Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods weg nauwkeuriger

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods weg nauwkeuriger

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

'...en legden hem de weg Gods bescheidenlijker uif'. (Hand. 18:26b).

Op school heb je het vak 'godsdienst'. Daar had u — of daar heb jij — waarschijnlijk wel een goed cijfer voor. Godsdienst...:8. Dat woord 'godsdienst' komt u vaak tegen. Welke godsdienst ? vragen we. Merkwaardig genoeg komt dat woord in de Bijbel zelf weinig voor. In het Oude Testament komt het woord godsdienst helemaal niet voor. Het Hebreeuws heeft daar geen woord voor ! Of... het moest zijn: weg'. Zo moest Abraham zijn kinderen bevelen de weg des Heeren te houden (Gen. 18 : 19). Dat heet dan: de godsdienst van Israël. Maar het Hebreeuws zegt het veel mooier: de weg des Heeren'! Daarom bidden wij met de psalmmist: Leer mij, Heere, Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze van Uw Naam'. De 'weg des Heeren' brengt tot de 'vreze des Heeren'!

Maar ook het Nieuwtestamentisch geloof in Christus heet zo. Saulus van Tarsen, de groot-inquisiteur, vervolgde degenen, die 'van die weg' waren (Hand. 9:2). Bent u ook van die weg? Dan bent u erbij! Mag ik u, lezer of lezeres, ook vragen: bent u ook van die weg ? Welke godsdienst ? Christelijk, ja. Maar wat is de Christelijke Godsdienst ? Een traditie? Een gevoel ? Een partij ? Of een systeem, een dogmatiek met een ethiek ? Wacht even ! 't Is een wèg ! Dus ook geen doolhof, jongelui ! God zij dank: 't is een weg. Leer mij, Heere, die weg.

Apollos was 'in de weg des Heeren onderwezen', zegt vers 25. Is dat even een voorrecht ? 'Katechèmenos'. Dat Grieks kunt u wel lezen. Deze Apollos duikt op in Efese, juist als Paulus — na een kort bezoek — vertrokken is. Hij blijkt een geschikte voorganger: Die kon je wel horen, zeggen ze. Welsprekend. Machtig in de Schriften. Vurig van geest. Waar komt die vandaan? Uit Alexandrië, in Egypte. U moet weten: dat was een centrum van wetenschap en kunst, beroemd "om z'n bibliotheek en Museum. Er was ook een Joodse wijk en hier was de Septuagint ontstaan (Griekse vertaling van he"t O.T.). Misschien was Apollos wel een leerling van de beroemde geleerde Philo. De nieuwe 'dominee' bezat de zeldzame combinatie van vurigheid èn nauwkeurigheid. Maar hoever was hij eigenlijk op de weg ? Alleen de weg van het Oude of ook van het Nieuwe Testament? U weet hoe dat gaat. Dominees worden gewogen. Hopelijk om de inhoud, 't Is nog gelukkig als de mensen verschil ho­ren. Hier althans zat een echtpaar onder het gehoor, dat voelde: 'er wordt wat in gemist' !

Aquila en Priscilla kwamen uit Rome, de hoofdstad vanhet Rijk. Maar een jodenvervolging van keizer Claudius had hen verdreven (vs. 2). Zo kwamen ze in Corinthe en daar hadden ze Paulus ontmoet, de grote apostel. Onvergetelijk. Anderhalf jaar zaten ze aan zijn voeten. Wat hebben ze toen geestelijk veel geleerd. Als hij weggaat, gaan ze mee. Maar in Efese laat hij ze achter. Geen wonder dat deze mensen wat misten bij Apollos, en dat ze zich verantwoordelijk voelden om dat ook te zeggen. Gezegend de gemeenten, waar zulke mensen zijn ! Kritiek is makkelijk. Wegblijven nog gemakkelijker. Maar waar is een vader en moeder in de genade ? Met liefde en takt ? Dit echtpaar nam Apollos na afloop apart. En zij legden hem de weg Gods nauwkeuriger uit. Daar hebt u het. En de geleerde liet zich leren door een tentenmaker en z'n vrouw. Gelukkig de dominee, die zich niet volleerd waant! Dat is nu geestelijk. Dat is nu vruchtbaar. Dat is nu pastoraal. Dat bouwt de gemeente.

Gods weg nauwkeuriger, 't Luistert dus nauw in het geloof.

Hij leerde al naarstig, maar 't moest bescheidenlijker. In het Grieks staat het zelfde woord: nauwkeurig, nauwkeuriger, 't Kan niet nauwkeurig genoeg. Maar let wel: 't gaat niet, over splinterkwesties. Dit was de zaak: Apollos was nog niet gekomen tot de volle kennis van Christus! Hij bleef steken bij de doop van Johannes. Waar blijven wij steken ? Het gehoor bleef ook steken. In hfdst. 19 vraagt Paulus: hebt gij de Heilige Geest ontvangen, als gij geloofd hebt. Daar wisten ze niets van. Ook blijven steken bij de Doper. Wat hier ook onduidelijk en eenmalig is, — dit is Gods weg nauwkeuriger: de hele Christus en de volle Geest. Dat werd erin gemist ! En wordt dat niet vaak gemist ? Bij voorgangers en gemeenten, bij onszelf en bij anderen. Wat hebben wij dan dat diepere onderwijs allemaal hard nodig. Dat hoor ik in deze tekst: er is verdieping nodig. En: er is verdieping mogelijk. Dat is het appèl. Niet zo gearriveerd, broeders. Er is méér !

Er zit ook een machtige troost in deze tekst. Apollos was dus niet op een dwaalweg. Hij was op de weg. Hij was onderweg. Hij moest alleen nauwkeuriger onderwezen worden. En dat kan nog. Moet u bekennen: ik nog niet zo ver als ik wezen wilde en moest. Mijn geloofskennis en geloofsbeleving is ook nog zo weinig doortrokken van Christus en de Geest. Dat is niet best. Maar is de keus gevallen ? Heeft de weg des Heeren ons hart toch ingenomen ? Is het onze bede: leer mij Heere, uw weg ? Heeft het onderwijs in die weg ons gaande gemaakt ? Dan bent u het dode punt gepasseerd ! Geef God de eer en houdt moed. Ik moet nog veel leren, maar — Gode zij dank — dan ben ik toch geen huichelaar. Daar is juist de oprechte vaak zo bang voor. Is God wel met mij begonnen ? Welnu: wat een verrassing: Hij Die het 'willen' werkte, zal ook het 'voleindigen' werken. Stel u maar onder het Woord! En spreek maar zo met anderen, in het oordeel der liefde.

Apollos was leergierig. Wij ook ? Dat is ook een kenmerk van het ware ! Willen leren, verdiept willen worden. Wij leven vaak maar bij één aspekt. 't Hangt er mee samen, hoe je bent onderwezen. Men komt ze tegen: mensen die de Heere vrezen, op oudtestamentische wijze. Ernstig, innig. Duidelijke gebedsverhoringen.

Maar... waar is het Lam ? U hoort ze niet over Golgotha. Bij het Avondmaal blijft u steken, misschien. Kunt u uw zondenlast dan nog zelf dragen ? Zie het Lam Gods ! In een andere hoek komt u anderen tegen. Zij zingen van Jezus. Ernstig innig en vol overgave. Hebben wij Jezus zo lief als Maria Magdalena ? Dat is van Hem. Maar Hij onderwijst ons nauwkeuriger: Hij is opgevaren tot Zijn Vader en ... uw Vader !

Op Gods weg leert men ook zelfkennis, zondekennis. Ook daarin zijn wij vaak weinig gevorderd. Petrus zou zijn Meester nooit verloochenen. Hij kende zichzelf niet. Totdat hij diep viel en zijn val bitter beweende. Hij had moeten luisteren. Maar ja. Waar is onze boetvaardigheid ? Er zijn — anderzijds — ook gelovigen die blijven steken in de zonde. Mijn zonden zijn te zwaar... Maar dit is Gods weg nauwkeuriger: al waren uw zonden als scharlaken, hier is het bloed van Jezus Christus. Hij is — is ! — een verzoening. Een en al verzoening. U mag tot Hem vluchten.

Erger wordt het als wij in onze eenzijdigheden bevestigd willen worden. De één wil altijd alleen het aanbod van genade horen. En 't is heerlijk. Maar de vraag blijft, hoe je die genade deelachtig wordt. De ander wil altijd alleen bevinding horen. En 't is heerlijk. Maar toch zal de rechtvaardige door het geloof leven. De één wil altijd alleen de rechtvaardiging van de goddeloze horen. En 't is de kern. Maar zonder heiligmaking zal niemand God zien. De ander wil altijd alleen de heiliging, de praktijk. En 't is nodig. Maar laat het geen nieuwe wet worden, die het evangelie smoort. Gods weg nauwkeuriger: dat is van onze eenzijdigheden verlost worden. 'Opdat gij ten volle kon begrijpen de lengte, breedte, diepte en hoogte van de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Gods weg nauwkeuriger

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's