Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zit u goed?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zit u goed?

Ingezonden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het verhuren van zitplaatsen komt nog in een aantal van onze gemeenten voor. Gelukkig worden ze niet meer met opbod verhuurd. Dat gebeurde vroeger wel. In de gemeente waar schrijver dezes opgroeide was het vroeger een soort dorpsfeest als de plaatsen met opbod verhuurd werden. Het gebeurde met oudejaarsdag en het hele dorp, dat toen nog voor 90% Hervormd was, was dan samengestroomd in de kerk. We vonden het als jongens wat mooi, dat de prijzen der 'hoge banken' danig werden opgedreven door boeren, die af en toe maar naar de kerk kwamen.

Uit een kerkbode

In een kerkbode van 2-12-78 schreef 'n teleur­ gestelde predikant het volgende: De kerkvoogdij stond voor een vreselijk moeilijke beslissing. Hield zij vast aan de oude toestand, dan handelde zij in strijd met de uitslag van de stemming van de gemeenteavond.

Besloot zij alle plaatsen vrij te geven, dan zouden er verscheidene mensen niet meer naar de kerk komen en ook geen cent meer aan de kerk geven. Om de vrede zoveel mogelijk te bewaren heeft de kerkvoogdij gekozen voor een tussenoplossing. Vanaf heden is het niet meer mogelijk een nieuwe zitplaats te huren. Voorts worden zitplaatsen, die op naam van overleden personen gehuurd worden, vrijgegeven per 1-1-79. Zitplaatsen kunnen niet meer van de één aan de ander gegeven worden. Plaatsen, die dit jaar door iemand gehuurd werden, kunnen alleen door dezelfde persoon in de toekomst gehuurd worden. Bij opzegging wordt een plaats vrij en blijft zij vrij. Bij overlijden of verhuizing komt een plaats automatisch vrij. Langs deze weg zullen de plaatsen in de kerk alle in de toekomst vrij komen.

Met inbegrip van het aantal vrije banken zal het aantal vrije plaatsen op 1 - 1 - 79 ongeveer 50 bedragen. De vrije plaatsen zullen van een opvallend merkteken voorzien worden. Wie een of meer plaatsen huurt, kan die dus in de toekomst blijven huren, als hij dat wil. Niemand behoeft zijn plaats gedwongen af te staan.

Wel wil ik persoonlijk hieraan toevoegen, dat ik hoop dat velen hun plaats aan het eind van dit jaar vrijwillig zullen opzeggen, opdat er meer vrije plaatsen komen. Wie dat wil doen, kan dan zijn plaatsengeld boven zijn vrijwillige bijdrage betalen, zodat de kerkvoogdij er niet op achteruit gaat. En men zal heus wel op zijn 'eigen' vertrouwde plekje kunnen blijven zitten.

Een andere ervaring

In een andere van onze gemeenten was vorig jaar een gemeenteavond belegd door de kerkvoogdij. Het is een gemeente met vrij veel import, recreatie en'gasten, die er zondags kerken uit een naburige streek, waar geen gereformeerde prediking meer gevonden wordt. Een aantal lidmaten pleitte op genoemde vergadering voor afschaffing van het verhuren van zitplaatsen. Argumenten waren:

- verhuren van zitplaatsen is niet gastvrij tegenover niet-gemeenteleden en nieuwingekomenen.

- gezinnen kunnen niet of moeilijk bij elkaar zitten.

- in een christelijke gemeente moeten er geen verschillen zijn in de plaatsen in de kerk. - het werkt ergernissen in de hand als mensen op een verhuurde plaats gaan zitten of men gaat in een overvolle bank zitten op zijn gehuurde plaats, als - na het branden van ihet lampje - een ander zijn plaats al heeft ingenomen.

- hoewel we Luc. 19 : 46 en Luc. 11 : 43 niet helemaal over kunnen brengen op onze gemeenten vroeg men zich wel af of deze schriftgedeelten ons in deze iets te zeggen hadden.

Toch ging afschaffing niet door. De kerkvoogdij was bang voor andere gemeenteleden, die in een anonieme brief bedreigingen hadden geuit. En een groot gedeelte van de gemeente was het hier mee eens.

Wat moeten wij er mee?

We kunnen natuurlijk zeggen, dat plaatsen verhuren een verkapte vrijwillige bijdrage is. Maar waarom er dan geen gewone vrijwillige bijdrage van gemaakt? Is het gastvrij om zijn gastkerkgangers te laten wachten op hetlampje, want dan is de autochtone gemeente gezeten?

Zijn er bijbelse argumenten aan te voeren voor het verhuren van zitplaatsen? Tradities die in strijd zijn met Gods Woord behoeven we toch niet te handhaven? In hoeverre kunnen we trouwens spreken van tradities! Het verschijnsel is pas ontstaan in de 18de en 19de eeuw. Tijdens en voor de hervorming waren er vrijwel geen zitplaatsen in de kerk.

Gaarne willen we deze zaak, die ons erg op het hart ligt, in dit blad aan de orde stellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1979

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Zit u goed?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 april 1979

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's