Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lange broeken en gedekte hoofden (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lange broeken en gedekte hoofden (5)

Pastorale overwegingen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gaan we er nu toe over om 'de gedekte hoofden' aan de orde te stellen, dan begrijpt elkeen van de lezers(essen) wel, welke kwestie ter sprake komt. Behoort een vrouw, een meisje, ook de samenkomsten van de gemeente te bezoeken met een hoofddeksel op het haar, een hoed, een baret, een muts of een sjaaltje? Kan daarvoor een vaste regel worden gegeven en ook worden opgelegd? Mogelijk zullen er zijn, die beweren, dat deze kwestie veel 'gemakkelijker ligt' dan die van de lange broeken. In de eerste brief van Paulus aan de gemeente van Corinthe, het elfde hoofdstuk, wordt daarvoor duidelijk gesproken. De vrouw moet 'een macht op het hoofd hebben om der engelen wil'. Punt, uit. Hoe men het ook keren of wenden wil, deze uitspraak is toch niet voor meer dan een uitleg vatbaar.

Een eenvoudige beslissing?
Gaan we er nu toe over om 'de gedekte hoofden' aan de orde te stellen, dan begrijpt elkeen van de lezers(essen) wel, welke kwestie ter sprake komt. Behoort een vrouw, een meisje, ook de samenkomsten van de gemeente te bezoeken met een hoofddeksel op het haar, een hoed, een baret, een muts of een sjaaltje? Kan daarvoor een vaste regel worden gegeven en ook worden opgelegd? Mogelijk zullen er zijn, die beweren, dat deze kwestie veel 'gemakkelijker ligt' dan die van de lange broeken. In de eerste brief van Paulus aan de gemeente van Corinthe, het elfde hoofdstuk, wordt daarvoor duidelijk gesproken. De vrouw moet 'een macht op het hoofd hebben om der engelen wil'. Punt, uit. Hoe men het ook keren of wenden wil, deze uitspraak is toch niet voor meer dan een uitleg vatbaar.

Toch enige vragen
Nu rijzen ook hier vragen, die we maar niet zondermeer kunnen wegwuiven. Om te beginnen leidt de opmerking van de apostel, 'dat een vrouw die bidt of profeteert met ongedekt hoofd gelijk staat aan een vrouw, die zich het haar afsneed', tot de vraag, of een vrouw, die kort haar draagt slechts het hoofd moet bedekken, en dus niet een vrouw met lang haar, want zij heeft in het lange haar al een bedekking? Daarbij, in wat breder verband, duikt ook de vraag op, of we hier meer met een persoonlijke visie van de apostel te doen hebben, dan wel met bindende regels, die hij in de naam des Heeren de gemeente oplegt? Moeten we de gewoonte, die wellicht onder de meesten van ons gevonden wordt, om als meisje of vrouw met gedekt hoofd naar de kerk te gaan, zien als een kwestie van stijl, als een bewijs van wellevendheid, of zelfs van gehoorzaamheid aan Gods wil? En moet 'iets op het hoofd te hebben' met name uitkomen rond het doopvont en/of aan de avondmaalstafel? Leidt dat dan weer niet tot een overschatting van de viering van het sacrament en een onderwaardering van de Woordbediening? Is een ongedekt hoofd bij deze laatste minder erg dan bij de viering van teken en zegel van Gods genadeverbond? Ik schreef 'toch enige vragen'. U ziet, dit zijn er dan enige. En alle vragen zal ik nog niet genoemd hebben. Maar ze geven ruime gelegenheid om opnieuw hardop te denken, en u denkt dan mee?

Ook hier weer onderscheid
Ik zou eenvoudig willen beginnen met te stellen, dat 'de hoofdtooi' van een meisje of vrouw uiting is van een bepaalde manier van omgang. Paulus wijst er op, dat in zijn tijd een vrouw, die zichzelf respecteerde, lang haar droog. En is dat zo overal, waar zij zich goedgernanierd vertoont; hoeveel te meer betekenis en inhoud krijgt deze gewoonte binnen het raam van gemeente-zijn. Natuurlijk, we kunnen zeer overdreven vormelijk handelen, maar dat neemt niet weg, dat er ook in de gemeente van de Heere Jezus stijl en goede vorm dient te zijn. Bovendien gaat het ook hierbij om de handhaving van het onderscheid tussen de beide geslachten. Het zou wel eens kunnen zijn, dat de kwestie van de lange broeken veel te maken heeft met die van de gedekte hoofden. Die zo fel staan op het gebruik van de lange broek zijn meestal even fel in het verzet tegen de hoofdbedekking. Blijkbaar werd in de tijd van Paulus door de vrouwen met een stuk zelfrespect een sluier gedragen, en de apostel ziet deze gewoonte ook graag door en in de christelijke gemeente overgenomen of gehandhaafd. Niet zozeer schrijft hij een nieuwe stijl en kleding voor aan de christenen in Corinthe, maar hij neemt eigenlijk over wat al bestaat. De apostel wil niet, zo blijkt uit vers zestien van 1 Cor. 11 tot elke prijs gelijk hebben. Hij is er niet op uit om ruzie te maken of dwingend een bepaalde houding op te leggen, maar hij ziet wel graag orde en wellevendheid gelden in de gemeente van de Heere Jezus. Is dus de hoofdtooi als zodanig bespreekbaar? Als bij vraagstelling over de lange broeken belangrijk was te lezen, wat de Schrift zegt, dan geldt dat zeker ook in deze zaak. Beroepen we ons op de Schrift, dan moet Deze ook Zelf getuigen. De eerstvolgende keren moeten we dus het Woord maar laten spreken. Het lijkt me voor ons gesprek met elkaar over deze dingen voor de hand te liggen, dat we het gedeelte uit 1 Corinthe 11 rustig doorlezen en hier en daar een kanttekening plaatsen. Begint u zelf daarmee ook, en maakt u ook uw opmerkingen bij de bijbeltekst al vast voor uzelf? Velen lezen in de kerk uit hun bijbeltje mee, als de predikant het Schriftgedeelte opgeeft en voorleest. Dan doen wij nu ook met elkaar? Afgesproken?!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Lange broeken en gedekte hoofden (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's