Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest maakt Christus heerlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest maakt Christus heerlijk

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Die zal mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

Luther moet eens hebben gezegd: Die arme Heilige Geest, doet niet anders dan Christus groot maken. Dit bijvoeglijk naamwoord arm is waarlijk niet geringschattend bedoeld. Hoe zou deze hervormer, die leefde uit de Heilige Schrift, dat hebben kunnen doen? Hij wil er mee zeggen, dat de Heilige Geest Zelf op de achtergrond treedt en Christus naar voren brengt. Hij wijst van Zichzelf af.. . naar Hem. Hij verheerlijkt Christus. Dat doet Hij reeds tegenover de wereld. Hij overtuigt haar van zonde en van gerechtigheid en van oordeel. Hij roept het haar toe: Gij staat schuldig, dat gij de Christus verwerpt. Ga hier niet mee door. Buiten Hem is voor u niet het minste heil. Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne. Wee de mens, die deze twist van de Heilige Geest wederstaat.

In één van de vorige meditaties is gezegd, dat dit de algemene werking van de Geest is. Door Zijn zaligmakende werking maakt Hij Christus heerlijk in de gemeente, in welker midden Hij woont. Jezus zegt het Zelf: Die zal Mij verheerlijken. Waarom is het nodig, dat Hij Christus, Die louter heerlijkheid is, heerlijk gaat maken? Ach, gelijk wij van nature zijn, willen wij van Hem niet weten. Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben. Neen, kijk nu niet naar de wereld. Het gaat hier over u persoonlijk. Over de ouderen en over de jongeren. Niet één wil van Hem weten. De jongeren denken, dat ze nog een héél leven tegoed hebben. Ze willen van de schone wereld genieten. De ouderen denken dat zij nog wel gelegenheid hebben om tot bekering te komen. Hij wordt verworpen, omdat men zich nooit als een doemwaardig schepsel heeft leren kennen. Nooit een blik heeft geslagen in de spiegel van de heilige Wet. Wij mensen zijn zo vroom, zo rijk. En daarom klinkt steeds weer de kreet op, als Christus in de prediking des Woords in Zijn schoonheid wordt voorgesteld: Weg met Hem! Laat ons Bar-Abbas los! Dat brengt u de eeuwige dood in.

Hoe heerlijk is de tijding, die doorklinkt in onze tekst: Die zal Mij verheerlijken. De Geest van de Pinksterdag neemt het voor Christus op; brengt Hem tot heerlijkheid. Want Hij zal het uit het Mijne nemen, zegt Christus, en zal het u verkondigen. Wie denkt hier niet aan de schone geschiedenis van Rebekka en Eliëzer. Als het avond is, komt Eliëzer aan in Mesopotamië. Daar zit hij neer bij de put. Hij heeft dorst. Hoe zal hij aan het water komen, dat hij nodig heeft? Daar zorgt Rebekka voor. Zij laat de kruik zakken in de diepe put en geeft hem te drinken.

Christus is de Fontein der hoven. De Put der levende wateren. In Hem is alles te vinden wat een verloren mens van node heeft. Gerechtigheid en heiligheid. Hij is vol van het heil dat u behoeft. Hij Zelf is dat heil. Hoe kom ik aan deze volheid? De Heilige Geest put uit de volheid van Christus en brengt heil en leven tot mensen, die anders voor eeuwig moesten omkomen. Hij verheerlijkt Christus, doordat Hij het alles uit Christus neemt.

Hij doet dat in een wondere weg. Uw heerlijkheid gaat er aan. Hij leert het u dat gij ligt onder de vloek. Dat gij Gods gramschap dubbel waardig zijt. Zo, in die nood, wordt u de heerlijkheid van Christus thuis bezorgd. Wordt Hij u het één en al. De psalm gaat leven in het hart: 'Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen; genade is uitgestort in Uwe lippen’.

Bij dit Christus-verheerlijkend werk, maakt de Heilige Geest gebruik van het Woord. Want Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen. Dat woord verkondigen wordt in Johannes 16 verschillende malen gebruikt. In vers 13, in vers 15. Ook in onze tekst. De Heilige Geest werkt nooit los van het Woord. Als Calvijn dit gedeelte van de Bijbel verklaart, waarschuwt hij ten zeerste tegen de dwepers, die van het Woord niet willen weten. Het is nodig, dat wij naar deze waarschuwing luisteren. Het is gevaarlijk werk te leven uit invallende gedachten! De Geest maakt gebruik van het Woord.

Het Woord verkondigen heeft eigenlijk de betekenis van over-vertellen. Het komt wel eens voor, dat u bij iemand op bezoek bent. Daar hoort u iets en dat vertelt u over. Dat is het werk van de Heilige Geest. Wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken. Hij is de Geest van de Vader en de Zoon. De Vader vertelt Hem van Zijn eeuwige ontferming. De Heere Jezus vertelt Hem, hoe rijk Hij is, hoe vol ontferming Hij is voor ellendigen. Hij zegt, dat Hij hen nooit aan hun lot zal overlaten. Dat is goed nieuws, vindt u niet? Daar trekt de Heilige Geest uw hart binnen. En door het Woord vertelt Hij alles weer over.

Wat is het zalig, als de Geest zó het Woord hanteert. Dan maakt Hij Christus heerlijk. Onder dat spreken wordt uw ziel verheugd. In de spiegel van het Woord ziet uw oog de heerlijkheid van de hemelse Bruidegom. Welk een wonder! Van nature zien we in Hem geen gedaante noch heerlijkheid. En nu is Hij de Schoonste van allen.

Rijk is het werk van de Drieënige God. De Vader zendt Zijn Zoon. De Zoon verheerlijkt de Vader. Hij doet dat, doordat Hij voleindigt het werk, dat Hem is opgedragen. Hij gehoorzaamt de Wet en draagt de vloek tot het einde toe. De Vader verheerlijkt de Zoon. Hij wekt Hem op uit de doden en zet Hem aan Zijn rechterhand, in de hoogste hemelen. De verheerlijking van de Zoon blijkt ook hieruit, dat Hij Hem de Geest schenkt. Deze Geest heeft Hij uitgestort in het midden van de Gemeente. En de Geest verheerlijkt de Vader en de Zoon. De werken des Heeren zijn groot; zij worden gezocht door allen die er lust in hebben.

Wèl ons, indien wij opgenomen zijn in deze verlossende daden. Als de Geest ons de schatten en goederen van Christus thuis brengt.

Het staat er met Gods kinderen waarlijk niet hopeloos voor. De Geest neemt het voor Christus op en zal het werk, dat eenmaal tot stand is gebracht in hem voleinden. Hij zet door. Hij doet delen in de gerechtigheid van Christus. Hij doet leven uit de gehoorzaamheid van Christus. Hij doet kennen de bewaring door Christus. Het is waar, u bederft het steeds weer. U bedroeft Hem helaas meer dan eens. Hij gaat door met het Christus-verheerlijkend werk. Hij zorgt er voor dat u niet rust op uw bevindingen, op uw gebeden, op uw activiteiten, op uw vorderingen. Zeker, die zijn er. Maar zij vormen de grond niet waarop het huis uwer hoop rust. Bouwt u daarop toch? Is het uw enige troost, dat gij anders zijt dan vroeger? Dan misleidt u zichzelf, of u is zéér ver van huis.

Christus is het enige fundament. En de Geest rust niet voordat uw huis op Hem rust. Hij maakt Christus heerlijk in nood en smart. Temidden van vervolging en smaad. Hij maakt Christus heerlijk, ook dan, als uw weg gaat door de donkere doodsvallei. Hij gaat mede. Hij maakt Christus heerlijk, doordat uw hart vol verlangen gaat uitzien naar de grote dag waarop Hij zal komen, op 's hemels wolken. En de Geest en de Bruid zeggen: Kom.

De Geest zet door en maakt Christus heerlijk als het Woord in deze tijd verkondigd wordt. De tegenstand is groot. De afval ontstellend. Hoogmoedig zeggen de spotters: Dat Evangelie heeft zijn tijd gehad. Het is alleen traditie dat de mensen nog naar de kerk komen. Door de overmacht van de Geest vallen mensen neer. Hoort, daar gaat er één zingen en meerderen stemmen met hem in:

Mijn hart vervuld met heilsbespiegelingen zal het schoonste lied van enen Koning zingen. Het gaat naar de overwinning. Dwars door de duisternis van onze tijd heen. Velen bieden blijvend tegenstand en komen voor eeuwig om. Maar er geloven zovelen als ten eeuwigen leven verordineerd zijn. Het Koninkrijk komt als een geschenk van boven. Dat geeft moed aan allen die het Evangelie prediken.

De Geest maakt Christus heerlijk en zorgt er voor dat het woord uit Ps. 72 in vervulling gaat: 'Is er een hand vol koren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon; en die van de stad zullen bloeien als het kruid der aarde. Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden; alle heidenen zullen Hem welgelukzalig roemen’.

Geloofd zij de HEERE God, de God Israëls, Die alleen wonderen doet.

En geloofd zij de Naam Zijner heerlijkheid tot in eeuwigheid; en de ganse aarde worde met Zijn heerlijkheid vervuld.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

De Heilige Geest maakt Christus heerlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juli 1970

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's