Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Unified Family

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Unified Family

Sekten en stromingen

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

2

Vorige keer merkten we op, dat de Unified Family alle godsdiensten wil verenigen met het christendom als centrale element en Christus als centraal Figuur. Men stelle zich van het christelijke van de Unified Family echter niet teveel voor. Wat zegt namelijk Sim Myung Moon, de stichter en geestelijke leider van de Unified Family, in zijn boek 'De Goddelijke Beginselen' ? Jezus kwam op aarde om de gevallen wereld te verlossen. Hij was een gewoon mens, zij het een volmaakt mens, zonder erfzonde. Maar Jezus' opdracht is mislukt. Jezus kwam op aarde om het Koninkrijk van God op te richten en om de mensen te leren in volmaakte liefde te leven, maar Hij stierf aan het kruis. Dit is vooral te wijten aan Johannes de Doper, die in de gevangenis de vraag stelde: zijt Gij degene die komen zou of verwachten wij een ander ? Door deze vraag werd het Joodse volk aan het twijfelen gebracht en verwierpen zij Jezus. Op de berg der verheerlijking besprak Jezus met Mozes en Elia wat Hem nu te doen stond. Er werd besloten dat Jezus zou sterven om zo het mensdom althans nog geestelijk te redden. Later zou Jezus dan wederkomen om nogmaals, en dan voorgoed, het Koninkrijk Gods te vestigen. Vandaar, aldus nog steeds Moon, dat Jezus in Gethsémané bad of de drinkbeker zou mogen voorbijgaan. Vandaar ook dat Jezus aan het kruis wanhopig uitriep: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten ? Zijn werk was mislukt. Toch heeft Jezus' kruisdood betekenis voor de mensheid: God heeft Zijn Zoon namelijk opgewekt uit de dood als teken dat het Koninkrijk der Hemelen toch eens zal komen en wel bij Jezus' wederkomst. Door Zijn leven en sterven heeft Jezus nu aan alle mensen het patroon gegeven niet om slaafs na te volgen, maar om te leven tot zegen en welzijn van anderen.

Onnodig te zeggen, dat met bovenstaande uitspraken van Moon (en het is de hoofdlijn in zijn 'Goddelijke Beginselen') alles staat of valt; met deze gedachten stelt de Unified Family zich buiten het christendom, ondanks het beroep op vele Bijbelteksten. Men moet de Bijbel wel tot in zijn diepste kern geweld aandoen als men in het 'Het is volbracht' niet meer ziet dan het einde van Jezus' kruislijden. De Bijbel is voor Moon overigens ook niet het Woord van God, maar alleen het Boek dat ons de waarheid openbaart, zoals er méér boeken zijn die de waarheid openbaren.

Optimisme

De Unified Family is gekenmerkt door een grenzeloos optimisme ten aanzien van de mogelijkheden van de mens. Een 25-jarige volgeling schrijft: 'Bij de Unified Family werd me duidelijk gemaakt, dat de mens er is om samen met God-en de mensheid op aarde in eenheid te leven als broers en zusters'. Het gaat goed in deze wereld, predikt Moon; de wereld is bezig rijp te worden voor het grote vredesrijk waarin ieder gelukkig zal zijn. Daar moeten we ons nu al op voorbereiden. Hoe méér de wereld daarvan doordrongen is en zich wil voorbereiden volgens de Goddelijke Beginselen, hoe eerder we er zijn. Wanneer de Goddelijke Beginselen dagelijks worden nageleefd, kan men een echt vrij mens worden, die alleen maar goedheid tot uitdrukking brengt. En wanneer ieder in harmonie met God en zijn naaste leeft, zal de natuur daar ook de vruchten van genieten: de bomen en planten zullen dan veel groter en mooier zijn, het dierenrijk leeft in vrede, wolf en lam zullen samen nederliggen, natuurrampen komen niet meer voor, ziekte zal verdwijnen, ieder leeft lang en gelukkig en ziet er jong en stralend uit. Dan is het vredesrijk volkomen.

Ieder begrijpt nu wat de Unified Family is: in de Unified Family verenigen zich de mensen die willen leven naar de Goddelijke Beginselen, en nu al iets van het komende vredesrijk ervaren. Ieder die de Goddelijke Beginselen hoort en begrijpt, zegt Moon, heeft geen verdovende middelen, drank, roken of buitenechtelijk geslachtsverkeeer meer nodig; zijn leven is gevuld met de wens om anderen te helpen de ware betekenis van het leven te doen begrijpen.

Dat laatste zal waar wezen ! Maar dan niet buiten het geloof in Christus om. En niet buiten de belijdenis van de volstrekte onbekwaamheid van de mens tot enig goed en zijn geneigdheid tot alle kwaad. De Unified Family huldigt een optimistische mensbeschouwing, die in wezen humanistisch is en alles van de mens verwacht. En die is niet de mensbesschouwing van de Bijbel, evenals ook de Christus, die de Unified Family predikt niet de Christus van de Schrift is. Dan is het ook te begrijpen, dat de Unified Farnily kan uitkomen bij een 'wereldeeuw waarin alle geloven, rassen en landen verenigd zullen worden in een rechtvaardige en menselijke maatschappij: de broederschap van mensen onder het Vaderschap van God'.

Cyclussen

Moon ziet niet alleen in de kruisdood van Jezus een mislukken van Gods plannen. Gods plan der wereldverlossing is herhaaldelijk mislukt. God had al met Noach Zijn Koninkrijk willen vestigen; dit misluke door de zonde van Noach. Toen gaf God aan Abraham de kans; ook Abraham faalde. Tusssen Abraham en Jezus liggen nog meer pogingen van God, die alle mislukten. Zelfs heeft God ook nog door anderen gewerkt, zoa/s door Zoroaster (oud-perzische godsdienststichter), Boeddha (in India), Confucius (in China)... Telkens weer echter heeft de mensheid zijn geestelijke leiders verworpen of verkeerd begrepen. Tót Jezus kwam en ook Hij mislukte. Het unieke van Jezus' kruisdood is echter (en daarom verkiest Moon het christendom als leidinggevende religie boven alle andere religies), dat Jezus werd opgewekt uit de dood, teken dat Gods Rijk zéker zal komen.

Wanneer komt Jezus weder? Moon ziet de hele wereldgeschiedenis verlopen in parallelle' cyclussen: de tijd van het O.T. loopt parallel met de tijd vanaf de komst van Christus tot heden. Ziet u maar: Israël werd 400 jaar lang verdrukt in Egypte, de christelijke kerk werd 400 jaar vervolgd onder de romeinse keizers. Israël werd 400 jaar geleid door de richters, de kerk stond ongeveer 400 jaar (van 400 tot 800) onder leiding van de kerkvaders. De scheuring van het Rijk in een 2-stammenrijk en een 10-stammenrijk correspondeert met de scheuring van de kerk in een oostelijk (grieks-orthodox) deel en een westelijk deel. De tijd vanaf de terugkeer uit de Babylonische ballingschap tot Jezus' komst op aarde correspondeert met de tijd van de kerkhervorming tot Jezus' wederkomst. Vandaar dat de wederitomst van Christus binnen niet al té lange tijd zal plaatshebben, in ieder geval voor het jaar 2000.

Wederkomst

Ook over de wederkomst heeft de Unified Family speculatieve, en wat erger is, anti-Bijbelse gedachten. Jezus zal namelijk als Hij wederkomt, als een gewoon mensenkind geboren worden. Als iemand zegt: maar Openbaring 1 zegt toch dat Hij zal wederkomen op de wolken des hemels en dat alle oog Hem zal zien ? is het antwoord van Moon: met die wolken des hemels worden de Hem toegewijde heiligen bedoeld, zij die Hem verwachten en Zijn komst voorbereiden door te werken aan de vernieuwing van de mensheid. Degenen die Jezus letterlijk verwachten op de wolken des hemels (en dat zijn de orthodoxe christenen) zullen Hem bij Zijn wederkomst verwerpen, evenals Jezus bij Zijn eerste komst op aarde door de officiële kerk werd verworpen. Jezus zal tot hen zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der ongerechtigheid.

Hóézeer de Unified Family bepaald is door het feit, dat Sun Myung Moon een Koreaan is en in Korea werd geboren, blijkt wel uit het feit, dat Moon zegt: Jezus zal wederkomen in Korea. God zal niet het Joodse volk nog eens gebruiken en Jezus in Israël doen wederkeren. Israël is het volk van het Oude Testament, 2000 jaar lang; de christenheid is het volk van het Nieuwe Testament, ook 2000 jaar lang. Korea is het volk van Gods voltooide testament. Vandaar dat we op de omslag van een van de brochures van de Unified Family zien afgebeeld de Zuid-Koreaanse vlag.

Communisme

Men begrijpt nu ook, dat de Unified Family sterk anti-communistisch is. Is Korea niet zwaar beproefd geweest door de strijd tegen het communisme ? Werd Moon niet zelf onder het communistisch regiem bijna dood gemarteld ? Moon zegt: er loopt een scheiding door de mensheid van Kaïn en Abel af. Die scheiding is er nu tussen het communisme en de vrije wereld. Het communisme (Noord-Korea, Oost-Duitsland, Noord-Vietnam en de verder communistische wereld) is de Kaïn-figuur, Zuid-Korea, West-Duitsland, Zuid-Vietnam en het vrije Westen zijn Abel. Diezelfde scheiding zien we ook op Golgotha: het is niet voor niets dat het communisme links wordt genoemd, zegt Moon; het wórdt vertegenwoordigd door de moordenaar aan het kruis, die links van Jezus hing. Evenzo vertegenwoordigt de moordenaar aan Jezus' rechterzijde de vrije-democratische wereld. Daarom, aldus Moon, zal er nog een derde wereldoorlog komen, waarin Abel (de democratie) Kaïn (het comrtiunisme) zal overwinnen.

Deze derde wereldoorlog hoeft geen oorlog met wapengeweld te zijn; het kan ook een ideologische oorlog zijn, zonder wapens. Het hangt eenvoudig van de mensheid af of deze oorlog vreedzaam zal zijn of niet. Daarom: laat ieder luisteren en leven naar Moon's Goddelijke Beginselen en zich aansluiten bij de Unified Family.

Aanhang

Onbegrijpelijk, dat déze gedachten in de korte tijd, dat de Unified Family bestaat (sinds 1954) weerklank heeft gevonden bij een naar schatting twee miljoen volgelingen. Is het de optimistische mens-en wereldbeschouwing die velen boeit ? Of zijn vele van Moon's volgelingen niet op de hoogte van wat Moon in zijn Goddelijke Beginselen neerschreef ? In ieder geval geldt ook van de Unified Family: ziet toe, dat niemand u verleide.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Unified Family

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's