Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alle den Volcke

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alle den Volcke

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

’alzo zal de Heere HEERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor al de volken' (Jesaja 61 : 11b)

Israël was vastgelopen in de zendingsroeping. Het was op de ellende van de ballingschap uitgelopen. Er was alle aanleiding om as op het hoofd te doen als teken van diepe rouw. Als gebroken mensen zaten de Israëlieten gevangen en gebonden in Babel, ver van Jeruzalem. Wat moest er van de zendingsroeping nog terechtkomen? Niets dan ongerechtigheid en onheil. De zendingsroeping misverstaan en vergeten. God had immers Israël verkoren uit alle volken: indien gij naarstig Mijn stem zult gehoorzamen, en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijn.' (Ex. 19 : 5). Via Israël wilde God de zendingsroep laten klinken tot al de volken, ook al weten we dat na Pinksteren met o.a. Paulus het zendingsperspectief volledig openging: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde.' (Jes. 45 : 22). Er kwam echter niets van terecht. Geen zending onder de volken. Integendeel, Israël dreigde onder te gaan temidden van het heidendom in de duistere nacht van de Babylonische ballingschap.

Denk nu niet, dat de Kerk het er beter vanaf brengt. Veel zendingsgedachten zijn vol van het heidendom. Hoe kan het ook anders, want we zijn verduisterd in het verstand. Als velen dat geen eens weten, dan kan er ook geen Licht van uitgaan. Wie zich verdiept in de gangbare zendingsbeschouwingen, komt terecht in de dialoog, de sociale gerechtigheid, in het doorbreken van maatschappelijke en politieke structuren, in een heidense wereldbeschouwing van het Koninkrijk Gods hier en nu. Dan verschraalt zending tot ontwikkelingshulp of dienst aan de derde wereld. Dè Kerk heeft dan net als Israël haar zendingsroeping misverstaan en vergeten. Zo is Israël vastgelopen. Zo is de Kerk vastgelopen. En allen in de zending, die niet zijn vastgelopen, geven graag toe, dat dat geen vrucht van eigen akker is, maar het werk van Israels God. Van de kant van Kerk en Israël loopt alles vast, maar de Zending gaat tóch door vanwege Gods vele zendingsbeloften, waarvan we er één noemen: 'alzo zal de Heere HEERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor al de volken.' God belooft en Hij is zo getrouw als sterk en zal Zijn werk onder Israël en de volken volenden.

Er is er maar Eén uit wie de ware en volle zendingsliefde opkomt en dat is God. Alzo lief heeft Hij de wereld gehad. Vanuit die zendingsliefde heeft Hij Zijn enige Zoon gezonden en zie vanwege Gods genadewerken mag Jesaja profeteren in de tegenwoordige tijd. Genade is op de lippen van deze profeet uitgestort. Jesaja mocht het laten horen voor de oren tot in de harten van gebrokenen door eigen schuld, gevangen en gebonden in de gevangenis van Babel. Jezus Zelf nam die woorden in zaliger zin over voor de oren van een groot gehoor in de synagoge van Nazareth (Luk. 4 : 18, 19). En door de eeuwen heen van Jesaje naar Jezus, en via de dienst van de verzoening tot in het genadeheden, mag u het meehoren tot geloof in wereldwijde zending: ees eens Jesaja 61 : 1-3 en vers 11. Christus kwam aan het woord als de Gezalfde des Heeren. Het Hoofd van Israël en de 'Kerk. Het Hoofd van Zijn zendingsgemeente, die er is vanwege Zijn zending. Hij liet zich breken voor gebrokenen. Hij gaf zich gevangen vpor gevangenen."Hij liet zich binden voor gebondenen. In Hem loopt een zendingsweg door deze wereld naar Jeruzalem. Zo is er zendingswerk en een zendingskerk door de diepten van menselijke afval heen. De lijdende Knecht des Heeren is de verhoogde Koning. In Zijn Naam gaat in alle talen de zendingsprediking van bekering en vergeving van zonden door: gerechtigheid en lof voor al de volken.' De ongerechtigheden hadden weliswaar de overhand, - maar God in Christus bracht de gerechtigheid vlekkeloos en ongeschonden aan het licht. Een reddende gerechtigheid in Christus, die zich uitstrekt over het geestelijke en lichamelijke leven, over alle levensverbanden. Een gerechtigheid, die lof voortbrengt. Gods eer wordt erdoor verhoogd. Gerechtigheid en lof - zo mocht Jesaja ver-' kondigen - zullen vanwege Gods werken in Israël zichtbaar worden voor al de volken. De volken zullen het zien. Zoals de aarde gewas en zoals een tuin groenten voortbrengen, zo zaaide de Heere HEERE door het profetenwoord in de bodem Israël, opdat door Hem gerechtigheid en lof uitspruiten ten overstaan van al de volken. Niet alleen mogen al de volken er getuige van zijn, maar ze mogen er ook zelf van gaan getuigen. Het Woord van de Gezalfde des Heeren komt ook tot hen, die in de banden van het heidendom vast zitten. Tot bekering. Tot vergeving van zonden. De kleren van het heil worden uitgedeeld vanwege de Heere HEERE, uw Heiland, uw Verlosser. Gerechtigheid en lof als kleren van het heil. De mantel van de gerechtigheid. Lof ge waad bij uitstek. Gods zendingsfeest is begonnen! Hoor: ieraad voor as. Droog de tranen, want de rouwtijd is voorbij. 'Sieraad' betekent 'hoofdtooi', een sierlijke muts van een bruidegom. Zet de feestmuts maar op. Het zendingsfeest blijkt een bruiloftsfeest te zijn (Jes. 61 : 10). Vreugdeolie is er voor treurigheid. Het gewaad van lof voor een benauwde geest. De bruid verblijdt zich in de Bruidegom. Hij • gaat haar in dienstknechts gestalte voor. Hij leert haar barmhartige Samaritaan te zijn, die de voeten en de wonden wast. In Hem is er een geestelijke ommekeer, een afleggen van de oude kleren en een aandoen van de nieuwe kleren. De zwarte bruid is nieuw in Hem. Daaruit spruiten vruchten van gerechtigheid en lof. Wie deze Koning Christus liefheeft, heeft Zijn Koninkrijk lief. Die zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid. Daarna komen er dienstbetoon, ontwikkelingshulp en rechte aandacht voor de derde wereld in de wetenschap dat Gods Koninkrijk niet van déze wereld is.

Gods zending onder al de volken gaat door met oog op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarop gerechtigheid wonen zal. Zendingswerkers, grijp moed. Zendingsgemeenten houdt aan in de gebeden, opdat het huis van de Bruidegom vol worde. Gereformeerde Zendingsbond, de Heere zegene u. Door een nacht, hoe zwart hoe dicht, voert God in Christus Zijn zendingskerk naar het eeuwig licht. Dan zullen daar de blijde zangers staan. In het nieuw Jeruzalem, stad vol van gerechtigheid en lof. Bent u al op weg naar het grootste zendingsfeest? Daar zullen allen aankomen in nieuwe kleren, schoon gewassen in het bloed van het Lam, thuisgekomen uit de grote verdrukking. Buiten het Lam is dan de dag van Gods wraak definitief gekomen. Eeuwig wee. In Christus is dan het jaar van Gods welbehagen een eeuwig jubeljaar geworden. Met oog op die grote Dag: Gerechtigheid en lof voor 'Alle den Voicke'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 1978

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Alle den Volcke

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 1978

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's