Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsmoeilijkheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsmoeilijkheden

Pastorale overwegingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

5

Teksten en verzen

Ik heb zo de gedachte, dat sommigen van u wel iets denken bij dit opschrift. Het valt nog wel eens voor, dat mensen zéggen 'een waarheid te hebben gekregen'. Hoe is dat nu eigenlijk ? Spreekt de Heere wel eens door een tekst of een bepaald (psalm)vers ? Kan men echt zo iets krijgen ?

Laten we om te beginnen meteen zeggen, dat dit inderdaad kan en ook wel gebeurt. Op een bijzondere wijze kan God Zijn kinderen onderrichten met een woord uit de Schrift, verkwikken met een psalm(vers). Maar ... deze bijzondere wijze van spreken en handelen bezigt de Heere ook in bijzonder situaties. Dat is geen alledaags gebeuren. Van sommige mensen hoor je wel eens een verhaal, dat bestaat uit een aaneenrijging van woorden/beloften/verzen, alsof er een stortvloed werd uitgegoten over hen. Door deze mensen wordt de Bijbel tot een grabbelton gemaakt. Bovendien is het vreemde, dat men ook direkt weet waarop een en ander betrekking heeft, terwijl als de Heere werkelijk in het leven van een kind van Hem komt met een woord, men juist vaak niet weet wat dit beduidt. Opmerkelijk is ook, dat bij deze mensen de gang naar Gods huis, de prediking van het evangelie, de viering der sacramenten vaak laag genoteerd staat. Dat vindt men maar 'gewoon', bijna 'te gewoon'. En laten we ons door het Woord maar weer leiden, dan blijkt dat de bijbelse gang zo anders, zo veel eenvoudiger is. Wie van ons kan zich meten met 'de vader der gelovigen ? ' In heel zijn leven kreeg deze man des geloofs toch eigenlijk maar twee beloften: die van het talrijke en heilige zaad en van het beloofde land. Zeker, de Heere heeft dat herhaaldelijk bevestigd, allerlei woorden gaven nadere dui­ding of versterking ervan. En vergeet daarbij ook niet dat Abram moest leven van en bij direkte, vaak mondelinge openbaring, maar wij... hebben de ganse Schrift! Gevaarlijk is bovendien de neiging om op grond van dat zo aantrekkelijke, dat bijzondere van teksten en verzen, te menen, dat men er zeker komt. Maar de grond der zaligheid ligt niet in die waarheden, maar in het geloof in de Heere Jezus. Verdrietig denk je soms als dominee wel eens: 'veel mensen schijnen te denken dat de bijbelse bekering, de wijze van werken door de Heere gevolgd, minderwaardig is, te gewoon is'. Men wil graag 'wat kunnen vertellen, boven anderen uitkomen', soms zelf meer in het middelpunt staan dan de Heere en Zijn heerlijkheid.

De Bijbel is geen boek met bekeringsgeschiedenissen, en als deze Godsopenbaring ons laat zien wat Zijn genade vermag tot zaligheid, dan treft ons steeds juist dat zo eenvoudige. Weet u wat er gebeurd is met Levi, hoe eenvoudig de Heere met hem handelde in Zijn trekkende liefde ? En vindt u nu echt de bekering van Lydia zo geweldig bijzonder in de buitengewone tekenen ?

Wel wil ik er op wijzen, dat men aan de andere kant niet lichtvaardig moet denken en spreken. Sommigen zeggen ook wel eens: 'zie je nu wel, dat zware, dat diepe, die ellendekennis, dat schuldbesef hoeft er niet te zijn'. De Heere is vrij in Zijn leiding. Maar dit is naar Zijn eigen getuigenis zeker, dat 'er niemand zonder wedergeboorte het Rijk van God kan en zal ingaan’.

O, daar is zoveel ontsporing naar 'links' zoveel oppervlakkige godsdienst, 'een Paulusbekering is gelukkig) niet nodig', maar, evenzeer, afglijden naar 'rechts', men wil nog degelijker, nog echter, nog zwaarder dan de Bijbel zelf zijn.

De Heere kan onderwijzen of vertroosten met een woord. Gods volk kan in angst en smart 'de duivel nog wel eens weg-zingen met een psalmvers' en laten we dat dankbaar achten, maar daarmee niet 'de gewone weg' van prediking-Schriftlezing-gebedsleven wegwerpen of min(der) achten. Als Johannes aan het einde van 'zijn' evangelie is, schrijft hij, dat deze dingen zijn beschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, en opdat GIJ GELOVENDE HET LEVEN HEBT IN ZIJN NAAM. Ja, dat schrijf ik nu eens met hoofdletters. Dat is de grond der behoudenis. Door Zijn Geest en Woord leidt de Heere een arm zondaar steeds buiten zichzelf en tot verlies van al het eigene, om tot de volkomen Zaligmaker te mogen gevoerd worden en om uit Hem bediend te worden. Het gaat er toch maar om, dat we van onszelf worden afgebracht. En dat is een les en oefening voor heel het leven. Ons hart is zo dodelijk arglistig.

Er wordt soms ook nog wel eens onderscheiding aangebracht tussen 'een opkomende en een indalende waarheid'. Er kan in ons hoofd en in ons hart een bepaald woord opkomen. Die is vaak voor ons passend, we weten, waar dat op slaat. We worden er niet mee afgebroken. Maar een indalende waarheid van Boven brengt in de verlegenheid, 'Heere, wat hebt u er mee te zeggen ? ' Door de intuïtie van het geloof ervaren we, dat de Heere spreekt. Heilige ontroering vervult ons hart. Maar het brengt ons ook aan de grond en vaak wordt eerst (veel) later de betekenis ervan verstaan. In onze haast maken we soms ook glad een verkeerde toepassing. O, bidden we veel om de leiding des 'Geestes door Zijn Woord.

Bijzonder voorzichtig zij men met de Heere is me voorgekomen, dat ik hier moet zijn om dit of dat van je te ontvangen, of: 'de Heere heeft me aangewezen, dat jij mijn vrouw moet worden'. Let er op, als de Heere werkt, dan werkt Hij altijd van twee kanten. Hij wint in en maakt gewillig, maar niet op het zeggen van mensen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Geloofsmoeilijkheden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's