Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. W. A. de Groot. Aan de voet van het kruis. Uitgegeven door De Groot, Goudriaan; 95 pag.; ƒ 6, 50.

Als ondertitel kreeg dit boekje mee: 'Maria, staande aan de voet van het kruis, luisterend naar de laatste woorden van Jezus'. Daaruit is al duidelijk dat het gaat om overdenkingen over de zeven kruiswoorden.

Overigens is het geen uitgemaakte zaak dat Maria inderdaad heel het kruislijden en de dood van de Heere Jezus tot het einde toe heeft meegemaakt. De meditaties zelf zijn bijbels, eenvoudig, warm, geven dacht ik 'stichtelijke lectuur' in de goede zin van het woord. Alleen de laatste overdenking over het zevende kruiswoord kon meer uitleg gegeven hebben, dacht ik.

Dit boekje is m.i. zeer geschikt voor langdurig zieken, die bedlegerig zijn en thuiszittenden, ook al omdat de stukjes niet te lang, duidelijk leesbaar zijn. De verzorging is in één woord: keurig, in een mooi, stevig bandje.

Dr. F. A. Schaeffer: Bijbelstudies, zicht op de Bijbel, deel 4. Uitgave van Buyten en Schipperheyn, Amsterdam 1974; kosten ƒ 7, 50.

Dit werkje brengt ons 25 bijbelstudies over de vier onderwerpen: God; Gods handelen met de mens; verlossing en de toekomst.

Naar de opzet en de bedoeling is dit bepaald geen 'leerboek' maar wil echt als een hulp bij de bijbelstudie bedoeld zijn. Met instemming las ik wat reeds in I wordt opgemerkt over de Drieëenheid, en de opmerkingen over de twee naturen van Christus. We respecteren, dat gepoogd is de Bijbel zelf te laten spreken.

De wijze waarop dit echter gedaan wordt vind ik nogal vermoeiend, vooral omdat meer dan eens teksten uit het Oude en Nieuwe Testament door elkaar staan. Wat meer orde en systeem zou beter zijn geweest.

Meer bezwaar heb ik tegen de tekening van het geloof in de Heere Jezus. Steeds weer valt volle nadruk op 'het aannemen van Christus' zonder dat anderzijds duidelijk wordt dat het geloof 'gave Gods is', gewerkt door de Heilige Geest. Deze 'goddelijke werkmeester" komt m.i. tekort, die plaats maakt voor Christus en Zijn werk. Dan kan ik me beter vinden in de prachtige omschrijving van het geloof in zondag 7. Overigens geeft dit werkje in kort bestek veel materiaal.

Manninne. Vrouwen in de Bijbel, door Gien Karssen. Zicht op de Bijbel, 6. Uitgave Buyten en Schipperheyn, Amsterdam 1974; 208 pagina's; kosten ƒ 13, 90.

Dit werk is een studie, opgedragen aan De Navigators, een internationale christelijke evangelisatieorganisatie die tot geloof wil brengen en geestelijke nazorg geeft. Besproken worden allerlei vrouwen in de Heilige Schrift. Achterin vinden we een aantal praktische wenken voor bijbelstudie, bijbelkringen en leiders ervan, plus over elke 'les' een aantal discussievragen.

De opzet is praktisch, fris en duidelijk, de lijnen worden doorgetrokken vanuit het Oude naar het Nieuwe Testament, vanuit de Schrift ook naar de situatie van onze wereld en tijd.

Exegetisch zet ik soms een vraagteken. Zoals Eva in het huwelijk .geschetst wordt als ondergeschikte tegenover Adam, zoals... de Zoon ondergeschikt zou zijn aan de Vader, met een beroep op 1 Cor. 11:3. Dat lijkt me onjuist, dat geldt Christus als Middelaar, niet als Zoon van God.

De betreffende bijbelteksten zijn gekozen uit verschillende vertalingen, en, terwijl in de bijbeltekst steeds sprake is van de Heere, wordt in de uitleg geregeld van de Heer gesproken, wat ik merkwaardig vind.

De opschriften boven de diverse hoofdstukjes zijn pakkend. Het minst geslaagd vind ik die van 'Kanna, een vrouw, die rekening hield met gebedsverhoring'. Erg mooi vind ik de bijdrage over de koningin van Scheba.

Al met al, dacht ik, een boek dat zich uitstekend laat gebruiken voor b.v. vrouwenverenigingen en bijbelstudiekringen.

Ede

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's