Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed voor Jeruzalem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed voor Jeruzalem

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het geschiedde, als ik deze woorden hoorde, zo zat ik neder en weende en bedreef rouw enige dagen; en ik was vastende en biddende voor het aangezicht van den God des hemels. Nehemia 1:4.

In de tijd van Nehemia was de stad Jeruzalem een stad zonder muren. Open en bloot, onbeschermd, en weerloos voor de vijand lag daar de oude koningsstad van weleer. De tempel was herbouwd, maar ze zonk in het niet bij die uit de dagen van Salomo. Maar wat erger was, van de eredienst kwam weinig terecht. Het volk stond voortdurend bloot aan strooptochten en brandstichtingen van de omringende vijanden. De teruggekeerde joden waren meer dan moedeloos. Een ding was overduidelijk: in een stad zonder muren was geen vrede, geen geordende samenleving, geen eredienst voor God mogelijk.

Vandaag zitten we met een soortgelijk probleem dacht ik. De kerk, onze gezinnen, ons persoonlijk leven ligt opengebroken naar de kant van de wereld. De beschermende muren van: belijdenis, gereformeerde zede, bijbelse vroomheid zijn voor een groot deel geslecht. We hebben ze verwaarloosd, soms met eigen hand afgebroken en de stormloop van de antichristelijke machten van deze tijd, deed de rest. Te laat komen we tot de ontdekking, dat een kerk, een christelijke gemeenschap, die zich onbeschermd opstelt naar de kant van de wereld, een weerloze prooi wordt van de tijdgeest.

Hij ligt verbrand en afgehouwen

Als Gij verwoest, wie zal dan bouwen ? Ps. 80 : 10.

We hebben meer dan ooit tevoren behoefte aan herbouwen en reformatie. Maar waar vind je een Nehemia, die het herstel ter hand neemt ? Die zijn altijd schaars geweest, zegt iemand. Je moet ze met een lantaarntje zoeken. Ik zou het nog sterker willen zeggen: Ze zijn niet te vinden. Toen niet en nu evenmin. De Heere God treft ze ook niet kant en klaar aan. Maar Hij, Die Jeruzalem gegrondvest heeft en ook eeuwig bemint, Hij verkiest Zich een man tot dat werk en bereidt hem toe tot die taak.

Niemand in Jeruzalem zag in Nehemia een hervormer. Op z'n best iemand, die door zijn hoge positie aan het perzische hof een goed woord bij de koning kon spreken voor hun zaak. Met dit doel wellicht kwamen zijn broer Hanani en enkele andere joden bij Nehemia in Susan op bezoek. Weldra gaat het gesprek over Jeruzalem. Hoe staat het ermee ? Nu dat is bar en boos. Zij die nog niet gevangen genomen zijn, leven in diepe ellende en de stadsmuur is een ruïne. Dit bericht komt hard aan bij Nehemia. De man is een en al verslagenheid. Roddelaars, die altijd beweerd hadden dat deze man alleen, maar terwille van zijn hoge functie aan het hof in ballingschap gebleven was, krijgen ongelijk. Laten we er lering uit trekken en wat voorzichtiger zijn met ons oordeel over een ander. Niet de plaats waar we werken, maar de gezindheid waarin we bezig zijn, maakt voor God de dienst uit. Telkens weer in de Bijbel en in de geschiedenis treffen we godvruchtige en principiële mensen aan op de plaatsen en posten waar wij ze niet verwachten. Wij zeggen dan zo makkelijk: hij is daar niet op zijn plaats. Nehemia is in de weg van Gods voorzienige leiding tot dat hoge ambt van Schenker van de koning opgeklommen. Nog is hem de bedoeling van God met zijn leven niet duidelijk. Wel is God bezig hem thans, voor te bereiden op zijn levenstaak. De Heere gebruikt de jobstijding van Hanani en zijn mannen om Nehemia in te winnen voor Zijn plan. De nood van de stad en van het volk wordt hem op het hart gebonden. God is aan 't werk. Hij roept een mens tot dienst in Zijn Koninkrijk. Hij gebruikt daartoe bij Nehemia het bezoek van z'n broer Hanani. M.a.w. Gods voorzienige leiding in ons leven loopt dwars door de gebeurtenissen van iedere dag heen. God doet grote dingen, door kleine voorvallen. Het bezoek van Hanani aan zijn broer Nehemia wordt van grote betekenis voor het verdere verloop van de heilsgeschiedenis. Leerzaam !

Niet minder leerzaam is de wijze waarop God Nehemia voorbereidt tot Zijn dienst. Zijn huidige werkkring maakt hem weinig geschikt om de wederopbouw te stimuleren en het volk te hervormen. Daartoe heb je energieke mensen nodig die van aanpakken weten. Nehemia echter zit na de ongelukstijding uit Jeruzalem dagenlang moedeloos en werkeloos ter neer. Dan is hij voor ons besef al afgekeurd. Wat begin je nu met zo iemand, die dadelijk van zijn stuk gebracht is ? Pas op. God werkt anders, oordeelt anders. In het Koninkrijk van God gelden andere maatstaven over geschiktheid dan onder ons. Deze verslagenheid kan een heilzame uitwerking hebben. Ook mannen als Mozes en Jeremia zijn praktisch van de kaart als de roeping van God tot hen komt. Nee, we moeten het ook weer niet als voorwaarde en als bewijs van de echtheid van Gods roeping gaan zien, er zijn andere reacties mogelijk. Het hoort eenvoudig bij. Nehemia's voorbereiding. Hij is bewogen met het lot van zijn volk. Dat is goed en nodig. Wie hard en ongevoelig aan het leed en de ellende in de wereld en de kerk voorbij gaat is onbruikbaar in de dienst van God. Van de Heere Jezus lezen we, dat Hij met innerlijke ontferming bewogen was over de schare. Van onszelf zijn we herders zonder erbarmen. We bedoelen ons zelf. Daarom neemt de Heere God zijn dienstknechten op Zijn leerschool en leert hen de gewenste bewogenheid met het lot van hun naaste. Nehemia kan het klaaglied van Jeremia wel overnemen: Hoe zit die stad zo eenzaam, die vol volks was, zij is als een weduwe geworden (Klaagliederen 1:1). Nu de Heere kennelijk geweken is met Zijn gunst is Jeruzalem voor hem als een dode, daarom bedrijft Nehemia rouw.

U moet er echter wel op letten, Nehemia wordt niet afgestompt door zijn verdriet. God werkt door en daarom blijft hij niet steken in de wanhoop, niet in de uitzichtloosheid niet in de lijdelijkheid. De H. Geest richt verslagen handen op. Hij brengt ons verder. De naam Nehemia betekent: 'De Heere heeft getroost'. Daar weet Nehemia over mee te praten. Hij kent een God, Die troost en Die moed en krachten geeft, telkens weer. De H. Geest richt zijn hart en oog op de Heere God en de Geest van het gebed wordt vaardig over hem. Dat is een goed begin. In de weg van verootmoediging en gebed werkt God grote wonderen, ook nu nog. Van welke aard uw nood, uw zorg, uw ellende ook is. Hij zegt: 'Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en ik zal er u uithelpen en gij zult Mij eren. Wie zegt daar, nu kan ik alleen nog maar bidden voor mijn kinderen. Alsof dat niets is. Let er op: Het begin van Jeruzalems herstel lag te Susan waar Nehemia in zijn binnenkamer schuldbelijdend zijn knieen buigt voor zijn God.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Gebed voor Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 1976

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's