Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest en de toerusting van de gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest en de toerusting van de gemeente

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II

God wil, dat Zijn gemeente tot de volmaaktheid komt. Daarvoor rust Hij haar toe door Zijn Heilige Geest met allerlei gaven om het goede pand dat haar is toebetrouwd te bewaren, maar ook opdat zij toe zal nemen in de kennis en de genade van Christus en temeer in Zijn volbrachte werk zal roemen. Daarnaast wil de Heere, dat Zijn gemeente, de gemeenschap der heiligen in onderlinge liefde en dienstbetoon zal beoefenen tot glorie van Zijn Naam èn om buitenstaanders te nodigen, te winnen voor Christus.

De geestelijke toerusting tot opbouw van de gemeente wordt met name via de charismata, dat zijn de gaven, en de diakoniai, dat zijn de diensten, door de Heilige Geest gegeven.

Charismata

Vooral het woord charisma heeft bij Paulus een ruime inhoud. Onder charisma verstaat de apostel: alles wat Christus in de gemeente schenkt tot haar welzijn.

Wij mogen deze charismata dus niet beperken tot bijzondere en spectaculaire zaken als b.v. spreken in tongen en het verrichten van genezingen. Een vergelijking tussen Rom. 12 en Ef. 4 met 1 Korinthe 12—14 kan ons dat leren. Wat in Korinthe als hoofdzaak gezien werd, wordt door Paulus in de Romeinenbrief en elders niet genoemd.

Ook de vele betekenissen die het woord charisma in het N.T. heeft, kunnen ons duidelijk maken, dat wij bepaalde gaven niet ten koste van anderen mogen aanprijzen!

Charisma betekent in Rom. 5:15: het van Christus geschonken heil; de genadegift en het eeuwige leven. In Rom. 11 betekent charisma: de roeping van Israël en de beloften aan Israël. In Ef. 2:8 noemt Paulus het huwelijk een charisma en de onthouding van het huwelijk evenzo. Bij het komende bezoek aan Rome spreekt Paulus de wens uit, dat hij de gemeente enige geestelijke charismagave mag mededelen 'ten einde gij versterkt mocht worden', (hfst. 1:11) De gaven van de Heilige Geest dienen, zo stelt Paulus met nadruk voorop, tot eer van God en tot opbouw van de gemeente. Daaraan moeten zij getoetst worden.

In de tweede plaats wijst de apostel er nadrukkelijk op, dat Christus Zelf bepaalt, welke gaven voor Zijn gemeenten nodig zijn en Zelf uitmaakt wie bepaalde gaven nodig heeft en in welke mate. Paulus schrijft: 'maar aan elkeen van ons is de genade gegeven naar de maat der gave van Christus' (Ef. 4:7, zie tevens 1 Kor. 12:1—11). Nadrukkelijk wordt dus gesteld, dat de Heilige Geest de gaven uitdeelt, gelijkerwijs Hij wil.

Vandaar, dat Paulus de charismata ook met alle onderscheid en vrijheid noemt. Samenvattend kan gezegd worden: De charismata gebruikt de Heilige Geest voor de opbouw van de gemeente, in het ene geval tot haar lering en vermaning, in het andere geval tot haar regering en onderling dienstbetoon. Ieder ontvangt zijn eigen charisma, alles staat onder de wil van God en ieder heeft te handelen met het gegevene tot het welzijn van de gemeente. Er blijft onderscheid en niet ieder charisma heeft gelijke waarde, maar dat mag nooit tot concurrentie en zelfverheffing aanleiding geven.

Diakonia

Het tweede woord, dat de toerusting van de gemeente karakteriseert is diakonia, dienst. Beslissend voor de betekenis van het begrip dienst is, dat het jonge Christendom geleerd heeft iedere voor de opbouw van de gemeente belangrijke werkzaamheid in de gemeente, als diakonia te beschouwen en te kenschetsen. Deze diakoniai zijn even zovele gestalten van het dienstbetoon van Christus zelf! Zijn werk is diakonia bij uitstek.

De diensten als b.v. de predikers van het Evangelie, de dienst der verzoening, de dienst van apostelen, evangelisten, zendelingen en de diverse werkzaamheden zoals armenzorg, verpleging, leidinggeven etc. zijn voor het welzijn van de gemeente in laatste en hoogste instantie bedoeld tot heerlijkheid Gods. Petrus schrijft: 'een iegelijk gelijk hij gave ontvangen heeft, alzo bediene hij dezelve aan de anderen, als goede uitdelers der menigerlei genade Gods. Indien iemand spreekt, die spreke als de woorden Gods; indien iemand dient, die diene als uit kracht die God verleent, opdat God in allen geprezen worde door Jezus Christus, Welke toekomt de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen' (1 Petr. 4:10 en 11.)

Door middel van de charismata en de diakoniai ontvangt de gemeente van de Heilige Geest haar geleding als lichaam van Christus en haar instrumentarium tegelijkertijd. Door de gaven en diensten wordt zij geïnstitueerd, geconsolideerd, stabiel gemaakt en geordend en kan zij temeer aan haar roeping beantwoorden!

Overzicht

Zoals gezegd kent het N.T. een grote verscheidenheid van gaven en diensten. Nergens echter vinden wij van welke apostel ook een systematisering. De verscheidenheid dient de eenheid en het heil van de gemeente van Christus!

Met name in Rom. 12:6—8, in 1 Korinthe 12-14 en in Ef. 4:11 ev. noemt Paulus vele gaven en bedieningen. Wanneer wij deze gegevens vergelijken en samenvatten krijgen wij het volgende overzicht:

Als eerste gave aan de gemeente worden de apostelen genoemd (1 Kor. 12:28, Ef. 4:11).

Als tweede: de profeten (Rom. 12:6, 1 Kor. 12:10 en 28 en Ef. 4:11).

Als derde gave in de aangegeven hoofdstukken: de herders en leraars. Daarnaast nog de evangelisten (Ef. 4:11 en 2 Tim. 4:5).

Verder worden voor de plaatselijke gemeenten de opzieners en presbyters genoemd met de diakenen (zie Phil. 1:1; 1 Tim. 3:2, 8 en 12; 1 Tim. 5:17, 19 en Tit. 1: 5 en 7).

De verkondigende en leidende functies gaan dus voorop!

Vervolgens vinden wij de gaven tot dienstbetoon vermeld in Rom. 12:7, 8 en 1 Kor. 12:28, 29, nl. dienstbetoon, uitdelen en barmhartigheid bewijzen, leiding geven en vermanen. De gaven van kennis en wijsheid, de krachten, de gaven van genezingen en glossolalie en uitlegging daarvan completeren de lange rij.

Over deze gaven en diensten D.V. de volgende keer nader.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

De Heilige Geest en de toerusting van de gemeente

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's