Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gesprek met de duivel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gesprek met de duivel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de duivel 's nachts bij me komt om me te treiteren, geef ik hem dit antwoord: duivel, ik moet nu slapen, want God heeft het zo ingericht dat we overdag werken en 's nachts slapen. Maar als hij dan nog niet ophoudt en mij steeds maar blijft aanklagen als zondaar, dan veracht ik hem en zeg: lieve duivel, bid voor mij, want jij hebt nooit kwaad gedaan, jij alleen bent heilig, ga maar tot God en probeer of je zijn genade te pakken kunt krijgen, en als je mij soms vroom wilt maken, zou ik zeggen: heelmeester, genees eerst jezelf maar!

Als wij in ons geweten door de duivel worden aangevochten om onze zonden, laten we dan zeggen: heilige duivel, bid voor ons, wij hebben toch niet tegen u gezondigd, eerwaarde heer duivel, gij hebt ons toch niet gemaakt en het leven geschonken; waarom klaagt gij ons dan zo heftig aan voor God, alsof gij zelf zo heilig waart en de opperste rechter over de echte heilige God?

Vat daarom moed bij zo'n aanvechting en denk er in het vervolg aan dat je niet een mensenkind bent, maar een kind van God, doordat je in Christus gelooft, in wiens Naam je gedoopt bent.

Ik, doctor Luther, wil van geen andere God weten dan alleen van Hem die aan het kruis gehangen heeft, namelijk Jezus Christus, de Zoon van God en de zoon van de maagd Maria.

DR. MAARTEN LUTHER (1483-1546) was eerst Augustijner monnik en priester. Hij bestreed de misstanden in de rooms-katholieke kerk en werd de eerste grote Hervormer van de zestiende eeuw. Hij vertaalde de Bijbel in het Duits en schreef talrijke geschriften en liederen.

('Dag in Dag uit'. Kok, Kampen)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1973

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Gesprek met de duivel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 1973

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's