Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wijsheid van de koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wijsheid van de koning

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En toen de koningin van Scheba het gerucht van Salomo hoorde, aangaande de Naam des Heeren, kwam zij, om hem met raadselen te verzoeken. 1 Kon. 10 vs 1.

De geschiedenis van de koningin van Scheba behoort tot een van de bekendste uit het Woord Gods. Daarin wordt ons haar bezoek aan Salomo meegedeeld. De aanleiding tot dit bezoek was, dat zij in haar land bij geruchte van de wijsheid en heerlijkheid van Salomo iets vernomen had. Dat was niet verwonderlijk. Het rijk was immers onder het bewind van Salomo tot grote bloei gekomen. De economie stond op een hoog peil, dankzij de scheepvaart die zich in die dagen krachtig ontwikkelde. Het huis Gods, de tempel, werd gebouwd. Uit alles bleek dat de Heere Salomo en zijn onderdanen rijk zegende.

Toch zijn het niet alleen de schatten en bouwwerken geweest die de aandacht trokken. De wijsheid van de koning was evenzeer vermaard. Deze wijsheid was door Salomo niet opgedaan uit de boeken, maar had hij van Godswege als een genadegave ontvangen.

Tot in het paleis van de koningin van Scheba was het gerucht van de wijsheid van Salomo doorgedrongen. Dat gerucht hield verband met de Naam van de God van Salomo. Aanvankelijk staat deze vrouw zeer sceptisch tegenover deze geruchten. Zij is er de vrouw niet naar om dit alles zomaar te geloven. Zij trekt er dan ook op uit. De zaak is voor haar belangrijk genoeg om de geruchten te onderzoeken. Zij wil deugdelijke bewijzen hebben. Dat is ook haar goed recht. Zijn wij er ook al eens persoonlijk op uitgegaan om het gerucht van de wijsheid van Koning Jezus te onderzoeken? Wij horen iedere week weer van Hem Die meer is dan Salomo? Wij horen van de grote Vredevorst Die gezeten is op Zijn genadetroon en Zijn volk met de scepter der genade regeert. Het gerucht van deze Koning gaat nog altijd uit. In de bediening van het Woord, laat Hij steeds zeggen: 'Ik ben niet gekomen om mensenkinderen te verderven, maar om die te behouden'. Daar gaat een heel goed gerucht van Hem uit. Hij immers wilde zondaars aannemen, u en mij, zoals wij zijn.

Het gerucht gaat van Hem uit. Ja, zelfs meer dan een gerucht. Hij staat midden onder ons. In het gewaad van Zijn Woord gaat Hij rond om uit te delen. Zichzelf weg te schenken aan ons, die vanzichzelf niets hebben. Wat heeft deze Koning een wijsheid verworven door Zijn kruisverdiensten. Wat heeft deze Koning ons liefgehad, door Zich te laten nagelen aan het vloekhout! Ziet u deze liefde van de Koning niet, kent u Zijn wijsheid niet? Dan kunnen wij elkaar de hand reiken. Want van nature zijn wij nergens blinder voor dan voor de liefde en de wijsheid van de Heere Jezus. Voor deze Koning moeten onze ogen geopend worden door het wederbarende werk van de Heilige Geest. Maar heeft Hij niet alle macht om die te openen? Hij heeft alle macht, ook om onze blinde zielsogen te openen. Daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht. Hij heeft aan blinden Zijn Heilige Geest beloofd. Hij zegt in Zijn Woord: 'doe uw mond wijd open'. De Heere hoort de vogeltjes als zij roepen. Hij zal u zeker horen. Dat is de belofte uit het Woord. Deze belofte mogen wij gebruiken, niet als een recht, rechten hebben wij niet, die zijn door ons achtergelaten in het paradijs, maar als een genadige beschikking Gods. En de beloften Gods zijn in Jezus Christus ja en amen. De koningin van Scheba ging op het gerucht van de wijsheid van Salomo af en zij was niet bang. Maar zo hoeft er niemand van ons bang te zijn voor de Heere Jezus. Wie met het raadsel der zonde tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen. Wij lezen zo van deze koningin dat zij tot Salomo ging om hem met raadsels te verzoeken. Dat waren geen raadseltjes zoals onze kinderen die aan elkaar opgeven. Hier ging het om levensvragen die om een antwoord vroegen. Haar eigen verstand en dat van haar raadsheren schoot tekort. Vandaar haar reis naar Salomo. Bij hem nu krijgt zij antwoord op al haar vragen. Wij lezen in vers 3 van ditzelfde hoofdstuk: 'geen ding was er verborgen voor de koning, dat hij haar niet verklaarde'.

Deze vorstin was een zoekende vrouw. Zo kunnen er ook in het leven van hen die Jezus zoeken, tal van vragen zijn, welke alleen door de wijsheid van Christus opgelost kunnen worden.

Wie door het Woord en de Geest is aangeraakt, ontdekt, komt onherroepelijk voor de vraag van Luther te staan: 'hoe word ik rechtvaardig voor God'. Wie kan daar een bevredigend antwoord op geven? Geen mens. Wat kan het dan soms benauwd zijn. Wij missen God en wij kunnen Hem niet missen. Bent u soms zo'n benauwde? Ga dan naar de wijze Salomo Die ons in Christus geschonken is. Geen schuld is te zwaar, geen zonde is te groot, geen ongerechtigheid is verdoemelijk, of Hij kan en wil deze wegnemen.

Onze ongerechtigheid is groot, maar Zijn kruisverdiensten zijn groter. De Dordtse Leerregels zeggen van Jezus' offer: overvloedig genoegzaam tot verzoening van de zonden der gehele wereld. Dat wil dus zeggen: er is ruimschoots genade. Ook voor u.

Onze tranen, onze gebeden, onze werken brengen ons er niet. Alleen genade. Niets, o Jezus dan uw bloed, wast en reinigt mijn gemoed. In Hem klinkt dan ook de roemtaal van onze lippen: 'wij dan gerechtvaardigd zijnde door het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus'.

Kom met al uw raadselsen bij Koning Jezus.

Bent u verlegen om God? Zeg het de Koning!

Weet u niet of u in Zijn bloed gewassen bent? Zeg het de Koning!

Voelt u zich aan alle kanten bestreden, vijanden van binnen en van buiten? Zeg het de Koning!

Hebt u zich uit de gemeenschap Gods gezondigd en kunt u zich daar niet in brengen? Zeg het de Koning!

U weet niets van uzelf? Zeg het de Koning! Onze onkunde en Zijn wijsheid horen bij elkaar. Wanneer wij iets weten, leert Hij ons alles. Wat Zijn Naam is wijsheid. Geprezen zij deze Koning Die ons van Israels God gegeven is.

Kesteren

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

De wijsheid van de koning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 juni 1975

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's