijwel het tegendeel ervan (Joh. 18:36). Men kan het ook niet zien komen in de geweldige veranderingen of bewegingen in de mensenwereld. Om het Koninkrijk Gods binnen te gaan en het te beërven moet men een kind worden (Mark. 10:45). Men moet wederom geboren worden tot een nieuw leven. Tot een leven waarin alle gangbare normen zijn omgekeerd (Joh. 3:3—8).

Waar de kinderen des Koninkrijks aan te herkennen zijn leert ons Mattheüs 5. We horen daar wie Jezus zalig spreekt: de armen van geest, de treurenden, de zachtmoedigen, de hongerenden en dorstenden naar de gerechtigheid enz. Ook de begrippen 'groot' en 'klein' zijn bij Jezus omgekeerd aan die naar aardse maatstaf gemeten. (Matth. 20:20—28). De woorden krijgen een geheel andere inhoud. Daar ligt tegelijkertijd het ergerniswekkende van het Koninkrijk. De aanstoot ligt in het verborgen karakter van het Rijk in déze bedeling. De Koning Zelf komt in de gedaante van een slaaf: De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten, maar de Zoon des mensen (Dan. 7:13!) heeft niets waar Hij het hoofd op kan laten rusten. Hij is gekomen om Zijn leven te geven tot een losprijs voor vélen. Dat is een zuiver gééstelijke zaak. De Koning is knecht geworden om zondaren te redden van de toorn van God. Hij gaat de weg van gehoorzaamheid en diepe zelfvernedering om alIe gerechtigheid te volbrengen. Dat is het uiteindelijke doel van Zijn komst. En dit is het wat vooral in onze tijd zo op de achtergrond geraakt, juist in de kerk. Maar de boodschap van Jezus houdt in, dat het allereerst in ons leven om Gods genade, dus om de vergeving der zonden, een leven in Gods gemeenschap moet gaan. Het Koninkrijk Gods breekt zich baan van binnen uit. Velen willen het alleen waarderen als het met uiterlijk gelaat komt. Zij denken alleen maar aan de herstructurering van de maatschappij, aan de economie, aan de wereldwelvaart en de sociale verhoudingen. Zó is Jezus niet begonnen. Hij vestigt éérst de aandacht op de kern van de zaak, de relatie tot God. Daar is Hij voor gekomen! Als wij dit zoeken, zullen alle andere dingen ons toegeworpen worden (Matth. 6:33). De geestelijke nood heeft Jezus steeds als de grootste gezien. Daarom gaat het in het Koninkrijk allereerst om de verhouding tot God. Dat is ook het doel van de Evangelieverkondiging. Het is als een zaad dat gezaaid wordt. In de gelijkenissen heeft Jezus de klemtoon gelegd op het verborgen karakter van het Koninkrijk. Hij sprak over het — in alle stilte — groeiende zaad, het mosterdzaad, het zuurdeeg. Het doortrekt mensenharten en buigt deze over naar God. Daarom is het koningschap vóór alles een gééstelijke heerschappij, welke Christus uitoefent door de verkondiging van Zijn Woord en de werking van de Heilige Geest. Reeds de profeet Ezechiël heeft duidelijk gemaakt, dat de Geest van binnen uit werkt (Ez. 36:27) Van dááruit werkt de Geest verder in de menselijke verhoudingen niet omgekeerd. Het Koninkrijk Gods wordt niet gemaakt, het kan alleen ontdekt worden (Matth. 13:44,45). Wanneer het ontdekt is, met verlichte ogen des verstands, wordt het onuitsprekelijk bemind, zodat we alles 'verkopen' om het te bezitten. We worden er zó door geboeid, dat alle andere schatten verbleken als sneeuw voor de zon. Maar het wordt gezien met ogen des geloofs, anders was de moordenaar aan het kruis nooit deelgenoot van het Koninkrijk Gods geworden.

In déze bedeling is het Koninkrijk Gods in wezen een geheim, dat geopenbaard wordt. We kunnen ervan getuigen, maar nooit overtuigen. Het deelgenootschap is een persoonlijke zaak. Toch moet — naar het bevel van Christus — dit Evangelie des Koninkrijks gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken en dan zal het einde komen.

We dienen er wèl op te letten, dat er niet staat, dat het Koninkrijk Gods gesticht of opgericht wordt, maar gepredikt. Vandaar, dat Jezus ook spreekt van het Wóórd des Koninkrijks (Matth. 13:19). Het Koninkrijk zelf wordt gegéven, verordineerd, beschikt, vermaakt (Luk. 12:32). Het is een geschenk, dat alleen God geven kan. Menselijke inspanningen baten hier niet. Alleen waar het zaad van het Woord ontkiemt worden de dingen anders. Dáár komen de tékenen van het Koninkrijk. Daar worden kinderen des Koninkrijks geboren, er ontstaat een gemeente. In die gemeente is doorschijnends van het Koninkrijk Gods omdat er iets van Christus doorstraalt. Er moet dus wel op gelet worden dat het Koninkrijk Gods een ruimer begrip is dan het woord kerk. De kerk, als zichtbare organisatie valt niet met het Koninkrijk samen, zoals sommigen wel beweerd hebben. Daarom willen we nog nader ingaan op de verhouding: Koninkrijk Gods en kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Het Koninkrijk Gods

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's