Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Boek van Mormon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Boek van Mormon

De Mormonen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

In één van de heilige boeken der Mormonen, De Parel van Grote Waarde, vinden wij de Mormoonse Geloofsbelijdenis, hun 'Dertien Artikelen des Geloofs. Het is meteen al de vraag of de Mormonen zich met deze Dertien Artikelen niet buiten het christendom geplaatst hebben. Immers, wij belijden sinds de allereerste christentijd de Apostolische Geloofsbelijdenis of Twaalf Artikelen des Geloofs en deze Twaalf Artikelen zijn de gemeenschappelijke belijdenis van alle christenen, zowel rooms-katholieken, protestanten als Grieks-orthodoxen.

In artikel 8 van de Mormoonse Geloofsbelijdenis staat te lezen: 'Wij geloven, dat de Bijbel het Woord van God is, voorzover de vertaling juist is; wij geloven ook, dat het Boek van Mormon het Woord van God is.' En in artikel 9: 'Wij geloven alles wat God heeft geopenbaard, alles wat Hij in onze tijd openbaart, en wij geloven, dat Hij nog vele heerlijke en belangrijke dingen van het Koninkrijk Gods zal openbaren.'

Wie deze artikelen goed leest, ziet twee dingen: de Mormonen kennen naast de Bijbel ook nog een tweede bijbel, het Boek van Mormon, als het Woord van God. En de Mormonen geloven in de voortgaande openbaring: God kan nog steeds openbaringen geven en Hij zal dat ook doen. Zelfs is het niet onjuist om te zeggen: de Mormonen kennen eigenlijk vier bijbels: naast de Bijbel en het Boek van Mormon hebben zij ook nog twee andere heilige boeken: Leer en Verbonden en De Parel van Grote Waarde.

Het Boek van Mormon

Het Boek van Mormon, een boek van ruim vijfhonderd bladzijden, waarvan de eerste Nederlandse uitgave verscheen in 1890, is de op schrift gestelde vertaling van de gouden platen, die Joseph Smith door de openbaring van de engel heeft gevonden. Het telt vijftien boeken, zoals we dat ook van de bijbelboeken kennen, namelijk 1 t/m 4 Nephi, Jacob, Enos, Jarom enz. en beschrijft de gebeurtenissen die volgens de Mormonen in Amerika geschied zijn tussen 600 voor Christus en 421 na Christus. In laatstgenoemd jaar verzegelde de engel Moroni, één van de laatste schrijvers van het Boek van Mormon, het boek (geschreven op de gouden platen) en verborg het 'in des Heeren hoede, opdat het in het laatst der dagen tevoorschijn zou worden gebracht'. Die laatste der dagen zijn in 1827 aangebro-' ken, toen deze zelfde engel Moroni de platen aan Joseph Smith ter hand stelde met de opdracht ze te vertalen.

Het is onmogelijk een weergave te geven van alles waf in het Boek van Mormon staat geschreven. Ik geef slechts de hoofdgedachte: in de tijd voor de Babylonische ballingschap kreeg de profeet Lehi wonende te Jeruzalem, van God een openbaring, dat Jeruzalem verwoest zou worden en dat de inwoners óf zouden worden gedood óf gevoerd naar Babel.

Lehi krijgt van God bevel om een schip te bouwen en scheep te gaan. Onder goddelijke leiding bereiken Lehi en de zijnen, ondanks een verschrikkelijke orkaan, het beloofde land. Dit land is Amerika. Zo werd Amerika dus ontdekt door een afstammeling van Jozef (Lehi stamt van Jozef ai)j ruim tweeduizend jaar voor Columbus.

Na de dood van Lehi komt er een scheuring onder zijn zonen. Een gedeelte kiest vóór Nephi, de wettige opvolger van zijn vader, een ander deel voor Laman, Nephi's oudste broer. Er volgt een hevige strijd tussen Nephieten en Lamanieten, die na enkele eeuwen uitloopt op de volledige uitroeiing van de Nephieten. Bij deze laatste strijd sneuvelt de profeet Mormon, die de gebeurtenissen van het volk der Nephieten en der Lamanieten op schrift (d.w.z. op gouden platen) had gesteld. Alleen Moroni, de zoon van Mormon, blijft over en maakt het Boek van Mormon af. De gouden platen worden verborgen totdat deze zelfde Moroni ongeveer 1400 jaar later, in het jaar 1823, in de gedaante van een engel, de vindplaats aan Joseph Smith bekend maakt.

In het Boek van Mormon lezen we ook nog van een ander volk, dat per schip naar Amerika trok, namelijk het volk der Jaredieten. Dit gebeurde veel eerder dan Lehi, namelijk in de tijd van de torenbouw van Babel. Jared, een' godvrezende profeet, wordt door God weggeroepen uit het goddeloze Babel met de belofte dat God hem nieuw land zal schenken. Ook Jared komt in Amerika terecht, na een lange reis van 344 dagen, waarbij hij soms met zijn volgelingen in hun dichte schepen onder de golven door voer. Echter, de Jaredieten vallen, nadat ze tot een groot volk zijn geworden, af van de Heere, een broederoorlog volgt en zij komen allen, miljoenen in getal, om.

Ds. H. J. Spier schrijft in zijn boekje Mormonen in Opmars: 'Wanneer ik dat leeSj krijg ik een bittere, donkere indruk van verdriett en bergen van leed. Alle volken, die door God worden weggevoerd uit een wereld van goddeloosheid naar het beloofde land Amerika, komen daar om in een totale verdelging. Alleen de van God vervreemde Lamanieten blijven voortbestaan. Deze massale treurigheid, deze hartverscheurende verschrikkingen van ongekende omvang, schijnen slechts vergoed te worden door het feit, dat hun verslag nauwkeurig op de gouden platen bewaard is gebleven.'

Christus in Amerika

Het Boek van Mormon maakt ook melding van het feit, dat Christus na Zijn opstanding in het jaar 34 in Amerika is verschenen. Jezus heeft toch gezegd: Ik ben niet gezonden dan tot de verloren schapen van het huis Israels ? Nu, die verloren schapen zijn het volk der Nephieten, nakomelingen van Jozef. Jezus verschijnt aan de Nephieten als deze vergaderd zijn bij de tempel in hun land Overvloed. Hij laat, evenals Hij dat ook deed aan Thomas, Zijn handen, voeten en zijde zien, en spreekt vele woorden, die we ook in het Nieuwe Testament vinden. Dan stelt Hij het H. Avondmaal" in, geneest zieken, stelt twaalf apostelen aan. Tot, na vele dagen 'een wolk Hem overschaduwde en Jezus werd weggenomen, zodat zij Hem niet meer konden zien'. Eerst heeft Jezus echter nog gesproken van een groot profeet die zal opstaan en door wie God een groot en wonderbaar werk zal doen. Deze profeet is Joseph Smith.

Huiver

Als we dit alles lezen, huiveren we. Zijn we hier niet ver van de Schrift ? Laten de Mormonen niet in hun brochures schrijven: 'Er lijkt tussen ons en de andere christelijke genootschappen niet veel verschil te bestaan; we houden ons met grote liefde aan de leringen uit de Bijbel'. Want één van tweeën: óf de Bijbel is Gods bijzondere openbaring, óf tot die bijzondere openbaring horen ook het Boek van Mormon en de andere heilige mormoonse boeken en de openbaringen die Joseph Smith ontving. Maar in het laatste geval is het dan niet juist te schrijven: wij houden ons met grote liefde aan de Bijbel.

Nergens in de Bijbel vinden we ook maar één aanwijzing, dat vrome Israëlieten naar Amerika trokken. Nergens ook, dat Christus na Zijn opstanding nog ergens anders moest verschijnen. Nergens in de woorden van Jezus in de evangeliën ook maar één spoor dat er zich verloren schapen in Amerika bevonden. Integendeel, we stuiten hier op een typische trek van verschillende Amerikaanse sekten:

de jonge Amerikaanse natie een historische achtergrond te geven, die haar als staat doet opkomen vanuit de rij der oude volken en haar als volk een hoog zendingsbewustzijn wil geven. Wat denkt

u van artikel 10 van de Mormoonse Geloofsbelijdenis: 'wij geloven, dat Sion zal hersteld worden op het Amerikaanse vasteland' ? Als Christus wederkomt, zal Hij twee hoofdsteden bezitten, zegt het mormonisme: de ene stad is Jeruzalem, de oude Godsstad; de andere stad is Sion, het nieuwe Jeruzalem, dat volgens de Mormonen in Amerika zal zijn. We ontkomen niet aan de stellige indruk, dat deze hele constructie gebouwd is op de gedachte van Amerika als het Beloofde Land, zoals vele immigranten Amerika inderdaad beleefden, maar dat niets heeft te maken met het land der belofte uit de Bijbel.

Nieuw Egyptisch

Het zou te ver voeren in te gaan op allerlei vragen bij het lezen van het Boek van Mormon. Wat een bloedvergieten ! (ook bij Jezus' kruisiging komen in Amerika ontelbare mensen om). Wat een beperkt zicht op de geschiedenis der volken ! Terwijl het Boek van Mormon slechts een tijdvak van een kleine duizend jaar beschrijft, gaat de Bijbel terug tot het 'in den beginne' en geeft de Bijbel een uitzicht op het einde der eeuwen. Wat een onverteerbare gedachte ook, dat zo'n be-

langrijk boek als het Boek van Mormon wil zijn meer dan 1400 jaar ergens in Amerika verborgen heeft gelegen, gegraveerd op gouden platen, nutteloos, voor ieder onbekend... totdat Joseph Smith werd geroepen om het te vertalen. Wat merkwaardig ook, dat het Boek van Mormon bijbelcitaten bevat, die in de Engelse vertaling precies gelijk zijn aan de King James-vertaling ? En deze King James-vertaling dateert uit de 17de eeuw. Was die vertaling door een bijzondere openbaring al aan Mormon bekend ? Of is Joseph Smith een bedrieger ?

Het Boek van Mormon dat door Joseph Smith werd vertaald van de gouden platen was geschreven in het zg. hervormd Egyptisch, lezen we in Mormon 9:32.

Een afschrift van een klein deel der gouden platen is bij de Mormonen bekend. Ds. Spier heeft dat afschrift in zijn boekje Mormonen in Opmars laten afdrukken. Hij schrijft daarbij: 'Gaarne. beken ik mijn onkunde wat betreft het Egyptisch. Maar ik loof aan de eerste mormoon, die mij kan aantonen, dat dit Egyptische letters zijn, een reis uit van Amsterdam naar Bern (waar een mormonentempel staat). Termijn van inzending: een half jaar na verschijning van dit boek. Adres van inzending: Uitgeverij J. H. Kok te Kampen'.

Het is mij niet bekend of bij Uitgeverij Kok inzendingen zijn binnengekomen.

Wapenveld

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Het Boek van Mormon

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's