Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nauwelijks en toch zalig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nauwelijks en toch zalig

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

’En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen? ' 1 Petrus 4 : 18

Met een beroep op onze tekst is al menigmaal de deur van de genade in de prediking dicht gegooid. Zalig wordenis vooru nietmogelijk. Daar hoeft u niet eens oVer te prakkizeren. Want de rechtvaardige wordt nog nauwelijks zalig. Dus, wat zult u dan wel niet? En de boot des heils werd en wordt af gebouwden. De vorst der leugenen gebruikt ook Schriftwoorden om zielen te misleiden. Om de deur dicht te gooien, waar de Heere hem open wil zetten. Dit Schriftwoord vraagt, zoals trouwens alle woorden, om juiste uitleg die altijd alleen maar gegeven kan worden in het raam waarin de Heilige Geest dit woord heeft gezet.

De brief die Petrus eertijds schreef, was gericht aan vreemdelingen, overal heen verstrooid. Vreemdelingen. Niet wat betreft hun voorkomen, maar naar hun wezen. Net zo'n vreemdeling als Abraham was. Vreemdeling geworden. Hier geen vaste woon-of verblijfplaats hebbend. Verlangend naar dat betere vaderland, waarvan ze door genade een burger waren geworden. Deze vreemdelingen hebben het zwaar in hun vreemdelingschap. De kermis der ijdelheid verdraagt hun aanwezigheid niet. Deze kermis wordt niet maar een week, maar het hele jaar door gehouden (aldus Bunyan in zijn 300-jarig geschrift). Ze is ook niet nieuw. Maar draait al zolang er mensen zijn op aarde, die van God zijn afgevallen. Vandaar dat ook de christenen aan wie Petrus zijn brief schrijft er alles vanaf weten. Lijden om Chritus' naam. Er is hitte der verdrukking onder hen. De grond wordt ze heet onder de voeten gemaakt. Echter in het lijden zit het zoet van de gemeenschap aan Christus' lijden. Lijden met Hem zal immers betekenen zich verheugen op de openbaring van Zijn Heerlijkheid. Daarom, bij het vreemdelingschap hoort het lijden. Lijden is geen ongelukkige samenloop van omstandigheden. Is geen vervelende bijkomstigheid bij het Christen-zijn. Nee, dat hoort bij het grote plan Gods. Het is een eerste voorproef van het eindgericht. Immers, het einde is nabij (vs 7). En dat brengt het gewoon met zich mee dat daarom het oordeel nabij is. En God begint met dat gericht bij Zijn eigen huis, onder Zijn eigen volk. Die zijn het eerst aan de beurt. En dat is geen pretje. Dat is lang niet altijd om verheugd onder te zijn. Wat moet het dan wel niet zijn voor hen die zonder God, zonder Christus, zonder hoop leven? Voor hen die voor eigen rekening staan?

In dat verband volgt dan de uitspraak: Indien de rechtvaardige nauwelijks szalig wordt. De rechtvaardige. Dat is geen groep van uitzonderingsgevallen in de gemeente en wel zij die aan de zonde ontgroeid zijn of een speciaal soort heiligen. Nee, rechtvaardigen zijn allen die in Christus rechtvaardig voor God zijn, door een waar geloof. Die genoeg 'leerden krijgen aan de gerechtigheid van Christus alleen. Die alle eigen gerechtigheid van nul en generlei waarde leerden achten. Rechtvaardigen. Gezaligde zondaars mag u ook zeggen. Die zullen zalig worden, staat er. Worden, ja. Dat zijn ze niet in één keer. Zeker, wie in de Zoon gelooft, die hééft het eeuwige leven. Maar die zaligheid wordt dagelijks uitgewerkt tot ze eens volkomen is. Rechtvaardigen zijn geen mensen die het hebben, maar die het krijgen. De zaligheid wel te verstaan. Ze worden zalig. Dat staat vaster dan de bergen. Dat heil kan ze nooit meer ontgaan. Die Christus werd ingelijfd, één plant met Hen geworden is in de gelijkmaking van Zijn dood, die zal het ook worden in de gelijkmaking aan Zijn opstanding. Hij wordt zalig. Dat is zo mogelijk nog zekerder dan twee maal twee vier is. En daarom mogen we van onze tekst niet maken: de rechtvaardige wordt misschien zalig. Er staat wat anders over de weg waarlangs hij de zaligheid ontvangt. Indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt. Nauwelijks. Dat betekent niet: op het nippertje. Maar: met moeite, onder druk. Door gevaren en bezwaren heen. Met achterlating van al het onze. In zelfverloochening. Nauwelijks zalig worden is een variant op het andere apostolische woord: ze moeten door veel verdrukkingen ingaan.

We mogen van 'nauwelijks' daarom niet 'onmogelijk' maken. Zalig worden is aan Gods kant een eeuwige mogelijkheid. Maar die wordt gerealiseerd langs het 'nauwelijks' aan onze kant. Het is dienstig te bedenken dat onze tekst een citaat is uit het Spreukenboek. Daar staat; 'Ziet de rechtvaardige wordt vergolden op de aarde, hoeveel te meer de goddeloze en zondaar' (11 : 31). De schrijver bedoelt hier te zeggen: ls nu de rechtvaardige zijn zonde al bezocht krijgt tijdens zijn leven, hoeveel te meer dan zij die in de zonde leven. In het lijden dat over Gods kerk gaat, zit een stuk straf oef en ing. Hij doet ons wél niet naar onze zonde. We krijgen niet straf naai" de maat waarin verdiend is. Toch doet God de smart der zonde gevoelen ook in het lijden dat wordt ondergaan. Gods kinderen zondigen nimmer goedkoop. In de weg van het behouden worden, wordt dat ervaren in het nauwelijks, in de moeite, in het lijden dat men om Christus' wil ondergaat. Wonden zijn er om mijn zonden. Smart is er om mijn zondig hart. Christus is mijn gekruisigde Zaligmaker omdat ik Hem aan het kruis heb genageld. Christus is een Zaligmaker in bloed, omdat dat de prijs is voor mijn zaligheid. Zo worden de rechtvaardigen langs een weg van strijd, van moeiten, van lijden zalig. Dat mag u niet vreemd voorkomen. Daarover mag u zich niet verwonderen. Daarom hebt u niet ongerust te zijn. Er is geen andere weg ten leven dan via het kruis. Er is geen kroon dan alleen nadat het kruis is gedragen. Dat wil Petrus de vreemdelingen leren. Het is een bemoediging. Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Die kan u nooit meer ontgaan. Die wordt u rijkelijk verleend. Nauwelijks zalig worden is wat anders dan misschien zalig worden. Nauwelijks zalig worden is zalig worden.

Dat geldt de rechtvaardigen. Maar hoe zal het dan wel niet aflopen met de goddelozen en de zondaars? Petms geeft geen antwoord. Hij heeft er geen behoefte aan de vreselijke toekomst der goddelozen te omschrijven. Dat moet ook ons tot matiging aansporen in de schildering van de plaats der verlorenheid. Wel heeft de vraag voluit te klinken. Waar zullen zij verschijnen? Wie zal Zijn toorn ontvluchten? Hoe zullen we ontvlieden als we op zo grote zaligheid geen acht geven? We zullen een plaats zoeken en er geen vinden. We zullen om bedekking roepen, maar er geen ontvangen. Dat moet iedere goddeloze en zondaar tot waarschuwing gezegd worden. Goddelozen. Die zonder God leven. In de Schrift

is een goddeloze de dwaas gelijk, die in zijn hart zegt: er is geen God. Zijn mond zal het misschien nog wel zeggen. Maar zijn hart zegt: er is er geen. We komen wel naar de kerk. Maar we laten ze maar praten. En zondaars zijn in de Bijbel mensen die het doel van hun leven missen. Goddelözen en zondaars, rtoort u er ook bij? Het zou niet vreemd zijn. Want zo worden we geboren. Dan hebt u geen toekomst. Waar zult u verschijnen? De verschijningsdatum is dichterbij dan u denkt. Nu is het nog een andere dag. De dag van de zaligheid. Goddelözen worden nog gerechtvaardigd om niet. Dat kan voor u ook nog. Heden zalig worden. Wat is daar voor nodig? Dat u wordt die u bent: goddeloze en zondaar. Dat wordt u, steeds meer en meer, zo u de verschijning van Christus liefkrijgt, zoals Hij u voorgesteld wordt in het Evangelie. Zijn verschijning was eerst in vernedering. Ze is nu in verhoging. Vernedert u dan, opdat Hij ook u verhoge te Zijner tijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Nauwelijks en toch zalig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's