Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vreugdevolle begroeting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vreugdevolle begroeting

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ziet, Jezus is haar ontmoet, zeggende: eest gegroet. En zij tot Hem komende grepen Zijn voeten en aanbaden Hem. (Matth. 28 : 9b)

Wanneer Jezus de Zijnen gntmoet, groet Hij hen. En: het zijn goede, troostende woorden die Hij spreekt naar het hart van Jeruzalem. Ook in de begroeting gaat de actie van Hem uit. Weest gegroet! Dat zijn in Jezus' mond geen afgesleten woorden, of weinig zeggende. Als wij elkaar groeten, doen we dat zonder er vaak bij na te denken, of te weten, wat onze groet inhoudt en voor de ander te betekenen heeft. In het Oosten is dat echter anders. De groet had en heeft daar een bijzonder gewicht en wordt niet klakkeloos overgebracht. Hoeveel te meer geldt dat van Christus. Als Hij spreekt, zijn het woorden van eeuwig leven, woorden met inhoud, zegenrijk!

Weest gegroet. Jezus zegt dit tegen Maria Magdalena en de andere Maria, die o zo verdrietig waren. Van hen zegt Ps. 69: 'gij die God zoekt in al uw zielsverdriet...'

Dat weet de Meester en daarom brengt Hij op Pasen juist 'zielevreugd, doet hen uit Zijn taond weer stof tot blijdschap horen. Zo wordt opnieuw het verbrijzeld hart verheugd en hun geest de ware rust herboren'. Zij die meenden, dat alles hopeloos en verloren was, moeten weten, dat alles gewonnen is. Met die groet bevestigt Jezus Zijn belofte: oorwaar, voorwaar zeg Ik u, dat gij zult schreien en klagelijk wenen, maar de wereld zal zich verblijden; en gij zult bedroefd zijn, maar uw droeflieid zal tot blijdschap worden. Hoe? Wel: k zal u wederom zien en uw hart zal zich verblijden en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen . . . (Joh. 16 : 20, 22).

Het is de Eerste de Beste Die dit zegt. Die recht van spreken heeft. Deze zegengroet is effectief, omdat Jezus aan het kruis de vrede verdiend heeft. Hij mag van de Vader Zijn gemeente zegenen met vrede en troost! De vrede is door Zijn bloedstorting verworven. Eeuwig welzijn voor ziel en lichaam, voor dit en het toekomende leven is bereid en meegenomen uit het graf. Nu God verzoend is door de dood van de Middelaar, nu is er zaligheid voor wie Hem vreest bereid zelfs voor alle nageslachten. Nu zal God ons alles met Jezus schenken! 'Mijn vrede geef Ik u. Mijn vrede laat Ik u; uw hart worde niet ontroerd en wees niet versaagd'. Wat er ook moge komen: weest gegroet - heb. vrede in Mij!

Let wel, dat Jezus dit zegt tegen Maria Magdalena en de andere en in haar tot de gelovigen van alle tijden. Het geldt niet voor Zijn vijanden, voor de wereld. Misschien is het u opgevallen, dat de Heere Jezus velen in Zijn lijdenstijd heeft ontmoet, maar dat Hij het Sanhedrin, Pilatus, Herodes niet heeft gegroet. Na Zijn opstanding verschijnt Hij evenmin aan hen. Dat wil zeggen: Hij onthoudt hen Zijn zegen! Alleen aan Zijn vrienden geeft Hij deze zegengroet. Er is in Zijn groeten onderscheid! Dat betekent voor u, dat u wel moet weten, of Hij Zijn zegen ook U waardig keurt; of Hij u tot Zijn vrienden rekent. Anders veroordeelt Zijn zwijgen u en maakt openbaar, dat u een hater van Hem bent met alle gevolgen van dien. Alleen tot Zijn vrienden, die doen wat Hij hen gebiedt, zegt Hij: weest gegroet.

Weest gegroet betekent niet alleen vrede zij u, maar tevens: verheugt u. Terecht gezegd! Zij mogen 'verheugd van zorg ontslagen Hem roemen Die ons blijdschap geeft'. Er is vreugde in en over het heil des Heeren. Een hartelijke vreugde in God door Christus. Een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde vanwege Gods genade, over de herwonnen gemeenschap met de Heere, om het ware leven. In de derde plaats betekent deze groet een nadrukkelijke verzekering, dat Jezus opgestaan is ten bate van de Zijnen en hen ontmoet om hen Zijn vriendschap te bieden. Hij wil Zijn kerk verzekeren van Zijn hartelijke liefde en trouw. Weest gegroet wil zeggen: Ik ben er voor u; Ik ben uw Vriend Die u voor Mijn rekening neem en houd.

Wat een genade en eer. Daar hadden deze vrouwen het echt niet naar gemaakt. Wat een ongeloof, een traagheid. En toch: Zijn onbezweken trouw! Het is waar: 'Hij handelt nooit met ons naar onze zonden . . .' Zijn liefde is onvoorstelbaar voor al Zijn gunstgenoten. Met deze groet verleent Jezus - en Hij doet Zijn Naam opnieuw alle eer aan! - na alle bittere tegenspoed, na alle gejammer en geklag, als de Paasdag nog maar nauwelijks begonnen is, weer stof tot juichen en verblijden!

Wilt u vrede, vreugde, echte vriendschap, dan kunt u bij Jezus terecht. Hij is van harte bereid u van dit nodige te voorzien. Het is juist Zijn vreugde om het u toe te delen. Hij kwam uit het graf met heil en zegen om u mild en overvloedig te geven. En weet: als Hij het zégt, dan is het waar, dan wórdt het wérkelijkheid! Als Hij spreekt van vrede en vreugde, dan is het er. Wanneer Hij ons ontmoet en groet in

Zijn Woord, daalt vrede in ons hart. Niet voor niets werden de discipelen verblijd, toen zij de Heere zagen! ^

Als Jezus Zijn kerk groet, dan groet zij haar Heiland evenzeer. Zijn liefde blijft niet onbeantwoord. En zij tot Hem komende grepen Zijn voeten en aanbaden Hem! Daar komt het geloof in uit, de wederliefde. Wat een verschil met de wachters; die vluchtten weg. Wat een verschil met de Joden; die bleven weg. Deze vrouwen kwamen tot Hem. Mag dat? Nou en of. De Heere Jezus ziet dat graag. Hij trekt toch Zelf tot Zich. Maar daarbij schakelt Hij de verantwoordelijkheid niet uit. Hij verwijt het juist aan hen die wegbleven: gij wilt tot Mij niet komen ...!

Daarom vraagt de Geest u: wat doet u? Wilt u na Pasen Jezus uit handen blijven, Hem ontlopen? Hoe dwaas. Hij weet u heus wel te vinden en Hij zal u krijgen ook! Maar dan is het niet best: 'voor Zijn ontzaglijk oog zult u al sidderende vergaan'.

Komt toch tot Jezus! Waarom blijft u bij Hem vandaan - nu al zolang? Bent u bang voor de Zaligmaker? Dat hoeft beslist niet: milde handen en vriendelijke ogen zijn bij Hem. U zit met uw zonden - u durft niet wegens uw schulden? Zou Hij kunnen en willen . . . ? O toef niet langer. Kom maar tot Hem met al uw ballast en onmogelijkheden, met uw onhebbelijkheden en u zult bij Jezus ontdekken, dat Hij u graag van dienst is. Hij is de machtige en gewillige Zaligmaker! Hij heeft juist de handen vrij gekregen om u te verlossen, om u uit alle duisternis en banden, uit de houdgreep van de zondemachten te trekken. Onweerstaanbaar. Niet voor niets mag Maria Magdalena tot Hem komen. U weet, dat was niet zo'n beste vrouw. Petrus en de andere discipelen zijn tot Hem gekomen. Hoe bestaat het? Wel Hij kwam als de Goede Herder tot hen en gaf

volkomen uitkomst. U hoeft aan Zijn genade niet te twijfelen noch in de zonde mag u blijven Uggen. Hij kwam uit hetgraf oni uw nood en dood weg te vagen. Hoor: wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

En zij tot Hem komende grepen Zijn voeten. Daarmee wordt duidelijk, dat Jezus het werkelijk is. Hij heeft geen schijnlichaam-met hun handen hebben zij het Woord des levens getast. Pasen is als heilsfeit betrouwbaar en geloofwaardig! En zij aanbaden Hem. Eerbiedig brengen zij de Heere hulde. Op het komen tot Hem volgt altijd de aanbidding. Want als zij Zijn voeten aangrijpen, zien zij daarin de tekenen van de nagels. Zien zij, wat het Jezus gekost heeft om hen van het verderf te verlossen. Zij aanbidden Hem Die voor hen Zijn bloed heeft gegeven. Die doorboorde voeten die uit dood en graf tot hen kwamen, maken het Woord waar: 'hoe lieflijk zijn de voeten van Degene Die het goede boodschapt. Die de vrede doet horen. Van Degene Die goede boodschap brengt van het goede. Die heil doet horen, van Degene Die tot Sion zegt: uw God is Koning (Jes. 52). Die doorboorde voeten prediken hen: 'Ik leef en gij zult leven!'

Zij aanbaden. Wat zij gezegd hebben? We lezen het niet. Het hoeft niet. 'De lofzang is in stilte tot U o God, U zullen de geloften betaald worden'. Er mag een stil, intens danken zijn voor al de weldaden, voor al de wonderen van Zijn macht. Wie aanbidt, buigt de knieën en erkent Jezus als Vorst des levens en belijdt tevens: Uw nederige dienstmaagd, dienaar. Wat een zaligheid: eens door duivelen bezeten en hu voor eeuwig vrij en blij! Aanbidt u mee? U dan die gelooft, is Hij dierbaar!

Dan verlangt u naar het moment, dat Hij Zijn voeten zal zetten op de wolken van de hemel om het leven te openbaren voor kerk en wereld en de dood voorgoed weg te doen.

Dat zal aanbidding, eer en dankbare lofgezangen geven Gode en het Lam door de Geest. Maranatha - weest gegroet!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1977

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Vreugdevolle begroeting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 1977

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's