Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Actuele prediking 1

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Actuele prediking 1

De prediking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beperking

Wij zullen dit onderwerp niet kunnen uitdiepen. De stof moet om de omvang van deze artikelen beperkt worden. Dr. H. Jonker schreef er een heel boek over: Actuele Prediking (uitg. 1963). Vorig jaar herschreef hij dit boek in verband met de nieuwe problematiek ten aanzien van de prediking. Dit boek kreeg een andere titel: En tóch preken. De verandering van dé titel houdt niet in een wijziging bij de schrijver in de grondvisie op het wonder der prediking. Er ligt een belijdenis in. Ondanks alle bezwaren tegen de prediking, die er in brede lagen van de kerken worden gehoord, gaan wij tóch door met preken. Vanwaar deze moed ? Omdat wij gehoorzaam moeten zijn aan Christus' bevel: predikt het Evangelie ! In geloofsgehoorzaamheid alleen kunnen wij preken. In het geloof ligt de mogelijkheid van de prediking. Zo verstaan wij ook hoe de prediking actueel is. De aard van de prediking bepaalt ook haar actualiteit. Deze beperking willen wij ons opleggen, als wij gaan schrijven over actuele prediking.

Actueel

Als wij gaan spreken over actuele prediking stellen wij de vraag: hoe wordt in de prediking het Woord tot daad ? Hoe komt de verkondiging van het Evangelie 'in actie', tot daad-werk-elijkheid ? Wie is er 'in actie', in de prediking, bezig ?

In de voorafgaande artikelen is er al vaker op gewezen dat de predikers zijn 'gezanten van Christus' wege', 'herauten', die uitgaan met de boodschap van de Koning, onze Heere Jezus Christus. Deze koning laat Zijn boodschap door mensen uitgaan onder mensen, opdat Hij zelf door Zijn Evangelie onder mensen werken zou. De prediking van het Evangelie wordt een daad door Christus' werk. Hij is erin bezig.

Christus werkt nu nog door Zijn Geest en Woord. Hij is ten hemel gevaren met Zijn volbrachte werk en Hij is gezeten aan Gods rechterhand, opdat Hij Zijn volbrachte werk uitvoeren en voltooien zou, de eeuwen door tot de jongste dag. Dat doet Hij door Zijn Woord, door Zijn 'herauten', die de boodschap van de Koning der heerlijkheid brengen, opdat de hoorders van de boodschap zich bekeren zouden tot Hem en leven zouden uit Zijn genade. Dit Woord wordt gehoord en gehoorzaaipd. De Geest verandert het hart tot bekering en geloof. Zo is Christus in de prediking nog werkzaam en dat is actuele prediking.

Het woord 'actueel' verandert van inhoud als de inhoud der prediking anders gezien wordt. Zo b.v. in de gedachte (die in onze tijd in brede kringen gehuldigd wordt), dat alles in Christus al verzoend is. De prediking is alleen mededeling 'van dit reit. De kerk heeft een andere taak: zij Wordt geroepen om de structuren van de maatschappij te veranderen, opdat wij ten snelste zouden komen tot het beloofde vrederijk. Verlossing wordt dan bevrijding van oude patronen, bekering wordt onikering, revolutie en gerechtigheid is een taak van ons gevraagd en door ons volvoerd. Zd wordt actuele prediking een dialoog, een samenspreking van mens en mens (geen kerkdienst maar gesprekskring) om te komen tot een volledig samenspel voor de bevrijding dezer wereld. Het spreekt vanzelf dat die samen-sprekingen gaan over de huidige politieke krachten en machten, die de samenleving bederven en verhinderen dat de mens tot zijn volle ontplooiing kan komen. Hier werkt de mens met de mens samen voor de mens. Via moderne filosofische stellingen, waarin het moderne levensgevoel volledig gehonoreerd wordt, komt men dan tot deze omvorming van het woord 'actueel', aanpassend bij de tweede betekenis van dit woord: wat aan de orde van de dag is.

In bijbelse zin is de prediking actueel, ^ wanneer Koning Christus door de predi-'^ king werkt, zelf in actie is, om Zijn Koninkrijk op aarde te brengen, Zijn volk te vergaderen en Zijn Kerk te bewaren en te beschermen. Hij werkt zelf door Zijn Geest en Woprd en brengt de Zijnen in het pad der gehoorzaamheid aan het Woord.

Krachtdadig werk

De prediking vloeit voort uit Christus. Na Zijn opstanding heeft de Heere Christus Zijn apostelen onderwezen in het 'moeten' (Lucas 24 : 44, 46, 47). Bij Zijn verschijning aan Zijn jongeren toonde Hij dat Hij dezelfde was, die zij voor Zijn kruisdood gekend en gediend hadden. Maar Jezus deed nog meer: oen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden en Hij zeide tot hen: lzo is er geschreven en alzo moest de Christus lijden envan de doden opstaan ten derden dage en in Zijn Naam gepredikt worden. Uit het ene moeten vloeien voort: hristus' lijden, Zijn opstanding . en de prediking in Zijn Naam. Deze drie zijn één: ij zijn naar Gods bestel en wil, naar Gods raad en daad. Zo is het eeuwig welbehagen Gods in de levende Christus, die werkte en nog altijd door-werkt, als in Zijn Naam de oproep tot bekering en de belofte der vergeving der zonde uitgaat onder alle volken. Zo is het Gods wil; zo is Chrislus' overwinning en zo is Zijn werk.

Na Zijn verhoging heeft Hij de beloofde Geest ontvangen en in de gemeente uitgestort, opdat door de Geest het Woord van Christus gepredikt en gezegend wordt als het Woord daad-werkelijkheid wordt.

Christus zelf is bezig in de prediking. Hij werkt door Geest en Woord. Hij laat het niet aan ons over of wij bereid zijn Zijn Koninklijk bevel te gehoorzamen. Wie wil dat ? Wij willen zelf koning wezen en blijven. Wij willen zelf de dienst uitmaken. Daarom is horen-naar-Zijn-Woord al zo onmogelijk. Daarom is gehoorzamen dwaasheid, want het komt onze eer te na, dat wij Hem volgen gaan.

Wat een fel verzet tegen het Woord, tot het bittere eind ! Wij gaan toch buigen, maar dan is het te laat. God wordt gerechtvaardigd, als wij omkomen door eigen schuld: wij hebben niet gewild. Er was bekering en vergeving. Zo was het Gods wil en welbehagen.

Christus zelf is bezig in de prediking. Door Zijn Geest breekt Hij het harde hart, maakt Hij onwilligen gewillig en maakt Hij van opstandelingen volgelingen. Hij is barmhartig en genadig. Zijn werk is kracht-dadig door Zijn Geest.

Preken onder Zijn belofte

Actuele prediking, waarin het Woord een daad wordt in ons hart en leven, is Christus' werk.

Onder die belofte leven wij als prekers en als hoorders. Hoe heeft Jeremia het uitgehouden om het Godswoord in zijn dagen tegen al het geprofeteer van de valse profeten in te blijven brengen ? Hij heeft wel eens geweigerd, maar hij moest tóch preken. De Heere had hem geroepen, en wie kan dan zwijgen ?

Hoe heeft Paulus het Evangelie gebracht tegen alle haat der joden in ! Wat heeft hij geleden om het Evangelie ! En toch preekte hij door. Hij bleef zelfs goeds-•moeds bij het naderen van de dood. Hij schreef in de gevangenis, vlak vóór zijn sterven: aar ik word niet beschaamd, want ik weet Wien ik geloofd heb (ik ken Hem, op Wien ik gebouwd heb) en ik ben verzekerd, dat Hij machtig is mijn pand, bij Hem weggelegd, te bewaren tot die dag (2 Tim. 1 : 12).

Christus werkt in de prediking. Daarom is het Woord Gods niet gebonden, ook niet aan predikers. Zijn zij meer dan dienaren des Woords ? Wee ons, als wij proberen meer dan een dienaar te zijn !

De uitkomst der prediking ligt niet in onze hand. Hij doet hetgeen Hem behaagt. Het is Zijn belofte, dat Hij blijft werken. Niet de prediker maakt uit of het Woord daad wordt in het hart en doorwerkt in de gemeente. Het is Christus' welbehagen dit te doen en het is Zijn belofte. Die toezegging is ons gedaan. Zo mogen wij gaan preken en gaan kerken. De vastel belofte van Christus' werk door Geest en Woord doe ons meer en meer van inensen, ook van onszelf, afzien en op Christus alleen zien. Hij belooft en volbrengt Zijn Woord. Wee ons als wij de uit-werking der prediking van prekers verwachten, omdat zij het kunnen weten en het Woord Gods recht snijden.

De zegen op het Woord wordt biddend verwacht van Christus alleen, opdat Hij geprezen worde vanwege Zijn beloften, die in Hem ja zijn.

Is de uit-werking der prediking overal zichtbaar ? Wat een afval in onze dagen en wat een verval in de kerken ! En toch preken ! Wij mogen weten dat de prediking vrucht zal dragen. Dat is bepaald en wordt bepaald door Hem, aan wien wij alles mogen toevertrouwen.

De prediking is actueel: Christus zelf zet Zijn Woord om in de daad. Zijn Woord is een daad.

En toch preken. . . ! ! !

' (wordt vervolgd)

Rijssen

J. de Lange 281

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Actuele prediking 1

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's