De Steen is weg
En opziende, zagen zij, dat de steen afgewenteld was, want hij was zeer groot.
Markus 16 : 4
Voor de discipelen en de vrouwen sloot het Evangelie op Goede Vrijdag. Jozef legt Jezus in een nieuw graf. Maria Magdelena, en Maria, de moeder van Jezus, kijken toe. Ze aanschouwen waar Hij gelegd wordt. Dan staat achter alles een dikke punt. Geen hoop meer. Droefheid, peilloos diep. Wanhoop. Zo valt de nacht. Buiten in de natuur, binnen in de harten. Liefde echter, rust nooit. Bij het gloren van de nieuwe dag, gaan ze weer naar het graf. En... stelt u nu eens voor dat Pasen begonnen zou zijn, zoals de vrouwen dachten. Hoe krijgen we ooit die zware steen voor het graf weg? Onze krachten zijn niet toereikend om dat te kunnen doen. En misschien... Harten vol vragen! En dan die wachters... Ze rekenen op verzet en tegenstand. Maar, Pasen en vechten om het Pasen te laten worden, sluiten elkaar uit. Pasen kan niet, behoeft niet bevochten te worden! Dat denkt u misschien? Mag ik u een stap vóór zijn? U kunt het geen Pasen maken. U behoeft het ook niet. God doet het Zelf! Dat is de machtige prediking van de afgewentelde grafsteen.
Want, zó komen de vrouwen bij het graf. Is me dat een verbazing? Kijk, die hele steen is weggerold! 'En opziende, zagen zij, dat de steen afgewenteld was, want hij was zeer groot'. Een kort woord, een simpel gegeven, dat intussen heel het geheim van Pasen openbaart. Immers, Pasen begint niet op aarde, maar in de hemel. Vandaar brak de nieuwe dag van Gods gunst door. De Heere zond engelen naar de aarde om Zijn Zoon uit het graf te laten uittreden. Toen de vrouwen nog druk bezig waren, met de steen voor het graf, was de deur van de hemel al opengegaan. God was hun allang vóór. Dat is vertroostend en bemoedigend. U moet letten op wat de hemel doet, meer dan op wat u hier beneden ziet. De open hemeldeur staat in tegenstelling tot de grafdeur die achter Jezus' lichaam werd dichtgedaan. De steen, die voor het graf werd gewenteld, was het einde van onze mogelijkheden. En een loodzware steen rustte er sindsdien op het geloof, de hoop en de liefde van de discipelen. De leegte gaapte hun aan, de grauwheid van een leven zonder Jezus.
Dat kan ik me goed indenken, zegt iemand, U hebt wel eens iets van Hem gezien? Zijn liefde gesmaakt? De kracht van Zijn woord ervaren? U hebt het gezegd: Heere, Gij zijt Degene, Die de woorden des eeuwigen levens hebt? En nu? Loodzwaar drukt de steen van twijfel en eenzaamheid op u. Leeft Hij wel, of is Hij dood? Hem te missen, is erger dan de dood. Uit diepten van ellenden, roep ik met mond en hart. Zo kan uw Paasfeest er ook uitzien, zo was het ook voor de discipelen en de vrouwen. U wrikt wat aan die steen. Kon u hem maar wég bidden, kon u hem laten smelten door uw tranen! Maar het gaat niet. Het gaat nooit, als niet eerst de hemel open gaat. Vergeet dat niet in uw worsteling om de paasvreugde te mogen kennen.
Weet u, wij gedenken dezer dagen het Paasfeit! Eens werd het Pasen. Eens overwon het leven de dood. Echt paasleven, echte paasvreugde, is leven uit en vreugde om het feit van Pasen. Het is geschied! De Heere is waarlijk opgestaan! Geen graf hield Davids zoon omkneld. Daarvan zingt de Kerk. Haar lofzangen ankeren in de vaste grond van Gods machtige daden. Zij leeft van die daden. Ook op Pasen. Omdat het éénmaal geschied is, daarom wordt de paasvreugde verzekerd en bevestigd in bedroefde en treurende harten. Wij behoeven het geen Pasen meer te maken. Hoe donker het ook in uw hart moge zijn: er is maar één remedie: opziende, zagen zij, dat de steen afgewenteld was! God is hun en ons vóórgeweest. Dat maakt het Pasen. De steen is afgewenteld. God doorbreekt het droevig gepeins van de vrouwen.
In de samenhang van hemel en aarde ligt het echte Paasfeest. Wie de heilsfeiten wil verstaan, kan met de aarde niet toe. Dat wil men vandaag. Het heil wordt binnenwerelds gemaakt en dan ook volop aards gekleurd in een leefbare samenleving. Maar wie het verband met God in de hemel kwijt raakt, verliest ook de echte kern van het heil, namelijk dat wij leven en alleen maar leven kunnen van en uit Gods grote daden. En daarvan legt ook het Paasfeit ondubbelzinnig getuigenis af.
God de Vader heeft de Zoon het leven gegeven. Hij deed Hem aan de overkant het graf uitkomen. Nu de steen is afgewenteld, kijk je als het ware, dwars door het graf heen. Het licht van de overzijde, vanwaar het leven kwam, speelt door het graf heen. Nu kijkt Gods kind er ook doorheen, tot op de levende en eeuwige God Zelf. De weggewentelde steen biedt ons een doorkijk tot in het hemelse perspectief. Zo is Pasen een feest voor de Kerk op aarde, een feest, dat haar oor sprong vindt in de hemel. Daarom verbindt Pasen ons met de hemel en zoeken wij door Christus, de Opgestane, de dingen, die boven zijn. Hemels licht valt er dan ook op ons leven, hier beneden. Dat ziet er vaak zo paasloos uit. Daar valt zo menige traan. Daar wordt zoveel geleden. Daar zijn zoveel stenen, die zwaar op ons drukken. Maar God heeft macht om alle stenen weg te wentelen. Wie opziet tot God, ontvangt de verzekering dat geen steen meer hinderen zal. Omdat de steen van Jezus' graf weggewenteld was. De schuld is verzoend. De hemel is open. De gemeenschap met God is hersteld in de levende Heere! Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus. Kent u deze paasvreugde?
En nu is deze opgestane Jezus geworden tot een levendmakende Geest. Hij bleef niet in de dood. De dood verloor het van Hem. Het leven, dat Hij verwierf, deelt Hij nu door Zijn Geest uit, Hij past het toe aan de Zijnen. Ook dat verkondigt ons de afgewentelde steen. Hij leeft om, te doen leven. De Levende spreekt u aan. Door Zijn levendmakende Woord, door Zijn levenwekkende Geest Het levende Woord valt in uw ten dode gedoemde leven. Hij zegt: Ik leef en gij zult leven. Zoekt u dat leven? Eén ding moet u weten: om Hem kunt u niet heen. Buiten Christus is geen leven. Nergens in. Niet in deugden, niet in gestalten en bevindingen, niet in allerlei vroomheden. Leven is alleen in Hem en krijgt u alleen van Hem. Wij liggen begraven in ons zondegraf. Wij liggen onder de loodzware steen van Gods rechtvaardig oordeel. Ontdekt u dat, wat een benauwdheid grijpt u dan aan. Gingen uw ogen daarvoor open? Daar haalt de Levende ons vandaan. Uit een totaal uitzichtloze situatie. Er is geen andere weg tot de paasvreugde. Hij raapt ons op als mensen, die van het leven zichzelf verstoken hebben. Opdat alle roem uitgesloten zij!
De steen is weg. Nu staat Hij onder ons en roept u tot het leven. Ontwaakt, gij, die slaapt en staat op uit de doden! U hebt de geloofsverbinding met de levende Christus nodig. De Heilige Geest, legt haar. Doordat Hij u, ankerend in het levende Woord, tot en in Christus brengt. Dan wordt Zijn Leven uw leven. Zonder Hem kunt u wel paasfeest vieren, maar u blijft dan dood in zonden en misdaden. Maar Hij geeft het leven en Hij is het Leven! Kent u Hem, dan valt u na Pasen niet terug in de grauwheid en onverlostheid van het mensenbestaan. Niet dat u altijd op de feesthoogte leeft. Maar toch blijft het waar: ons leven is met Christus verborgen in God. Het waarachtige leven bloeit alleen op uit de verzoening met God in het bloed van Christus.
Door Pasen mogen de discipelen van Christus eten van de vruchten van Zijn kruis. Vergeving en verzoening. Hebt u er honger en dorst naar? Wel, bij Hem is de fontein des levens. En nog een vrucht van Pasen, van het open graf, is de vernieuwing. De kracht om tegen de zonde te strijden deelt Hij u mee. Dan leeft de kracht van Hem in u. De steen was afgewenteld, omdat God de Vader het leven gaf; opdat God de Zoon het leven had; zodat God de Geest het leven uitdeelt. Die Geest werkt nog. Ogen openend, harten ontsluitend, treurigen vertroostend, kleingelovigen overtuigend. Opdat ook in uw hart de paasvreugde opwelle: de steen is weg. Hij leeft! Groot en zwaar was de steen. Maar hij is afgewenteld. Het leven is begonnen. De Heere is waarlijk opgestaan!
(Wekerom)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1975
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1975
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's