Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Woord en Geest in het geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Woord en Geest in het geloof

De verzegeling met de Heilige Geest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vermeden en omstreden

De verzegeling met de Heilige Geest is een Schriftgegeven dat in de prediking weinig of nooit aan de orde komt. De vraag kan gesteld worden wat daarvan de oorzaak is, omdat het toch een duidelijk Schriftgegeven is, dat op meerdere plaatsen in de Schrift naar voren' komt.

Ongetwijfeld heeft het er mee te maken dat de verzegeling met de Heilige Geest als een hoog en heerlijk geloofstuk in het leven der gemeente wordt aangemerkt. Slechts enkelen in de gemeente zouden weten van de verzegeling met de Heilige Geest. Hetzelfde is het geval niet het de Heere aanroepen als Vader, de Abba-Vader beleving.

Toch is dit geen reden op zichzelf om het niet in de prediking aan de orde te stellen. De prediking gaat toch meermalen uit boven de geloofsbeleving van de prediker, hoezeer er het gedurige gebed is om ook achter het Woord te staan dat gepredikt wordt.

Anderzijds is de verzegeling met de Heilige Geest een omstreden onderwerp in de theologische discussie. Sommigen stellen de verzegeling gelijk aan het geloof. Daarbij beroept men zich op Calvijn, van wie de bekende definitie van, het geloof als volgt luidt: 'de juiste bepaling van het geloof is, dat het is een vaste en zekere kennis van Gods welwillendheid jegens ons, welke gegrond op de waarheid van Zijn genadige belofte in Christus, door de Heilige Geest aan ons verstand wordt geopenbaard en in ons hart wordt verzegeld' (Inst. m, 7, 8).

Anderen stellen de verzegeling gelijk aan de Doop . Het is waar dat de Doop al spoedig de naam sphragis (-zegel) ontving. In het midden van de 2e eeuw werd de doop inderdaad zo genoemd. Dat kunnen we lezen in de 2e brief van Clemens en de Pastor van Hermas.

Een en ander mag ons echter niet weerhouden om met dit onderwerp bezig te zijn. Daarom heeft de redactie er goed aan gedaan om ook dit onderwerp in deze cyclus aan de orde te stellen, hoezeer ik me bewust ben van de speciale gevoeligheid rond dit onderwerp en geaarzeld heb om erover te schrijven.

De speciale betekenis voor de kerk in het heden

Naast de genoemde aarzelingen om over dit onderwerp te handelen, zijn er ook speciale redenen om er juist wèl over te spreken. Daar is aan de ene kant de afgrond van dodelijke onzekerheid waarin je vandaag kijkt, als je let op het wereldgebeuren. In het leven van deze wereld is geen vastheid en geen zekerheid. Dat valt te meer op wanneer allerlei schijnzekerheden worden stukgeslagen, zowel in het persoonlijke leven als in de grote verbanden van deze wereld.

Welk een zegen als de kerk op de brandende vragen van de tijd antwoord mag geven vanuit de zekerheid van het geloof. Door de vervulling met de Heilige Geest mag de kerk antwoord geven op de brandende vragen van de tijd. Dat heeft ook alles te maken met de verzegeling met de Heilige Geest. Anderzijds is er ook in het geloofsleven zelf veel strijd en aanvechting. Velen in de gemeente worden heen en weer geslingerd. Daar zijn de vragen rond de zekerheid van het geloof. Ook in dit opzicht bezit de werkelijkheid van de verzegeling met de Heilige Geest een diepe actualiteit. Enigermate hoop ik dit aan te kunnen tonen.

Het Schriftgetuigenis

Het woord 'verzegelen' komt op verschillende plaatsen in de Schriften voor. Op slechts enkele plaatsen komt het in letterlijke zin voor. Dan lezen we van koninklijke brieven die bekrachtigd werden door het zegel van de koning (Esthers : 12), we denken in het Nieuwe Testament aan de steen'op Christus' graf die van het waarmerk van de joodse autoriteiten werd voorzien om duidelijk te maken dat niemand die steen ongestraft kon verwijderen. Verder worden de woorden 'verzegelen' en 'zegel' steeds figuurlijk gebruikt. Op een drietal plaatsen lezen we van de verzegeling met de Heihge Geest. We denken aan de meest bekende plaats in Efeze 1 : 13b en 14 waar de apostel Paulus aan het einde van zijn loflied op het werk van de Drieënige God getuigt: n Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld met de Heilige Geest der belofte; Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregen verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

We denken in diezelfde brief aan Efeze 4 : 30 waar Paulus in het kader van het bedroeven van de Heilige Geest zegt: n bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot de dag der verlossing. In het verband van de aantijgingen op Paulus' apostelambt vanuit de gemeente van Corinthe schrijft de apostel: ie ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten heeft gegeven. 2 Cor. 1 : 22. Het woord verzegelen dat hier gebruikt wordt betekent: aarborgen, bevestigen, bekrachtigen, waarmerken.

Oudtijds werd iets verzegeld door er een zegel aan te hangen. Daarmee werd dan gezegd: dat is van mij, daar heb ik het beschikkingsrecht over, daar mag niemand aankomen.

Dat gebeurt vandaag aan de dag ook als iets in beslag wordt genomen door de douane of door een deurwaarder. Waardevolle verzendingen in het bedrijfsleven worden ook vandaag wel van een zegel voorzien.

De betekenis van de verzegeling met de Heilige Geest

Als we verzegeld worden met de Heilige Geest betekent dit dat de Heere God de beloften Gods, het heil in de Heere Jezus Christus vast en zeker maakt in het hart.

Dan zegt God van allen die Hij verzegelt: die zijn van Mij, Ik maak op hen aanspraak. Ik leg beslag op hen.

Dat betekent dus dat wij bevestiging ontvangen dat wij niet meer van de duivel zijn, dat wij niet meer van de wereld zijn, en ook dat wij niet meer van onszelf zijn, maar van God-Drieënig.

Dan komt in volle werkelijkheid tot ons het Woord: k heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn (Jes. 43 : 1).

Naar wat ik las is dit gebeuren te vergelijken met wat een heer in het oude testament deed met een slaaf, die in het jubeljaar als vrij man mocht weggaan, maar en toch de voorkeur aan gaf om bij zijn meester te blijven. Tot bezegeling van deze beslissing nam dan de heer een priem, doorboorde het oor van de slaaf en hechtte deze aan de deurpost van zijn huis. Daarmee was gezegd tot die slaaf: gij zijt voor altijd van mij en van mijn huis. (Deut. 15 vers 17).

Zo zegt God tot ons door Zijn Geest: e zijt voor altijd van Mij. De verzegeling met de Heilige Geest betekent dus dat wij van Christus zijn en blijven, dat zonde, dood en duivel geen rechten meer op me hebben. De verzegeling met de Heilige Geest is op het allernauwst verbonden met het werk van Christus. Daarom verbindt de apostel Paulus de verzegehng met de Heilige Geest met Christus. Nadrukkelijk staat er: n Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld met de Heilige Geest der belofte. (Efeze 1 : 13b).

In het grieks staat er echter ook heel duidelijk: nadat gij geloofd hebt. Blijkens de werkwoordsvormen die hier gebruikt worden, is het geloof in Christus een voorafgaande daad en volgt daarna als tweede daad de verzegeling met de Heilige Geest. Hier gaat het dus om het tijdstip van de verzegehng. Daarover een volgende keer.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1978

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Woord en Geest in het geloof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1978

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's