Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennis door verlichting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennis door verlichting

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus. 2 Korinthe 4 : 6

Het is dus net andersom: geen verlichting door kennis, maar kennis door verlichting, de verlichting van het evangelie. Nu kan het best zijn, dat u, al lezende uw bedenkingen had: als ik eerlijk ben, straalt er helemaal geen licht uit van het evangelie, laat staan, dat mijn hart er door verlicht wordt. Dat is erg genoeg, want dan is het evangelie bedekt. U ziet het licht niet en zegt: het schijnt niet. Dat is echter wèl het geval, het schort aan iets anders. U bent verblind door de god van deze eeuw. Een sterke uitdrukking voor de overste van deze wereld; de god die wij huldigen als een groot licht, terwijl hij de vorst der duisternis is. Zijn macht is huiveringwekkend groot; hij verblindt, en heeft daar zijn middelen voor. Hij laat ander licht schitteren, hij houdt ons een ander evangelie voor; daardoor is het evangelie bedekt; en als het bedekt is, dan in degenen, die verloren gaan. Behouden worden door verlichting, verloren gaan door verblinding. In beide gevallen schijnt het licht, maar wat een hemelsbreed verschil; om bang van te worden.'Het is u toch niet om het even?

Wat moet ik daartegen inbrengen? God! Hij verbreekt de werken, der duisternis, het werk van verblinding en verharding. En Hij doet dat, door de dienst van mensen. Paulus kreeg van Christus de opdracht naar de heidenen te gaan, om hun ogen te openen en hen te bekeren van de duisternis tot het licht en van de macht des Satans tot God! Daarom mogen wij groot en goed van God spreken.

Zijn licht verlicht. Wat wordt er dan zichtbaar? De heerlijkheid Gods lees ik hier. Licht van God is licht over God. Hebt u dat ook zo nodig. God! O nee, u ontkent niet, dat Hij er is. Maar, Wie is Hij? Door onze vervreemding van God komt Hij ons zo vreemd voor, en zo ver. Here, zo schreit soms een mensenhart, ik ken U niet; ik hoorde veel over u, maar ik ken U niet. Ik heb er geen licht in, geen kennis aan. Kennis is een vrucht van verlichting. Het evangelie wordt ons verkondigd opdat wij kennis van en aan God zouden krijgen, de kennis des geloofs. En ziet daar: God schijnt ons te verlichten. Dat betekent niet, nu begrijp ik het; het betekent wel: nu zie ik het! Verlichte ogen van het verstand, noemt de apostel het elders. Here, ik weet wie U bent, wat U voor een God bent, geen vage grootheid, geen verre hoogheid, maar de God en Vader van de Here Jezus Christus. Kennis is een verstrekkend woord. Het is niet slechts kennis nemen van, maar kennis hebben aan. Dat is de kracht van het licht. God doet licht opgaan over Zichzelf.

Kennis van de heerlijkheid Gods. Nu knipperen we even met onze ogen: heerlijkheid, dat is de gloed en de glans van God. Een vlammend vuur? De heerlijkheid kennen is er voor schrikken, denk maar aan de herders, zij vreesden met grote vreze, toen de heerlijkheid des Heren hen omscheen. Wie in de zon kijkt, wordt blind. Inderdaad, om de zon — en de heerlijkheid Gods is een stralende zon — te zien, moet u niet in de zon kijken, daartegen zijn onze ogen niet bestand. En daarom voegt de apostel er aan toe: in het aangezicht van Jezus Christus. Dat is niet alleen het brandpunt van Gods openbaring, het is ook de spiegel, waarin de heerlijkheid weerkaatst wordt.

Eigenlijk staat er: op het aangezicht van Jezus Christus. Daar is die heerlijkheid te zien, te kennen, daar alleen. Hij is de middelaar van de heerlijkheid Gods. Mozes was dat ook, in zekere zin. Toen hij bij God vandaan kwam straalde de heerlijkheid Gods van zijn gezicht, zodat zijn huid glinsterde. De kinderen Israels konden niet naar hem kijken, hij moest een doek voor zijn gezicht doen. Dat hing samen met de bediening van de wet, die zowel bediening van de letter, als bediening van de dood genoemd wordt. — c 3 vs. 6 en 7 — Zij spreidde heerlijkheid ten toon, echter voor een korte tijd. Bovendien, de heerlijkheid was niet om aan te zien en niet om uit te houden. Gods heerlijkheid op zich niet; en Gods heerlijkheid in de wet niet. In het aangezicht van Jezus Christus. Dat is het evangelie. Heerlijkheid, maar niet om voor te vrezen. Genade en waarheid straalt voortdurend van Christus uit. Niemand kan de aanblik van Gods heerlijkheid verdragen, tenzij in het aangezicht van Jezus Christus. Kennen is Hem kennen, op Hem zien.

Verlichting van kennis der heerlijkheid Gods. Over die heerlijkheid gesproken: Aanschouwt Christus. Zij staat als het ware op Zijn gezicht te lezen. Zijn verschijning — Hij woonde onder ons —; wat Hij deed en leed, hoe Hij leeft en sterft. Hij keert in het evangelie Zijn gezicht naar ons toe. Wat een vriendelijk gezicht, wat een innemende gelaatstrekken, is dat nu de heerlijkheid Gods? Inderdaad. Die verrassende ontdekking doen we, als de Heilige Geest met het heilig evangelie in onze harten schijnt.

Christus draagt geen masker. Hij wil niets verbergen. Uw gerechtigheid bedek Ik niet in het midden van mijn hart, uw waarheid en Uw trouw spreek Ik uit. Uw weldadigheid en Uw trouw verheel ik niet in de grote gemeente, zingt Hij lang te voren. Aller ogen dus op. Hem gericht. Gods heerlijkheid is heil, zaligheid voor zondaren. Wie had dat ooit gedacht! De Heilige Geest stelt Christus aan ons voor. Kennis van God, is kennis van Christus. Licht, dat over God valt, valt over Hem. Licht dat van God uitstraalt, straalt van Hem uit. Wie geen licht over Jezus Christus heeft, heeft geen licht over God. Daarom is veel spreken en preken over God, hoe ernstig bedoeld en hoe 'zwaar' het moge zijn, zo'n tasten in het duister, zo'n donkere zaak. O wee, als de gemeente dat gezicht van Jezus Christus niet te zien krijgt; als we er een doek over gooien, als was het de bediening van de letter, die doodt. Sommigen noemen dat ontdekkend, maar donkerheid is nooit ontdekkend, het licht ontdekt en doet kennen. Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien. Wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd!

Er zal wat gekend moeten worden, verzucht menigeen. U dat machteloze moeten en dat krachteloze zuchten! Dit is het eeuwig leven, dat zij U kennen. Kennen is een zaak van verlichting en verlichting is een zaak van licht! Licht van God, over God, uit het evangelie, in Christus Jezus. Alles staat niet meteen in het volle licht, daarom is de kennis nog ten dele, hier en daar is het mij nog niet helder. Maar waar het licht in de harten schijnt, daar wordt gaandeweg veel opgehelderd. Het geloof leeft van dat licht, het neemt toe in kennis van de heerlijkheid Gods.

Er mag veel duisternis om ons heen zijn, in onze harten schijnt het licht. Het aangezicht van Jezus Christus is zichtbaar, en Hij is het beeld Gods! Omdat de apostel bij dat licht spreekt, kan hij het evangelie verkondigen. Hij getuigt er van, dat het licht in zijn hart scheen, dat hij weet waarover hij het heeft, als hij de heidenen de heerlijkheid Gods bekend maakt. Hij heeft het over Jezus Christus. Zo mag het vandaag nog verkondigd worden. Duisternis heerst over de volken, die heidenen waren en die heidenen worden. Wij weten veel, maar als het over God gaat, haalt men de schouders op: weet ik veel! Hoe zullen wij daartegen in het krijt treden? Met grote woorden? Met de Naam: maar God. Ook nu, ook voor onze kinderen. Dat is de kracht van de prediking, dat alleen. En daarmee wil de apostel allen een hart onder de riem steken, die worstelen om de kennis van God, voor eigen leven, en voor anderen! Het kan nooit meer donker worden; het ging dagen en de dag duurt tot de eeuwige dag toe. De Here zal u tot een eeuwig licht zijn. Dan zullen wij kennen, zoals wij gekend zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kennis door verlichting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's