Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Abortus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Abortus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Samenvatting

Samenvattend kunnen we zeggen dat alleen bij de medische en psychische redenen de abortus en dan nog slechts als noodgreep kan overblijven. Bij de eugenetische, de psycho-sociale en de sociale redenen gaat het verzoek tot vruchtafdrijving uit van het echtpaar of de vrouw.

Zij hebben reeds beslist wat in hun situatie de beste oplossing is en komen de medewerking van anderen vragen bij het realiseren van die oplossing. Naar deze mensen zal in de eerste plaats geluisterd moeten worden, voor men een poging kan doen hulp te bieden in een situatie, waarin de ander slechts één oplossing ziet en niet onmiddellijk bereid is met anderen te zoeken naar een derde mogelijkheid. Het gaat in deze omstandigheden niet om leven tegenover leven, maar om het leven van de vrucht tegenover het welzijn van de moeder.

De vraag rijst dan: lossen we onze welzijnsproblemen op door het doden van menselijk leven?

Allerwege klinken de waarschuwingen en protesten tegen de bewapening en de oorlog, waardoor honderdduizenden levens bedreigd en beëindigd worden. Tegelijkertijd wordt betoogd dat het doden van minstens zoveel ongeboren menselijke levens aanvaard moet worden als het doen van nuttig werk, daar op deze wijze de nood van vele vrouwen bestreden zou worden. De ongeboren vrucht wordt daarbij als waardenvrij beschouwd: 'Beter een abortus teveel dan te weinig.'

Kunnen ernstig demente bejaarden niet even goed psychosociale en sociale noodtoestanden in gezinnen doen ontstaan? En wat te denken van b.v. psychopathische personen en alcoholici of de bijzonder hinderlijke buurman en de onmogelijke baas of ondergeschikte? Kunnen ook zij niet het psychisch en sociaal welzijn van de enkeling en van hele gezinnen ernstig bedreigen?

Waar bij de medische en psychiatrische indicatie geen andere uitweg is, kan getracht worden bij de psychosociale, sociale en eugenitische redenen de moeilijkheden langs andere weg op te lossen. In uitzonderlijke gevallen kan de conflictsituatie zo ernstig zijn dat ze de psychiatrische indicatie benadert en de vruchtafdrijving als noodgreep overblijft. Het is echter niet juist een toestand van 'niet optimaal geestelijk en sociaal welzijn' ziekte te noemen, welke door een arts behandeld zou rnoeten worden. Het op deze wijze uitbreiden van de medische indicatie opent de weg tot abortus 'op verzoek', daar bij iedere ongewenste zwangerschap de toestand van 'optimaal geestelijk en sociaal welzijn' verstoord zal zijn. Terecht heeft prof. De Froe gewaarschuwd tegen het uitbreiden van het gebied van de medische indicatie als zijnde een hachelijke zaak, 'want de mens is vaak lichtzinnig en soms misdadig'.

In de gesprekken en de publicaties voor vrijere vruchtafdrijving ontbreekt het voor de christen fundamentele besef dat God de Schepper en Onderhouder van het leven is, dat het leven een gave van Hem is. Waarmee we niet naar eigen believen kunnen doen en laten wat ons als nuttig en gewenst voorkomt. Het afbreken van een zwangerschap op psychosociale, sociale of V eugenetische gronden moet worden afgewezen.

Bij de psychosociale en sociale redenen welke worden aangevoerd voor abortus provocatus is er géén die het leven van de moeder bedreigt. Wel wordt door de zwangerschap het psychisch en sociaal welbevinden van de moeder of het echtpaar verstoord. Dit kan er ook toe leiden dat het kind in bijzonder moeilijke omstandigheden zal moeten opgroeien. Al is er dan geen levensgevaar toch is dit geen probleem om alleen maar zwaarwichtig over te redeneren. Het vraagt vóór alles op welke manier hier liefdevol en zakelijk, met innerlijke bewogenheid geholpen kan worden. En dan rijst direct de vraag: mag ten behoeve van de welzijnszorg voor moeder, gezin en het te verwachten kind menselijk leven gedood worden? Voor de christen zal centraal staan de verantwoordelijkheid tegenover God de Schepper en Onderhouder, Die de mens niet de vrijheid heeft gegeven met het leven te manipuleren naar eigen inzichten. Het leven is een gave van God en het beëindigen van menselijk leven door menselijk toedoen, in welk stadium dan ook, blijft een aantasten van Gods eigendomsrecht.

Met het afwijzen van abortus provocatus is men echter niet klaar. Zonder er dieper op in te gaan moet in de eerste plaats de aandacht gevraagd worden voor de noodzaak van een directe, praktische hulpverlening o.m. door een juiste opvang en begeleiding en maatschappelijke bijstand, inzonderheid in en door de christelijke gemeente. Evenmin mag de verzorging op langere termijn verwaarloosd worden en dan komt o.a. de adoptie-mogelijkheid ter sprake.

We worden echter niet alleen geroepen tot het verlenen van hulp, maar ook tot het helpen "voorkomen van veel moeilijkheden en huwelijksnood. Dat kan ons plaatsen voor uiteenlopende vragen op maatschappelijk gebied zoals b.v. het scheppen van voldoende woonruimte voor zich uitbreidende gezinnen, het werven van gezinshulp voor grote gezinnen, ervoor zorgen dat ongehuwden maatschappelijk niet blijvend gebukt behoeven te gaan onder de gevolgen van een misstap.

Zoals getracht wordt de maatschappelijke omstandigheden te veranderen, zo is de mens ook voortdurend bezig de natuur naar z'n hand te zetten. In beide gevallen kan dit handelen zowel op het heil als het onheil van de mens gericht zijn. Bij het voorkomen van een ongewenste zwangerschap door manipuleren met de vruchtbaarheid dringt zich de vraag op: is dit zonder meer heilloos of kan het ook heilzaam zijn? Ook bij de vragen rond anticonceptie en sterilisatie zal advies en hulp gegeven moeten worden.

De bijbelse boodschap en ethiek aangaande de sexualiteit en het huwelijk zal daartoe voor deze tijd duidelijk gemaakt en uitgedragen dienen te worden.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Abortus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's