Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onder het kruis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onder het kruis

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En Hij dragende Zijn kruis ging uit naar de plaats genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha' Johannes 19 : 17

Eindelijk is het zover. De Romeinse landvoogd heeft Jezus aan de Joden overgegeven om Hem te laten kruisigen. De Heiland komt uit het rechthuis, geleid door soldaten. Buiten wordt de stoet, die Hem naar Golgotha zal brengen, samengesteld. Voorop gaat een Romeinse officier, dan volgen enkele soldaten, daarachter komt Jezus tussen twee andere kruiselingen in, dan volgen weer wat soldaten, terwijl het geheel gecompleteerd wordt door de drom van nieuwsgierigen. Men werpt Jezus het kruis op de nek. Hij bevindt er Zich al onder. 'En Hij dragende Zijn kruis...' U kunt ook lezen: 'En Hij, Zelf Zijn kruis dragende...' Wat onterend is dat, dat Hij Zijn vloekpaal moet dragen! Hij was al gebonden geweest, geslagen, bespot en gegeseld. En nu moet Hij ook nog Zijn kruis torsen. Hij zinkt al dieper weg! Want wie een kruis droeg, werkte mee aan de voltrekidng van het vonnis, alsof hij openlijk goedkeurde, dat men hem daartoe veroordeeld had. Maar wie wilde dat goedkeuren? Dat deed geen enkele misdadiger. Wij mensen proberen altijd onszelf te rechtvaardigen. En onze straf is al gauw te zwaar. En Jezus? Hij gaat vrijwillig onder het vloekhout. Openlijk keurt Hij Zijn veroordeling goed. Wat Hij dan voor kwaad heeft gedaan? Hij heeft geen enkel kwaad gedaan! Hij draagt hier de last van anderen. Die anderen hebben zich vergrepen aan de wet, namelijk aan de. wet des Heeren. Zij hebben oproer gepleegd, Gods majesteit door hun opstand geschonden, door hun verzet Zijn heerlijkheid onteerd. 'De straf, die ons de vrede aanbrengt, was oip Hem', profeteerde Jesaja in oude tijden.

Hij draagt Zijn kruis, maar het is Zijn kruis / niet. Het is ons kruis; Beaamt u het al? Ach I neen, we willen er niet onder. We mo^êff eronder gebracht worden. Dat is de genad*« van de Heilige Geest. Die moet ons overtuigen/ van ons oordeel. Niemand anders brengt ons onder ons kruis. Maar brengt Hij er ons onder, dan weten we wat van de vloek. 'Vervloekt is een ieder, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.' Dat is een benauwende werkelijkheid! Dat v|erscheurt onze ziel. Maar wie zich eronder bevindt, gaat ook zien, dat Jezus eronder kwam. Het is ons kruis en Hij... draagt het. Ieder zal zijn eigen pak dragen en Hij draagt het onze. Wat moet dat kruis zwaar zijn voor de Heiland! Het is het teken van de vloek, die Hij in alle werkelijkheid tegemoet gaat. Straks hangt Hij er aan. Dan bevindt Hij Zich tussen hemel en aarde. Hij is uitgeworpen door God en mensen. Hij is alleen, verlaten. Dan zwoegt Hij eenzaam in de broeiing van de buitenste duisternis. En dat is onze plaats! Het is de plaats van de overtreder.. We kunnen aan deze plek alleen ontkomen, wanneer we ons zondaarsleven kwijtraken aan Jezus.

Elke stap brengt Hem dichter bij de Hoofdschedelplaats, de heuvel buiten de stad, waar het vonnis aan de misdadigers wordt voltrokken. Hij moet de poort van de heihge stad door. 'En Hij dragende Zijn kruis ging uit...' Jeruzalem werpt Hem uit en Hij gaat uit. Hij laat de stad achter Zich. Hij wordt trouwens ook door Zijn Vader buiten de poort geworpen. VanGodswege is Hij de stad niet waardig. Hij behoort niet in de gemeenschap van het volk, dat gelegerd is rondom de tempel. Hij is onrein! In Leviticifs 16 lezen we, dat de hogepriester op de Grote Verzoendag het bloed van een stier en een bok in het heilige der heiligen bracht om de zonden van het volk te verzoenen. Het lichaam van de dieren - ze waren zondoffers - moest buiten de legerplaats verbrand worden. Het was onrein. En' het onreine kadaver moest ver van de menselijke samenleving onschadelijk worden gemaakt. Op die wijze werd de zonde weggedaan uit Israël. Zo moet Jezus buiten de stad, dat is buiten de gemeenschap van het volk, lijden. Hij is het met zonden beladen offerdier. Zijn bloed komt in het hemelse heiligdom, maar Zijn lichaam wordt verteerd in de vlammen van de toorn van God. Kijk, de priesters zijn er al mee bezig om Hem te offeren, al bedoelen zij dit niet. Hierin is Gods bedoeling. En Jezus Zelf is ook bezig om Zich te offeren. 'En Hij dragende Zijn kruis uit naar de plaats genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.' Daar zal het gebeuren. Hij wordt gestoten buiten het heilige terrein. Want de heuvel, die de vorm van een schedel heeft, behoort tot het onheilige gebied buiten Jeruzalem. Hij wordt tot zonde gemaakt. 'Want van de dieren welker bloed voor de zonde gedragen werd in het heiligdom door de hogepriester, werden de Uchamen verbrand buiten de legerplaats. Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden' (Hebreeën 13 : 11-12). Hij is het zondoffer! Ga weg uit Zijn buurt, want Hij is onrein. Er is vloek bij Hem. Hij moet verteerd worden.

Kunt u niet wegkomen? Dat leert de Heilige Geest Zijn volk, dat er geen afstand van Hem kan genomen worden. Het zondoffer gaat hen aan. Zij hebben gezondigd en behoren buiten de poort van Gods heiligheid. Zij zijn onrein en moeten verteerd worden door de vlammen van Gods toorn. Het pad, d^t Jezus gaat, is.het hunne. Dat is wat, eeuwig buiten Gods gemeenschap te verkeren en buitea de plaats waar het volk vergaderd wordt! Maar het is Grote Verzoendag vandaag. Hebt u veel, dat verzoend moet worden? Bent u geheel onrein? Weet toch, de Heiland is tot zonde gemaakt en kwam buiten Gods poorten!

Nu moeten wij tot Hem uitgaan buiten de legerplaats om Zijn smaadheid te dragen (Hebreeën 13 : 13). Buiten de poort! heet het. Naar buiten! Breken zullen we met alles wat met Jezus breekt. Wordt Hij uitgeworpen, dan zullen wij Hem volgen. Kruisigen zullen wé de wereld, de vrome en de goddeloze. Indien iemand achter Hem wil komen, die neme zijn kruis dagelijks op en volge Hem. Ja, wie Bij Hem behoort heeft te rekenen met tegenstand en vervolging. Zo'n iemand wordt aller uitvaagsel en een schouwspel voor de wereld.

Die is onrein!

Hij is onrein. En toch is hij rein! Hij is bij God rein. Om Jezus' werk is hij bij God rein. Jezus sloot de poort van Jeruzalem achter Zich. Op dat ogenblik was Hij bezig de poort van het nieuwe Jeruzalem te openen. Daar zal Hij straks ingaan. En achter Hem gaat het volk in, dat tot Hem uitging.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 1979

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Onder het kruis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 1979

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's