Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet nerveus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet nerveus

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom, alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik leg een grondsteen in Sion, een beproefde steen, een kostelijke hoeksteen, die wel vast gegrondvest is; wie gelooft, die zal niet haasten. ' Jes. 28 : 16

Het slot van de tekst is niet het advies om het wat kalmer aan te doen. Integendeel, de zaak des Konings heeft haast. Jezus zei tot Judas: 'Wat gij doet, doe het haastelijk'. En tot Zacheüs: 'Haast u en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven'. Zelf versnelt de Heere Zijn advent: 'Zie, Ik kom haastiglijk!' Het niet-haasten uit de tekst voor onze meditatie is daarmee niet in tegenspraak. Het heeft de betekenis van niet zo overdreven druk doen zoals eens Martha, die zich verontrustte over vele dingen, holde van het kastje naar de muur, maar het éne nodige over het hoofd zag. Niet-haasten is je niet zo nerveus maken. Dat doen heel veel mensen. De spanningen in ons leven kunnen zo hoog oplopen, dat we er onder door dreigen te gaan. Dat is naar alle waarschijnlijkheid ook de situatie van de tekst. Sanherib, de koning van Assyrië, heeft het grootste gedeelte van Juda bezet. Zijn 'oorlogscommuniqué's' zijn bij de opgravingen te voorschijn gekomen. Hij heeft ze in het spijkerschrift van zijn tijd laten beitelen in het stenen prisma, dat nu in Chicacho wordt bewaard. Wat Hizkia betreft, deelt hij het volgende mee: 'Hemzelf sloot ik als een vogel in een kooi in Jeruzalem, zijn residentiestad, op'. Het gevoel, dat je zit opgesloten, kan een mens inderdaad tot paniek brengen. Met het oog op deze hachelijke toestand zegt de Heere: 'Geen paniek! tenminste voor wie gelooft!'

Rabsaké (= de rang van een opperofficier) staat voor de muren van Jeruzalem. Hij lastert de God van Israël: 'Zo zegt mijn koning: Dat Hizkia u niet bedriege; want hij zal u niet kunnen redden uit zijn hand. Daartoe dat Hizkia u niet doe vertrouwen op de Heere door te zeggen: De Heere zal ons zeker redden en deze stad zal niet in de hand van de koning van Assyrië gegeven worden'.

Opnieuw staat Rabsaké voor Sions muren. Hij roept ons toe: 'Het is gedaan met het geloof! De greep op de jeugd raakt u kwijt! Bestaat er wel een God ? !' Misschien haalt hij er ook nog de uitslag van de verkiezingen bij. Zo is Satan in de weer en gaat hij te keer. Ook in het per­ soonlijk geloofsleven is hij als een leeuw op jacht. Hij zoekt wie hij zou kunnen verslinden. Petrus denkt daarbij vooral ook aan het lijden, dat aan de broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt. Echt waar, we zitten als een vogeltje in een kooi. Het ergste van alles is nog, dat we dat te wijten hebben aan onszelf. Door onze zonde zijn wij de gevangenen van de dood. Erkennen wij dat? Is ons dat tot schuld geworden voor het aangezicht des Heeren? Hebben we dat in het geloof ervaren en beleden: 'Ik lag gekneld in banden van de dood? '

Tegenover de geraffineerde spotternij van Rabsaké en het ongeloof van Jeruzalems leiders blijft het Woord van onze God staan in al zijn kracht en majesteit: 'Daarom, alzo zegt de Heere HEERE'. God laat zich niet het zwijgen opleggen. Zijn Woord is niet gebonden. Terwijl Rabsaké zich overschreeuwt, zet Gods advent zich door. Voor een vogeltje in een kooi. Voor mensen als Jesaja, die zeggen: 'Wee mij, ik verga, omdat ik een man ben, die onrein van lippen is en onrein van hart'. Voor Sion. Voor de rest, die zich bekeert. Daar legt God een grondsteen. Daarmee is de Heiland bedoeld.

Is dat geen vreemde aanduiding? Het Kindeke in de kribbe is klein en teer. Een grondsteen is bij uitstek groot en hard. Zo moeten wij aan Christus denken als de Zóón des Vaders. In vroeger jaren had Jesaja reeds geprofeteerd van de maagd, die zwanger zou worden. Zij zou een Zoon baren en Zijn naam heten Immanuël. Maar laat nu niemand zich in dit 'Knechtje' (7 : 16) vergissen. Hij is óók de grondsteen. God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God. Dit Kindeke is óók de Héére. Hij zal de dood verslinden tot overwinning. Koning Sanherib en keizer Augustus worden gedegitadeerd tot figuranten bij Zijn advent. Zij moeten toezien, dat de heerschappij gelegd wordt op Zijn schouder.

De Heiland wordt ook de 'beproefde' steen genoemd. Het duurzame bochan-steen is het beste materiaal voor de vervaardiging van standbeelden en gedenkzuilen als dat beroemde prisma van Sanherib. Zijn oorlogsverhaal is vergane glorie. Maar Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid! Riep Hij eens armen van geest en verslagenen van hart: 'Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven', zo zal Hij hen ook nu helpen, troosten en redden. Wat buigt ge u dan neder, o mijn ziel, en wat zijt gij onrustig in mij? Waarom zo nerveus? Hoop op God! I

Van die 'steen' wordt ook gezegd, dat hij 'kostbaar' is. De Heere heeft hem maar niet zo in Sion gelegd. Dat is duur betaald. Daarvoor heeft Christus geboet en gebloed aan het kruis. Bent u al met uw zonde gevlucht naar de Heiland? Hebt u van Hem al vergeving ontvangen? Wat is Hij u dan dierbaar geworden! Het verandert uw leven. Wie gelooft, loopt niet zenuwachtig heen en weer als een kind, dat wacht op de uitslag van een examen. Advent schept rust. God heeft de uitslag al bekendgemaakt. Jezus Christus is Overwinnaar. Want — zo interpreteert Paulus de tekst in Rom. 10 : 11 — een ieder, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. Wie komt bedrogen uit? Wie zit werkelijk in de val? Allen, die van Christus' advent niet willen horen. Geen kalmte kan hen redden. Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt bij U, o God.

Jesaja, de profeet van het geloof, en Paulus, de apostel van het geloof, geven elkaar de hand. Beiden hebben de vrede gevonden, die alle verstand te boven gaat. Het werd advent in hun leven. Christus kwam. Als kleine Vogeltjes mogen zij nu schuilen onder de vleug'len Zijner liefde. Daar ben je veilig voor altijd. Hebt u dat ook al ontdekt? Dat heil is 'vast gegrondvest' in eeuwig welbehagen des Heeren.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Niet nerveus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1972

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's