Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe God zich openbaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe God zich openbaart

Pastorale overwegingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

3

Drie mannen bij Abraham. Als we nadenken over de wijze, waarop de Heere Zich vooral onder het Oude Verbond heeft geopenbaard, dan komen we ook bij de geschiedenis in Genesis 18. Abraham zit buiten, bij de ingang van de tent, als drie mannen bij hem op bezoek komen en gastvrij worden onthaald. We moeten in deze drie mannen niet de Drie Personen van de goddelijke Drieeenheid aangewezen vinden. Maar we mogen ongetwijfeld zeggen, dat Abrahams dobr het hemelse geoefend oog hemelse wezens herkende. Ja, meer, een van deze drie is de Heere, die tevoren met de aartsvader gesproken had, vergezeld van twee engelen. Ook wel wordt in de Heere de Engel des Heeren gezien. Maar in elk geval is het overweldigend groot en goed, dat God Zich in menselijke gedaante aan mensen openbaart. En God is vlees geworden in Christus Zijn Zoon, het eeuwige Woord Gods. Hoe diep heeft de Heere gebogen, hoe laag daalt Hij af, ook reeds in deze tijd van de aartsvaders, het begin van Israel.

We verkeren hier nog in het diepe schemer van het Oude Verbond, maar hoe bevoorrecht zijn wij dan, nu het volle licht van Gods openbaring in Christus is opgegaan. En door de bediening van de Heilige Geest met de hantering van het Woord wordt dat licht uitgestraald ook in donkere harten van verloren zondaren. Lezers(-essen), deelt u nu ook in dat licht? Want het komt er toch ook maar op aan om deel te hebben aan de ware kennis Gods en aan de persoon en het werk van Christus door de Heilige Geest.

Geen verberging

Bij de komst van de drie mannen, onder wie de Heere dus Zelf is, valt het nog op, dat God met Zich te rade gaat om Abraham niet onkundig te houden van wat Hij met Sodom gaat doen. Dergelijke goddelijke overleggingen vinden we rond de schepping van de mens, rond de afsnijding van de toegang voor de mens tot de boom des levens en rond de torenbouw van Babel. Op welke een tere en vertrouwelijke wijze gaat de Heere met deze aartsvader om, als een vriend tot een vriend sprekend. Hij maakt Zijn raad aan Zijn knechten, de profeten bekend.

Sommige mensen kunnen te voren wel eens voorgevoel hebben van komende gebeurtenissen, soms op een geheimzinnige wijze dingen aanvoelen en voorvoelen, maar hier is sprake van openbarings Gods, waardoor Abraham op profetische hoogte komt te staan in zijn kennis maar ook in zijn voorbede. Tevens geeft de Heere hem een bijzonder zicht op Zijn rechtvaardig oordeel en op Zijn erbarmende liefde. Profeten dragen niet alleen het Woord Gods gezaghebbend uit, zij nemen het ook voor een schuldig volk op, denk aan Jeremia, Amos en Habakuk, om maar enkelen te noemen in hun worstelingen yoor God voor een schuldig volk. Nimmer is er leedvermaak om het oordeel Gods bij Gods dienstknechten. En wat huiveringwekkend dan, wanneer aan de ene kant soms met een welbehagen de ellende en het oordeel gepredikt wordt, als zouden we ons er in moeten vermeien, anderzijds ook deze 'donkere zijde' van de boodschap verzwegen wordt. We hebben een open lastbrief van onze Zender ontvangen, waarin het wel en het wee staat, gericht en genade wordt verkondigd. '

Een beslissende worsteling

Als ik dan tenslotte nog een moment mag aangrijpen uit de geschiedenis van de aartsvaders dan wijs ik op de nachtelijke worsteling van 'een man' en Jakob bij de Jabbok. Ook hier komt de Heere op mensvormige wijze op deze aartsvader toe, de Engel des Heeren, Die geweld tegenover geweld en kracht tegenover kracht stelt. Calvijn merkt op, dat zo alle ware dienstknechten Gods worstelingen kennen in deze wereld omdat God hen daarin ook oefent. De uitwendige strijd van de aartsvader gaat terug en legt getuigenis af op/van een innerlijke strijd met angst voor de toekomst, het besef de zegen niet op rechtmatige wijze te hebben verkregen, maar hier begeert hij deze van God in de weg des gebeds. Later getuigt de profeet Hosea ervan dat de Engel des Heeren met Jakob streed en op welke wijze de zegen werd verkregen. Ook hier heeft de Heere Zich weerzo diep overgebogen door in de gestalte van een man neder te komen op aarde. De Heere kan op velerlei wijze Zich doen kennen, het valt toch wel op, hoe vaak Hij ook rechtstreeks, wel in menselijke gedaante, maar niet door middelen alleen in het leven van de aartsvaders werkelijk is aanwezig geweest.

Is God ook voor ons levende werkelijkheid geworden in Zijn openbaring? Hij is veel hoger en heiliger, dan wij kunnen denken, maar ook veel barmhartiger en milder dan we ooit vermoeden. Hoeveel te rijker blijkt dat in de Heere Jezus!

Voor de volgende keer wacht dan nog naar de wens van de schrijver met name de bespreking van Gods openbaring op de Sinai, aan Mozes en Zijn spreken tot de profeten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Hoe God zich openbaart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's