Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer dan Abel is hier...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meer dan Abel is hier...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'... daar is een stem des bloeds van uw broeder, dat tot Mij roept van de aardbodem'. Gen. 4 : 10b '... en tot de Middelaar van het nieuwe testament, Jezus, en het bloed dat betere dingen spreekt dan Abel'. Hebr. 12 : 24

Het leven van Abel is één loflied op de verkiezende en ontfermende liefde van God.

Het leven van Kain is één loflied op de geduldige en opzoekende liefde van God.

Waar wij deze Kain - wiens werken boos waren - al lang hadden laten liggen, zoekt God, hem steeds weer op.

Genesis is een getuigenis van opzoekende liefde waar de Heer e na die eerste grote zonde Adam opzoekt en vraagt: 'Waar zijt gij...? ' Maar Genesis 4 is dat niet minder, waar Kain na de tweede grote zonde - doodslag - wordt opgezocht met de vraag: 'Waar is uw broeder...? '

God zoekt ons op, en roept ons op, onze zonden voor Hem te belijden.

Ouderen spreken weleens over het 'taai' geduld van God. Hier zien we een duidelijk voorbeeld. Tot driemaal toe-vers 6, 9 en 15spreekt deHeere deze van haat vervulde man aan.

De tweede maal doet de Heef e dit naar aanleiding van het bloed van Abel. Kain meende, in zijn bUndheid, dat als zijn broer Abel maar uit de weg was geruimd, hij ook altijd van hem af was. Dat was een fatale misrekening, want het bloed van Abel begon te roepen.

In deze zin is Abel de eerste martelaar van Gods Kerk. Dat bloed van Abel roept om recht en oordeel. DeHeere laat Kain weten dat zijn gruwelijke daad niet verborgen is en verborgen kon blijven, omdat Hij, de Heihge God waakt over al de Zijnen... ook als geen aardse rechter straft of straffen kan.

Later zal Psalm 116 uitzingen: 'Kostelijke is in de ogen desHeeren de dood van Zijn gunstgenoten'.

Daarop ziende is het bloed van Abel het begin van een hele stroom van bloed. Zo zegt de Heere Jezus dit in Mattheus 23: '... al het rechtvaardige bloed dat vergoten is op aarde, van het bloed des rechtvaardigen Abels tot op het bloed van Zacharia...'

Al dat onschuldig vergoten bloed roept om wraak. Het is een steeds wassende stroom, zodat de apostel Johannes, op het eind van de eerste eeuw, daar opnieuw over spreekt. Als het vijfde zegel geopend wordt, hoort Johannes de zielen die om het Woord Gods en hun getuigenis roepen: 'Hoelang, o heilige en waarachtige Heerser oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet...? '

Vanaf Genesis 4 heeft het bloed van martelaren gevloeid, alle eeuwen door. Ook nu roept de stem van het bloed: de Kerk in vervolging achter het Ijzeren Gordijn, in Zuid-Oost Azië, in China, onder de druk van de Islam, van het Hindoeïsme, het Boedisme, de natuurgodsdiensten. De laatste tijd m.n. in Oeganda en Rhodesië.

Dit bloed van bruine, zwarte, gele en blanke martelaren, vermengd met dat van profeten en apostelen roept van de aarbodem om recht en oordeel.

Dit is het eerste waarin het bloed van Abel heenwijst en waar het van getuigt. Met het oog daarop zingt de Kerk der eeuwen:

'Hun bloed, hun tranen en hun lijden zijn dierbaar in Zijn oog...'

Maar er is meer!

Het bloed van Abel is boven dit alles uit een heenwijzen naar dat andere bloed, dat van onze Middelaar, de Heere Jezus Christus. En dat bloed is niet het bloed van een martelaar - hoezeer onschuldig vergoten - maar volkomen vrijwillig gegeven, door Hem die sprak: 'Zie Ik kom...'

Dat bloed spreekt 'betere dingen...' of spreekt 'krachtiger...' omdat het niet alleen spreekt van recht en oordeel, maar ook van vergeving en vnjspraak.

'Meer dan Abel is hier...!'

Dan blijft de Heere schrikkelijk toornen over de zonde, maar tot ieder die zijn of haar zonde belijdt, maar toch zoveel aanvechting kent juist vanwege die of die zonde in het leven. mag gepredikt worden: 'Het bloed van deze Middelaar overstemt alle aanklacht en alle beschuldiging.

Dat bloed spreekt van vergeving en verzoening, en op dat bloed mag ieder, hoe diep ook gevallen, t.e.m. een misdaad als doodslag en moord toe, een beroep doen en we doen het dan nooit tevergeefs!

Het spreekt 'betere dingen... krachtiger...'

Zeker, meer dan Abel is hier... maar dan zal het ook 'meer' dan verschrikkelijk zijn als we dit bloed der verzoening onrein, dat is niet toereikend, te gering achten voor onze zonde. Dit bloed spreekt zó krachtig, dat Johannes gaat uitroepen:

'Indien iemand gezondigd heeft... (net als Kain), het bloed van (die Middelaar) Jezus Christus Gods Zoon reinigt ons van alle zonde...!'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 1977

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Meer dan Abel is hier...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 oktober 1977

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's