Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Puttershoek: D. D. Lucas te Waardenburg en Neerijnen; Oud-Avereest-Balkenburg: J. Th. de Groot te Vuren en Dalem.

AANGENOMEN NAAR:

Dronrijp: R. Schelling, kand. te Hilversum, die bedankte voor Sint Maartensdijk (b.w.i.w.); Jaarsveld: G. J. van Beusekom, kand. te Veenendaal; Middelburg: L. Korevaar te Tienhoven (Utr.), die bedankte voor Heusden, Geldermalsen en Sleeuwijk; Nieuw-Weerdinge: D. Postma te Westerlee; de ben. tot bijst. in het past. te Zuid Laren: E. Saraber, a.s.em.pred. te Ossendrecht-Hoogerheide.

BEDANKT VOOR:

Sint Annaland: G. van den End te Papendrecht.

OVERLEDEN

C. van Viegen (82), oud-hulpprediker te Achterberg; C. J. van Dam (78), oud-hulpprediker te Den Haag.

DRIEBERGEN

Herv. (ger.) predikbeurten

28 aug. Opstandingskapel 10 uur en Grote Kerk 7 uur ds. L. H. Oosten, Wouterswoude; 4 sept. Opstandingskapel 10 uur ds. F. Luitjes, Kootwijkerbroek; 18 sept. Grote Kerk 7 uur ds. J. Maasland, Barneveld.

VERHUISD

Het nieuwe adres van ds. G. J. Wigerhof, voorheen te Bergschenhoek, is nu: Berkenweg 20, Amersfoort, tel. 033-12307

ROTTERDAM-DELFSHAVEN

Op zondag 7 augustus j.l. heeft ds. J. Bogaard afscheid genomen als predikant van de Wijkgemeente Centrum van de Hervormde Gemeente Delfshaven te Rotterdam.

Dit in verband met het aannemen van een beroep naar Wierden (Ov.). Het afscheid vond plaats in een drukbezochte kerkdienst, welke 's middags om 5.00 uur werd gehouden in de Oude Kerk van Delfshaven.

De tekst voor de Verkondiging van God's Woord wasZefanja3 : 12, 'Maar Ik zal in het midden van U doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de Naam des Heeren betrouwen'.

'Gelukkig dat we geen afscheid behoeven te nemen met onze woorden alleen, maar ook in deze dienst mag God's Woord klinken. Het Woord dat blijft, ook al gaan dienaar en gemeente uiteen. De dienaarmag ook nu niet in het middelpunt staan, maar alle aandacht wordt gevraagd voor het Hoofd der Gemeente: Christus. Zo bleef ook de figuur van Zefanja in de schaduw, die als God's Lantaarndrager de ronde moet doen in Jeruzalem, waar afgoderij en puur materialisme hoogtij vieren. De profeet moet het zeggen dat God's Oordeel zal komen. Maar ook roept hij op tot bekering; er is toch nog het Maar van God's rijke Heilsbeloften. Door het oordeel heen bloeit een heilrijk herstel op voor een overblijfsel, dat op de Naam des Heeren betrouwt. Ook vanmiddag nog mag ik de Lantaarn hoog opheffen en de Lichtcirkel van het Woord Gods laten vallen over de Gemeente van Delfshaven! Maar IK zal. . . , de Heere zorgt dus Zelf vooreen overblijfsel; geen profeet, apostel, of predikant kan daarvoor zorgen. Hij doet dit om Zijn's naam's Wil, als de God van het verbond! Hoort dit ook wanneer U bezorgd bent over de toekomst van Delfshaven.

De Naam des Heeren is ons door Christus geopenbaard.

Gelukkig de mens, die als een arme en ellendige in zichzelf, weet van de Naam des Heeren als de Enige Schuilplaats; dan mogen we leven onder God's rijke Belofte, ook als vakante Gemeente: Vrees niet o Sion! laat uw handen niet slap worden.

De Heere, uw God, is in het midden van u, een held. Die verlossen zal.' "

Na het zingen van Psalm 9 vers 11 en 18 richtte ds. Bogaard zich in een persoonlijk woord o.a. tot de verschillende kerkelijke college's, collegapredikanten, kerkeraad en gemeente. Hierbij werden o.a. de goede kontakten met de jeugd benadrukt.

Op verzoek van ds. Bogaard werd het aantal toespraken tot een minimum beperkt. Daarom sprak alleen br. P. van der Linde als ouderlingkerkvoogd van de Wijkgemeente Centrum. 'Dit dankwoord moet worden gezien in het licht van God's Genade, die ons in U de afgelopen 4 jaar een Dienaar des Woords heeft gegeven, die onder ons met grote ijver heeft gewerkt met het Evangelie van Jezus Christus.

De kontakten met mensen in alle levenssituaties zijn uitgegroeid tot banden, die van blijvende aard zijn. Daarom is dit afscheid geen objektief feit, maar het is een gebeuren dat ingrijpt in de gevoelens van ons, van U en van Uw gezin. Dit geeft de waardering weer voor U en Uw werk. Daarbij mogen wij Uw vrouw niet vergeten, die door haar gastvrijheid de pastorie heeft gemaakt tot een open huis, waar het gemeenteleven op positieve wijze werd gediend.

Het is onze wens dat U ook in Wierden tot rijke Zegen zult zijn en dat God U en de Uwen tot in lengte van dagen Zijn Zegen zal geven.'

Na dit dankwoord werd ds. Bogaard en zijn gezin staande toegezongen Psalm 90 : 9 (enigszins gewijzigd).

LEKKERKERK

Komende van Randwijk vond woensdagavond 10 augustus de bevestiging en intrede plaats van de weleerwaarde heer H. Jonker, hulpprediker van de Ned. Herv. Kerk. Zijn voorganger in de gemeente Lekkerkerk, de weleerwaarde heer J. A. Kruithof, thans wonende te Monster, hield de bevestigingspreek naar aanleiding van Jozua 1 : 6a'Wees sterk en heb goeden moed'.

Na deze prediking en het zingen van Ps. 84 : 6 werd de bevestiging verricht door de plaatselijke predikant en praeses van de kerkeraad ds. Groot. Deze verzocht de gemeente nadat het 'ja ik, van ganser harte' geklonken had, de nieuwe hulpprediker staande toe te zingen Ps. 119 : 9 (gewijzigd). Hierop beklom de nieuwe hulpprediker de kansel, las Filippenzen 2, waaruit ook zijn intredetekst was genomen n.l. Filip. 2 : 2a 'Zo vervult mijn blijdschap, dat gij moogt eensgezind zijn'.

Hulpprediker Jonker richtte zich na deze prediking tot verschillende colleges en personen o.a. kerkeraad, bestuur van de afd. van de Geref. Bond, hulpprediker J. A. Kruithof, burgemeester Ouwerkerk, catechisanten enz.

Aan het einde van de dienst werd nog het woord gevoerd door burgemeester Ouwerkerk namens de burgerlijke gemeente, ds. C. Groot namens Classis, ring en centrale kerkeraad en als laatste ouderling Teeuw die de nieuwe hulpprediker en zijn gezin liet toezingen de zegenbede uit Psalm 134 : 4. Voor de vele aanwezige genodigden was er na deze dienst nog gelegenheid koffie te drinken in het dienstgebouw der Herv. Gemeente 'Gé-Ar'.

DIRKSLAND

Op 10 augustus nam de gemeente van Dirksland, op een speciaal voor dit doel belegde gemeenteavond in het gebouw 'Onder de Wiek' afscheid van haar predikant ds. H. N. van Hensbergen. Na een verblijf van 16 jaar gaat hij met emeritaat. De leiding van deze avond had ds. M. van der Linden die na het zingen en gebed, de fam. Van Hensbergen en de vele aanwezigen hartelijk welkom heette. Namens de Kerkvoogdij sprak pres. kerkvoogd Huizer en namens de kerkeraad ouderling Wolfert, goede woorden tot de scheidende predikant en gewaagden beiden van de 16 jaren die voorbij zijn gegaan, jaren waarin naast het geluk ook verdriet geweest is. Vervolgens sprak burgemeester H. Bos het domineesgezin hartelijk toe en sprak van een parallel tussen de functie van burgemeester en het ambt van herder en leraar, wat betreft de problemen waarmee beide geconfronteerd worden.

Namens de gemeente werd door mevr. Hesselink

geschenken aangeboden, gekocht van het geld dat door de gemeente spontaan was bijeengebracht. Zij deed dat op een voortreffelijke manier in dichtvorm. Voor mevr. Van Hensbergen een fraaie fiets en bloemstuk. Voor dominee een radio en voor zoon Henk een platenbon. Een en ander zal de herinnering aan dominee levend houden.

In een hartelijke toespraak dankte dominee voor de prachtige geschenken en gewaagde ook van een broederlijke samenwerking met de colleges, ook in moeilijke tijden een hechte eenheid vormend, waarvoor hij zeer dankbaar was.

Na sluiting van dit officiële gedeelte was er alle gelegenheid voor de aanwezigen om van de fam. van Hensbergen afscheid te nemen.

Zondag 14 augustus n.m. om half drie was er de afscheidsdienst. majestueus klonk het 3e vers van Ps. 68 in de oude Gotische Kerk als introitus, terwijl ds. Van Hensbergen, de Kerkeraad en 9 predikanten van Goeree-Overflakkee de kerk binnen kwamen.

Na votum em groet zong de gemeente Ps. 84 : 1. De Schriftlezing was 2 Tessalonicensen 3. De tekst het 16e vers van dit hoofdstuk. 'De Heere nu des Vredes Zelf geve U vrede te allen tijd in allerlei wijze. De Heere zij met U allen'. Dominee van Hensbergen bepaalde zijn gehoor bij Ie Paulus richt de aandacht van zijn lezers op God. 2e Zijn afscheidsgroet is een gebed. De hoofdzaak is de God des vredes zelf. Dominee zei in de 16 jarige verbondenheid met de gemeente getracht te hebben het vertrouwen in de God des vredes, de God van het verbond de gemeente voor te stellen. We beleven een tijd van geestelijke malaise, de invloed van de godsdienst wordt teruggedrongen. Nog steeds staat de invloed van de Franse revolutie tegenover de vrijheid der kinderen Gods. Verbond en vrede gaan samen. Vrede in eigen hart, dat zo onrustig is. Vrede op allerleiwijze en dat bij het licht van Gods Woord. Dit elkander toe te bidden is de beste afscheidsgroet Zijn genade drage ons allen. De God des Vredes zij met U allen, vandaag, morgen en in alle eeuwigheid.

Dominee van Hensbergen richtte zich na de prediking tot de verschillende kerkelijke instanties en personen, dankte Kerkvoogdij, Kerkeraad, kostersechtpaar en organisten. Dominee M. van der Linden sprak namens de colleges en wenste dominee toe 'De Heere zij met U allen' ook in de nieuwe staat des levens van het emeritaat. Hij verzocht de gemeente dominee toe te zingen Ps. 20 : 1, waarna ds. van Hensbergen voor de laatste maal als herder en leraar van de gemeente Dirksland de zegenbede uitsprak.

W. Breen, scriba

PUTTEN

Nadat vorige week ds. J. C. Schuurman van wijkgemeente I van de Hervormde Gemeente te Putten afscheid nam ontving zondag jl. wijkgemeente II na vijf maanden vakant te zijn geweest, in ds. A. Gooijer een nieuwe predikant.

Ds. J. Vos, de vorige predikant van deze wijkgemeente, leidde de bevestigingsdienst. Daarin bediende hij het Woord uit Jeremia 1 : 11 en 12: Verder geschiedde het Woord des Heeren tot mij, zeggende: at ziet gij Jeremia? En ik zei: k zie een amandelroede. En de Heere zei tot mij: ij hebt wel gezien; want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord, om dat te doen'. Ds. Vos wees daarbij op de troost, die daarin is voor de dienaar des Woords, op een stimulans om getrouw te zijn en op een waarschuwing voor de gemeente.

In de middagdienst bediende de nieuwe predikant het Woord uit Galaten 1:3: Genade zij u en vrede van God de Vader en onze Heere Jezus Christus'. Met volle vrijmoedigheid mocht ik de bediening onder u opnemen, aldus ds. Gooijer. Nu is in mij geen kracht om u het Woord te brengen, maar onze hulp is van Hem, Die in Zijn Zoon ons toeroept: ijn genade is u genoeg. . Ontvang dan met zachtmoedigheid het Woord dat in u geplant is en dat u kan zalig maken.

De tekst is de groet, waarmee de apostelen de Gemeenten begroetten. Zo mag ik u deze groet, die meer is dan een wens, ambtelijk namens God de

Vader en onze Heere Jezus Christus overbrengen. Wat een wonder deze koninklijke groet voor ons, die heel anders verdiend hebben.

Genade en vrede stammen beide van God de Vader. Hij is de Bron. In Zijn hart is de binnenbrand ontstaan van de genade voor mensen. Genade spreekt van vergeving van schuld. Als God in ons leven God wordt krijgen we het benauwd onder de vraag: Hoe kom ik weer in het reine. Daar hebben wij geen antwoord op. Maar de Vader heeft dat. Deze God en Vader mag ik u aanprijzen en als een Vaandel onder u opheffen.

Ook de vrede komt van Hem. Zijn vrede staat tegenover de onvrede van ons zondig gedrag. Als we belijden dat alles bij ons in de knoop zit en dat we er nooit uitkomen dan klinkt het 'Genade zij u en vrede. . '.

Dit alles gaat echter niet buiten Christus om, want genade en vrede stammen ook van Hem, Die de uitdmkking daarvan is. Door Hem deelt de Vader die mee.

Hij is de Heere en Koning en wil onder u wonen met de scepter van de genade. Hij is ook Jezus, de Zaligmaker. Heeft die Naam voor u heilspellende betekenis gekregen? Als Hij u zalig maakte dan hebt u vrede met God. Hij is ook Christus, de Gezalfde. Hij is bevoegd onze ogen te openen en de zonden te verzoenen. Heeft deze Profeet u al alles gezegd, wat u gedaan heeft?

In deze groet wordt niet over de Heilige Geest gesproken. Hoe zou dat komen? In deze woorden komt de Heilige Geest zelf tot u. Genade en vrede vinden hun oorsprong in de Vader, Jezus Christus heeft ze geopenbaard en verworven, de Heilige Geest gaat daarachter schuil opdat de Vader en de Zoon verheerlijkt worden.

Wee mij als ik dit evangelie niet verkondig, aldus de predikant. Ik hoop dit niet koud en verstandelijk te brengen, want het evangelie is zo rijk, dat ik met één emmertje die oceaan niet leeg kan putten. De vraag is nu: Is de vrede al in uw hart gekomen. Is het hoge woord er al uit: 'OGod, wees mij zondaar genadig!' Dan is hier het antwoord: Genade zij u en vrede. . .

Dee groet uit de hemel heeft vrede en blijdschap. Maar bedenk wel, voor wie het Woord van God afwijst is er het oordeel uit de hemel. . . Ons hart komt tot rust als wij mogen zeggen: Wij dan gerechtvaardigd zijnde door het geloof hebben vrede met God door onze Heere Jezus Christus!

Na de dienst sprak ds. Gooijer woorden van dank aan het gemeentebestuur, aan zijn bevestiger, aan de - consulent, aan de kerkelijke colleges, enz.

Ds. Kuus riep als consulent van wijkgemeente II en als praeses van de centrale kerkeraad ef n hartelijk welkom toe aan de nieuwe predikant en zijn gezin. Wij willen u begroeten zoals u ons vanuit het Woord heeft begroet, aldus ds. Kuus. De gemeente zong hierop psalm 132 : 6, waarna ds. Gooijer dankte voor wens en bede. Slotzang was psalm 72 : 'Zo moet de Koning eeuwig leven. .'

Na afloop van de dienst kwamen vele familieleden en genodigden uit vorige gemeenten ds. Gooijer in 'De Aker' de hand drukken.

LUNTEREN

In een overvolle kerk heeft ds. Meijndert zondagavond 14 augustus afscheid genomen van de Gemeente Lunteren, wegens zijn vertrek naar Voorthuizen.

Tekst: eut. 32 : 3 en begin 4, 'Geeft onze God grootheid. Hij is de Rotssteen wiens wérk volkomen is'.

Preek: Scheiden doet lijden. Scheiden doet pijn, aldus ds. Meijndert. Zes jaren heb ik door Gods genade mogen samenwerken en het Woord bedienen. Weemoed vervult het hart. Mozes, de man Gods, moest ook gaan scheiden; hij heeft ook veel strijd gehad in de woestijn.

De Heere kan het kwade niet dulden. Israël kwam vaak in opstand. Mozes zei de: 'Geeft God grootheid'. Roemt in Hem. Ook waarschuwt Mozes aan het einde van zijn leven voor de zonde van het volk. Zes jaren zijn onder u verstreken, maar de Heere blijft. Hij is getrouw. Hij ziet ons hart aan. Veel heb ik voor u gebeden, gemeente. Wie zoekt, die vindt. Wilt u zich dan verootmoedigen voor de

Heere, om met uw schuld tot de Heere te gaan. God is rechtvaardig en Recht; onze wegen zijn Zondig. Doch: God is getrouw, ondanks onze schuld. Hebt dan goede moed! Zalig hij, die in dit leven Jacobs God ter hulpe heeft, en zich geheel aan Hem vertrouwt.

Na de dienst richtte ds. Meijndert zich tot de verschillende burgerlijke en kerkelijke instanties, collega's uit classis en ring, vele afgevaardigden uit andere kerken en verenigingen en zijn beide collega's ds. Timmer en ds Stelwagen. De heer Oudshoorn sprak namens het gemeentebestuur, ds. Schipper namens de ring, ds. De Jong namens de Geref. Kerk, de Maranathakerk en de Zuidmolukse kerk. Tenslotte werd ds. Meijndert toegezongen Ps. 121 : 4.

TWEEDE JONGERENWEEKEND 'WAT WIL GOD VAN ME? ' WINDROOS­

Die vraag kan je bezighouden! Wanneer je voor belangrijke beslissingen staat. Dan kun je heen en weer geslingerd worden. Je leest je Bijbel. Je bidt. Je praat met andere mensen. Je vraagt om raad. Zo probeer je erachter te komen wat Gods wil is. Dat is niet altijd even duidelijk. Daar kun je mee zitten. Maar niet alleen bij belangrijke beslissingen. Met de vraag: 'Hoe weet je nu of iets wèl of niét Gods wil is? ' heb je als christen elke dag te maken. Want God vraagt aan jou om Zijn wil te doen. Maar dan moet je Zijn wil wel Kennen.

Waar een wil is, is een weg. . . Dat zeg je zo gemakkelijk tegen elkaar. Gaat dat ook op als je praat over Gods wil? Of is dat soms een andere weg? Of een andere wil dan jouw eigen wil? Omdat het zo belangrijk is te weten wat de Bijbel hierover zegt en omdat we weten, dat veel jongeren hiermee zitten, hebben we dit weekend georganiseerd. Op het programma staat:

'Hoe kun je Gods wil leren kennen? ', door ds. A. Kool, Utrecht;

'Hoe kun je Gods wil doen? ' door ds. W. J. Bouw, Doom.

Met elkaar proberen we vanuit de Bijbel jouw vragen hierover te beantwoorden.

Omdat het eerste weekend al zo vlug volgeboekt was, hebben we dit weekend opnieuw georganiseerd. Het wordt gehouden D. V. 30 september en 1 oktober in Putten. Het begint vrijdagavond 19.30 uur en eindigt zaterdag 16.00 uur. De kosten zijn ƒ 15, —.

Als je belangstelling hebt, geef je dan spoedig op bij: ert van den Bos, 's Gravenbroekseweg 85a, Reeuwijk, tel.:01829-3625, of bij: ureau IZB, Joh. van Oldenbarneveltlaan 10, Amersfoort, tel.:033-11949.

Na opgave krijg je een week van tevoren het hele programma toegestuurd.

ORGELCONCERT DOOR ADDIE DE JONG OP 3 SEPTEMBER A.S.

Hardinxveld-Giessendam

De bekende organist-beiaardier Addie de Jong uit Rotterdam komt op 3 september naar Neder-Hardinxveld, om een concert te geven op het ruim een et; uw oude Batz-orgel in de Herv. Kerk aan de Peulenstraat.

Addie de Jong (36 jaar) voltooide in 1966 zijn studies orgel en piano aan het Rotterdams Conservatorium. Op het Internationaal Beiaardconcours won hij reeds 4 maal de eerste prijs. In 1977 werd hij benoemd tot stafbeiaardier van Rotterdam. Verder is hij cantor-organist, koordirigent, hij geeft muzieklessen en schrijft werken voor orgel, beiaard, koor en orkest.

Het orgelconcert, georganiseerd door de Herv. Jeugdkommissie, begint om acht uur; om half acht zal de kerk worden geopend voor de luisteraars. Het programma zal bij de ingang verkrijgbaar zijn, de toegang is gratis (dus programma-kopen niet verplicht). Behalve de programma-verkoop zal ook een kollekte aan de uitgang dienen ter bestrijding van de gemaakte kosten.

Op het programma staan werken van Buxtehude, Bach, Widor en nog enkele componisten; het wordt besloten met een improvisatie. '

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

De Waarheidsvriend | 14 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 augustus 1977

De Waarheidsvriend | 14 Pagina's