Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Weten en spreken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Weten en spreken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

’opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; die wij ook spreken, niet met woorden die de menselijke wijsheid ïeert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen. met geestelijke samenvoegende. 1 Korinthe 2 : 12b—13

Wie zou de dingen, die ons van God geschonken zijn kunnen inventariseren? Geen mens. Maar we vinden ze beschreven in het Woord. De Heilige Schrift bestaat uit twee testamenten. Testament betekent wilsbeschikking. Nu, de dingen die ons van God geschonken zijn kunt u in die tweevoudige wilsbeschikking nagaan. Doet u dat wel eens? De Heilige Geest vestigt er onze aandacht op. Die zal u in al de waarheid leiden zei Jezus. Hij maakt de waarheid ook vast in onze harten; door het geloof worden de van God geschonken dingen ontvangen en aanvaard.

Kan ik er iets naders van zeggen? De dingen, een veelheid, vinden hun eenheid in Christus Jezus. Want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. Zo gaat dat er naar toe in de wonderlijke, bedeling van de Heilige Geest. Het evangelie wordt gepredikt tot kennis van de verborgenheid van God en de Vader en van Christus, in Wien al de schatten der kennis en der wijsheid verborgen zijn. De Geest, die uit God is leert ons Christus kennen; de dingen, die van God geschonken zijn, werden door Hem verworven, verdiend, betaald en Christus is de Christus Gods.

Ziet u Hem, dan is Hij gekroond met de stralenkrans van Gods beloften; de dingen van God dienen tot ons heil; de beloften zijn heilsbeloften. Zonder de dingen van God kan ik niet zalig worden. De Heilige Geest leert mij dat. Ik krijg de zaak van mijn zaligheid niet rond, dat ontdek ik gaandeweg en vraag niet wat dat voor een ontdekkende weg is. Hoe ver dat gaat? Totdat ik er geen gat meer in zie. Wat moeten wij doen, zo werd er met Pinksteren geroepen. Dan leert de Heilige Geest ons het Woord lezen. Dat is het: leren lezen in de school van de Heilige Geest, dat is het levenslang. Dan valt er licht over de Schriften, die immers door de Heilige Geest geschreven zijn. Zoekt nooit iets te weten te komen buiten het Woord om. Dan speelt uw eigen geest, de geest der wereld, u parten. Denk nooit: ik ben al lang van school; ik kan al lezen, ik zet mijn bril er bij op en als de glazen wat beslagen zijn, dan poets ik ze schoon.

Leert de Heilige Geest ons lezen, dan leert Hij ons de enige Naam • spellen. Hij spreekt niet van zichzelf en weinig over zichzelf. Hij zal Christus verheerlijken. Neemt u het Woord ter hand, in de school van de Geest, dan zult u, na verloop van tijd, menig streepje zetten, bij dit woord en bij dat woord, omdat het zo waar is, waar werd bevonden. De dikke streep komt echter onder de Naam Jezus, Die ons van God geworden is tot een volkomen verlossing. Hoe alle dingen in en met Hem geschonken zijn, dat legt de Heilige Geest ons geduldig uit en dat eigent Hij ons genadig toe. Wanneer Hij indachtig maakt, maakt Hij het ook deelachtig. Het weten, waarvan hier sprake is, is een opnieuw ontvangen, van wat geschonken is. Ons geschonken. Dat is gemeenschappelijk en dat schept gemeenschap. We mogen het samen weten, en wisselen wel eens van gedachten. Het is tegelijk persoonlijk. Hoe weet ik nu, dat het ook mij geschonken is? De Heilige Geest! Ons toeëigenende, hetgeen wij in Christus Jezus hebben, namelijk ...

Weten is onderscheiden. Wij leren niet alles ineens; we worden soms gewaar dat we dit en dat nog niet weten. Er is ons altijd meer geschonken, dan we weten, zou het niet? Indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. Alles wat daarbij inbegrepen is, komt aan de orde, staat op het lesrooster van de Geest. Zo komt het dat wij de Heilige Geest zo hoog verheerlijken.

De dingen van God, zijn genadegaven. Geschonken is hier duidelijk: uit genade geschonken. Wij dromen van verdiensten en voorwaarden. De Heilige Geest helpt ons uit de droom. Ze zijn als genadegaven geschonken, en Willen niet anders ontvangen worden. Wroet niet te veel in uzelf, verwondert u, door het geloof, over deze genade en over alles wat genade geeft. Ons weten is nog ten dele. Opdat, staat hier. Laat dit 'opdat' een pleitgrond zijn: Heilige Geest, doe mij weten, de volheid van de genade; van de dingen, die ons van God geschonken zijn.

Wie zou daarover kunnen zwijgen: Die wij ook spreken! Weten om te spreken. Er mag geen kortsluiting ontstaan tussen weten en spreken, dan valt de stroom uit, omdat wij de Geest bedroeven. De Geest die uit God is, zoekt de eer van God.

Wij mogen er van spreken, er uit spreken. Ieder mag horen, welke grote dingen God uit genade schenkt. Laat het daarom een zakelijk spreken zijn. Niet ik en nog eens ik, maar de zaak waar het om gaat en die God dank, niet om ons eigen ik draait. Paulus kan het niet laten, de gemeente mag het niet laten. De Heilige Geest, is geen stomme geest; Pinksteren is het feest waarop gesproken wordt.

Zijn daar eigenlijk woorden voor? In Corinthe meent men van wel. Zij spreken over deze dingen, ze horen er graag over spreken; ze zijn gevoelig voor welspreheid en spitsvondigheid. Ze wedijveren onder elkaar; de een kan het nog mooier en dieper zeggen dan de ander. Paulus is daarvan niet gediend: Ik, broeders, als ik tot u gekomen ben, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden of van wijsheid, u verkondigende het getuigenis van God.

Niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert. Hoe verleidelijk is het om wat wij weten weer te geven in woorden, die de menselijke wijsheid leert. We worden er om bewonderd: Die kan het nog eens knap en diep zeggen. Meestal is het: hoe duisterder, hoe mooier. Ondertussen wordt de zaak, verdonkeremaand. Wij voegen de dingen, de daden en gaven van God samen tot een beschouwing, die menselijke wijsheid verraadt. De waarheid Gods wordt vastgelegd in stelregels en leerregels: hoe wreekt zich dat in het leven der gemeente. En hoe vaak wordt het levende woord niet begraven in termen! Het spreken moet even goed geleerd worden als het weten, en de Heilige Geest is de leermeester. Met woorden die de Heilige Geest leert.

De Heilige Geest spreekt ons de woorden voor. Dat zullen dan eenvoudige woorden zijn; wij spreken als kinderen, wij zeggen na wat de Heilige Geest ons voorzegt, in het Woord. Onze woorden zullen dicht bij de woorden van de Schrift blijven. Daarvan zijn de voorbeelden te vinden. Denk eens aan Maria. Toen ze, in zielsverrukking ging spreken, sloot ze zich bij Hanna aan.

Spreken naar het Woord! zo alleen worden wij er voor bewaard, dat de menselijke wijsheid aan het woord komt. De Heilige Geest leert ons geen geheime en geen geheide woorden. Het vreemde woordgebruik in prediking en gesprek is niet van de Geest, hoe 'geestelijk' het mag klinken. Niet alleen kan het gebruik van een geheimtaal nauwelijks spreken genoemd worden, maar niemand wordt er ook wijzer van. Eenvoud is kenmerk van Waarheid; in de school van de Geest leren wij de woorden van de Geest spreken de prediking van Pinksteren is verrassend eenvoudig, dat zult u moeten toegeven. Onze woorden zijn vaak veel ingewikkelder. Denkt er aan: wij hebben de woorden nodig die bij de dingen horen.

Geestelijke dingen, met geestelijke — woorden — samenvoegende. Inhoud en vorm zijn op elkaar betrokken. Geestelijke dingen worden door geestelijke woorden duidelijk. En geestelijke woorden zijn woorden, die de Heilige Geest leert. Here, verleen ons, in deze tijd, Uw Heilige Geest, Die ons leert weten en spreken, de dingen, die ons van God geschonken zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Weten en spreken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 juni 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's