Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dwang uit den boze

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dwang uit den boze

Polio vaccinatie

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

In juni 1976 schreef ik een artikeltje over vaccinatie tegen polio in het Reformatorisch Dagblad. Het is ook opgenomen in het artikel, dat ds. en mevrouw Hoek schreven in het hoekPilaar en Kandelaar over de medisch-ethische spanningen van onze tijd. Nu we opnieuw met gevallen van polio te maken hebben laten we dit stuk hier nog eens volgen. Ook al deel ik de bezwaren tegen vaccinatie niet, het is bepaald ook zo, dat ik nee zeg tegen diegenen, 'die op dit moment (opnieuw) bepleiten een verplicht stellen van de vaccinatie door de overheid. Aan het eind van dit stuk daarover nog iets meer. Het bewuste artikel luidde:

Uiteraard is mijn visie op vaccinatie allereerst eenpersoonlijke. Anderzijds meen ik te mogen zeggen dat deze mening weinig zal afwijken van een vrij algemeen gevoelen inzake deze materie binnen de kring van de Gereformeerde-Bond. Kort gezegd: een mens is bij alle afhankelijkheid van Zijn Schepper ook een verantwoordelijk schepsel. Hij mag ten aanzien van zijn lichamelijk en geestelijk welzijn niet onbezorgd zijn. Daarom mag hij de middelen gebruiken die de medische wetenschap ook als gave van God mag aanreiken, om onder Gods zegen genezing te bevorderen of ook om ziekten - waar die dreigen - te voorkomen. Dat zulke middelen ook gezegend worden leert de praktijk van elke dag bij ziekten en ook bij heersende of dreigende epidemieën. Het functioneren van de middelen blijft evenzeer afhankelijk van Gods zegen als de gezondheid zelf. Daarom zorgen mag, is zelfs geboden, maar dan zorgen : n afhankelijkheid. Dit zorgen ligt tussen zorgeloosheid en bezorgdheid.

God telt ons in onze volle verantwoordelijkheid om eigen leven en dat van anderen zo veel als in ons vermogen ligt te beschermen. Wij mensen doen dat in velerlei opzicht. Het hekje om het balkon, de dikke jas 's winters, de veiligheidsgordel in de auto zijn daar evenzovele voorbeelden van als de vitamine-C tabletten in de winter en verscheidene versterkende middelen. Op dat vlak mag ook de vaccinatie worden gezien. Ook de middelen, die bij vaccinatie worden aangewend, zijn door God in Zijn schepping gelegd en daarvan mag de mens dankbaar gebruik maken.

Bij de Elspeterpolio-epidemie in 1966 riep de toenmalige voorzitter van de Geref. Bond, ds. G. Boer-met volstrekte afwijzing van de in de pers gevoerde hetze tegen de bevolking aldaar — de mensen op zich te laten vaccineren. Hij deed daarbij ook een beroep op de verantwoordelijkheid, niet alleen tegenover eigen kinderen maar ook die van anderen. 'De liefde doet de naaste geen kwaad'. Hij citeerde daarbij Calvijn, die in boek 1, hoofdstuk IV, paragraaf 4 van zijn Institutie het volgende schrijft:

’Want God, die ons leven binnen bepaalde grenzen heeft afgepaald, heeft tevens de zorg daarvoor aan ons toevertrouwd, ons voorzien van middelen en steun om het te bewaren, en ook gemaakt, dat wij gevaren zien aankomen, en opdat die ons niet onverhoeds zouden overvallen, heeft Hij ons voorzorgsmaatregelen en middelen ter beschikking gesteld. Nu is het duidelijk, 'wat onze plicht is: namelijk als God ons leven geschonken heeft ter bescherming, dat wij het dan ook beschermen; als Hij middelen aanbiedt, dat wij die dan ook gebruiken; als Hij ons gevaren doet voorzien, dat wij dan ook niet roekeloos daarin storten; als Hij geneesmiddelen verschaft, dat wij die dan ook niet veronachtzamen’.

Het zal duidelijk zijn dat ik de vraag of vaccinatie geoorloofd is, met ja beantwoord. We zullen en mogen daarbij niet op de vaccinatie zelf vertrouwen maar op God die alle middelen zegenen moet, wil er van genezing of voorkoming van ziekte sprake zijn...

Dwang

Iets anders is de vaccinatiedwang. Elke dwang inzake gewetenskwesties is uit den boze! Voor mensen, die hier ernstige gewetensbezwaren hebben en daarbij duidelijk blijk geven van een onvoorwaardelijk vertrouwen op God, Die ook zonder deze middelen zal helpen of uitkomst geven, treden anderen, treedt ook de overheid eerbiedig terug, al blijft het een moeilijke zaak wanneer dit schade voor anderen kan betekenen. De overheid mag echter niet over gewetens van haar onderdanen heengaan. Daarom dient de wet in dit opzicht uitzonderingen op grond van gewetensbezwaren mogelijk te maken. Toch wil ik hier ook op een andere kant wijzen. Hebt u geloof hebt het voor uzelf! Met het geloof en vertrouwen van een ander kunnen we het niet doen. Moet ook niet gewezen worden op het gevaar van geestelijke dwang, het gevaar van het binden van gewetens in deze dingen ten opzichte van mensen die zonder innerlijk de bezwaren te onderschrijven vanuit een algemeen (opgelegd) gevoelen ook tot afwijzing van vaccinatie moeten komen? Gewetensdwang~kan ook van een andere kant komen dan van de kant van de overheid. Concluderend zij gezegd: wat betreft vaccinatie, als zodanig mogen we leven tussen zorgeloosheid en bezorgdheid, en wat het geweten betreft tussen vaccinatiedwang en binding van de gewetens. Mensen zijn als persoonlijk verantwoordelijk schepsel tegenover God en de naaste in het leven gesteld. En verder; een bekende oude spreuk is: in noodzakelijke dingen eenheid, in niet noodzakelijke dingen vrijheid, in alle dingen liefde.

Aanvulling

Dit laatste brengt me ertoe nog iets toe te voegen aan wat ik in 1976 schreef. We zullen wel moeten bedenken, dat diegenen, die niet tot vaccinatie menen te kunnen overgaan óók hun ouderliefde hebben tegenover hun kinderen. Allerlei media doen maar alsof daar geen sprake van is. Reken maar, dat het bij ouders diep doorgaat als hun kind getroffen wordt. Ik denk ook, dat er dan-wel eens de vertwijfeling komt: is het wel goed geweest? Daarom trof mij toch wel het artikeltje, dat ds. F. Mallan in de Wachter Sions, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland schreef (zoals bekend het kerkgenootschap waar deze problematiek nog het meest speelt). Terecht schrijft hij kritisch over diegenen, die vijandig staan tegenover hen die bezwaar hebben tegen vaccinatie en intussen geen bezwaar hebben tegen beëindiging van leven in de baarmoeder. Natuurlijk schrijft hij ook vanuit zijn overtuiging in deze. Maar hij doet het wel vanuit \\ti geloofsvertrouwen. Hij zegt: 'In de tijd van de poliogevallen in Staphorst behaagde het de Heere om ons een ruime toegang te schenken tot Zijn troon, waarbij we ons met onze kinderen in Zijn vaderlijke handen mochten overgeven. AI was de polio bij de buren in huis gekomen, zo zouden we toen onze kinderen niet hebben kunnen laten vaccineren'. Hij vertelt ook over het feit, dat zijn kleinkinderen 'die ook door een ziekte waren aangetast die door inenting tegenwoordig veelal voorkomen wordt' (een erkenning overigens van de uitwerking van de vaccinatie onder Gods zegen, V. d. G.) maar die van de poorten van de dood werden teruggebracht na 'aanhoudend gebed aan de troon der genade'.

Na dit vermeld te hebben noteer ik dan ook - en op het momejnt dat ik dit schrijf weet ik niet of het al niet elders naar voren is gebracht dat het kerkgenootschap van ds. Mallan - naar hij zegt - in deze zaak nimmer over de conciënties heeft willen heersen. 'Niemand wordt gecensureerd omdat men zichzelf of de kinderen heeft laten inenten'. Dat is ook eerlijke taal, zeker als ds. Mallan daarna zelf vanuit het geloof spreekt en ook vermeldt dat dat een 'geschonken geloofsvertrouwen' is dat de 'blote belijder' (bedoeld is degene die alleen maar uitwendig belijdt) niet bezit. En daarom was de strekking van zijn artikel: hebt u geloof, hebt het voor uzelf. Dat lijkt me winst. Alle dwang is uit den boze. Naar twee kanten!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Dwang uit den boze

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's