Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hij hééft anderen verlost!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hij hééft anderen verlost!

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

En eveneens ook de overpriesters met de Schriftgeleerden zeiden tot elkander, al spottende: ij heeft anderen verlost; Zichzelf kan Hij niet verlossen. De Christus, de Koning Israels koine nu af van het kruis, opdat wij het zien en geloven mogen.' Marcus 15 : 31, 32a

'Herders zonder erbarmen' luidt de titel van een boek, dat ons vertelt van de praktijken van de Jehovagetuigen. Diezelfde typering mogen wij gebruiken voor de leden van het Sanhedrin, die op Golgotha het Lam van God mishandelen en kwalijk bejegenen. Christus mag het psalmwoord beamen: met een doodsteek in Mijn beenderen honen Mij Mijn tegenpartijders, als zij de gehele dag tot Mij zeggen: 'Waar is Uw God' (Ps. 42 : 11).

Op de kruisheuvel evenwel is alles geoorloofd en spannen kerk en wereld samen tegen Gods Gezalfde. Er vindt zelfs verbroedering plaats onderling: overpriesters én Schriftgeleerden, anders niet op één lijn, maken nu gemene zaak tegen Jezus! Jezus' lijdensaankondiging, dat Hij veel moest lijden van de ouderlingen en overpriesters en Schriftgeleerden (Matth. 16 : 21) gaat wel op! Waarom is het Sanhedrin eigenlijk op Golgotha? Wat moeten die priesters daar? Wel zij slachten het ware Paaslam. Maar tevens moeten zij naar de Joodse wet present zijn. Als nl. een veroordeelde tijdens zijn terechtstelling schuld beleed en berouw toonde, dan moest er onmiddellijk een priester bij de hand zijn om de boeteling te verzekeren, dat zijn schuld hem vergeven was. Als deze Jezus alsnog zou herroepen, dat Hij de Zoon van God is, dan had ook Hij recht op een priester die Hem aan God zou opdragen: God hebbe Zijn ziel!

Intussen verlagen de hoogeerwaarde heren zich echter om de Here Jezus Christus openlijk te bespotten. Bij Lucas lezen we, dat zij letterlijk hun neus voor Hem ophaalden en de gek met Hem staken. Al hun afkeer en afweer ontlaadt zich in agressieve en venijnige spot. Let er op, dat het volk zich rechtstreeks tot de Gekruisigde richtte. Maar de leiders niet: zij zeiden tot elkaar. Onder elkaar spraken zij verachtelijk over Hem, maar dan wel zo luid, dat Hij het horen kon en weten moest. Waarom deze geraffineerde, duivelse bespotting? De leden van het Sanhedrin weten, dat het volk tot voor kort Jezus en Zijn werk heeft bewonderd. Het volk heeft Hem als Machthebbende erkend. Dat hebben zij nooit ge­daan, nimmer gewild. Maar steeds konden zij niet tegen Hem, tegen Zijn woorden en werken op. En zie, nu is eindelijk hun kans gekomen om revanche te nemen. Vandaar dat zij niet Jezus' woorden aanvallen, zoals de voorbijgangers dat deden, maar dat zij met opzet Zijn werken aanranden! Hij heeft anderen verlost! Ja, dat waren voor en door het Sanhedrin niet weg te redeneren (heils)feiten. Blinden, stommen, verlamden, doden, melaatsen, het waren evenzovele bewijzen, dat Hij de Zoon van God is, de Messias. Jezus Zelf had toch gezegd: 'de werken die Ik doe in de Naam Mijns Vaders die getuigen van Mij' (Joh. 10 : 25). Huns ondanks moeten deze spotters belijden, dat Hij anderen heeft verlost! De bitterste vijanden moeten Jezus aan het kruis toch eren. 'Die in de hemel woont, zal lachen!'

Maar zelf willen zij dat voor geen prijs. Zij keren zich hatelijker dan ooit tegen Christus. U ziet en hoort, wat verharding is en inhoudt, wat verblinding betekent. Als zij Jezus in Zijn werken willen belachelijk maken, dan is het om voorgoed de indruk die Hij met Zijn daden gemaakt heeft in Israël weg te vagen! Zijn wonderen moeten met Hem sterven aan de schandpaal! Tegen ieder moet gezegd kunnen worden: wat die Jezus ook voor groots gedaan heeft, toen het er op aan kwam, toen het op Hemzelf aan kwam, toen heeft Hij jammerlijk gefaald. Met hun spot grijpen zij de kans om met Zijn Naam ook Zijn faam te doen vergaan! Zij bedoelen: Hijzelf en alles van Hem is waardeloos. Bewijs: Hij kan Zichzelf niet verlossen. Hij kan de proef op de som of Hij de Christus, de Koning van Israël is niet leveren. 'De Christus, de Koning van Israël kome nu af van het kruis!'

Zij provoceren Hem, dagen Jezus uit om Zichzelf waar te maken. Hij moet eigenlijk overgaan op hun lijn d.i. aan de kant van de zelfverlossing komen staan. Ten diepste is dat van de duivel zelf. De satanische verzoeking keert terug: 'indien Gij Gods Zoon zijt... werp u nederwaarts... al die koninkrijken en macht zal ik u geven, indien Gij neervallende mij zult aanbidden (Matth. 4). En zo niet, dan is het kruis het meest afdoende bewijs, dat Gij de Christus niet zijt!

De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat die zeker van hun zaak schijnende Joodse godsdienstige leiders in wezen helemaal niet zo zeker zijn! Zij overschreeuwen in hun hoon eigen angstige onzekerheden en verdringen hun twijfel. Zij menen, dat God aan hun kant staat, maar als dat niet het geval is, als Jezus niet herroept... wat dan? In dat geval is er nog één manier voor Hem om aan de dood te ontsnappen nl. deze, dat God Zelf de terechtgestelde rechtvaardigt en de uitvoering van hun doodvonnis verhindert! Met die mogelijkheid dient rekening gehouden te worden tot het laatste toe - vandaar ook de verzegeling van het graf en de wacht erbij!

Die spanning wordt in de tekst vermeld in het woordje 'nu' - kome nu af van het kruis. Kijk, als dat niet gebeurt, dan is het kruis en de dood de bevestiging van hun gelijk! Dan staat God toch wel aan hun zijde. Zij geven nota bene met hun spotwoorden God de kans om hen nu tegen te spreken. Zo niet dan is de door hen uitgemaakte zaak van Jezus van Nazareth huns inziens door Israels God gesanctioneerd! Dan is deze Gehangene God een vloek! Ontdekt u, hoever een godsdienstig mens durft gaan om eigen kwaad geweten en ongeloof te sussen en goed te praten? Begrijpt u, dat Marcus door de Geest terecht schreef: zij zeiden tot elkaar. Zij moesten elkaar in hun gelijk immers bevestigen! Jezus had het bij het verkeerde eind en zij niet. Hoort en ziet u, wat het vrome vlees zegt en wil: over het lijk van de Zaligmaker gaan om zichzelf te handhaven en overtuigd te houden van eigen gelijk! Wellicht onderkent u, waarom ook heden nog zoveel godsdienstige en wettische mensen elkaar stijven in hun gesprekken in hun verzet en liefdeloosheid tegen Jezus en Zijn genade. Zij zeggen tot elkaar... O ze zijn voor de waarheid, maar zij beseffen niet, dat zij van de Waarheid niet gediend zijn! Het is actueel genoeg. In de alternatieve verzoeningsleer beweert men: zie je wel, dat het kruis niet moest van God, maar van ons. Het lijkt er inderdaad op. Dit heeft de kerk met de wereld Jezus inderdaad aangedaan. De eer van de Middelaar is door ons 'stout geschonden'. De paradijsrevolutie is herhaald ten koste van Jezus' Naam en werk. En toch is hier de verzoening door voldoening niet te loochenen. Deze daad van ons gaat niet buiten Gods raad om! God heeft een alternatieve verzoening uitgedacht en gegeven; een andere verzoening dan de Joden en wij willen. Verlossing door de Ander: Jezus Christus en niet door onszelf! Dat is de diepe zin van Golgotha. God dank komt Jezus niet van het kruis af. Hij blijkt in waarheid de Messias te zijn. Hij blijft hangen om anderen te verlossen. Hij breekt dat verlossingswerk niet halverwege af. Hij wil niet met de schrik of met de smaad voortijdig vrijkomen! Maar Hij wil Zijn liefde met de dood bekopen om God Zijn eer terug te bezorgen en de Zijnen wettig vrij te kopen! Déze Herder is vol erbarmen. Hij stelt Zijn leven voor de schapen, opdat zij leven en overvloed hebben! Dat hebben de Joodse leiders niet verstaan. Het Sanhedrin zag de Messiaanse toekomst alleen maar in het verlengde van dit leven. Het leven hier en nu moest worden gered; alles moest aan deze kant van het graf worden hersteld, dan zou de zelfverlossing compleet een feit zijn geworden. Daarom moest Jezus nu Zijn macht demonstreren. De samenleving moet zichtbaar gered worden. Dat stond de kerk op Golgotha al te roepen! Het paradijs op aarde van onze kant. Jezus moet nu afkomen om de ideale samenleving, verbeter de strukturen als eigen Kunststuk te presenteren. Zo wilden het de Joodse theologen. En vandaag hebben zij kollega's genoeg.

Maar bij God is het totaal anders(om). De Messiaanse toekomst, de eer wordt gered als Jezus aan het kruis blijft. De toekomst en het nieuwe leven is niet gewaarborgd als de dood te vermijden is, maar als de dood overwonnen wordt! Niet ons lot moet worden afgewend, maar onze schuld tegenover God moet vereffend worden, de verzoening tot stand gebracht worden. Het oordeel des doods dient voor goed te worden weggenomen. Daarom is de Rotssteen van Israël voor de ogen van de oudsten van Israël geslagen. Zo blijkt Hij de ware Koning van Israël, de Koning van Psalm 72 te zijn; de Gerechtvaardigde, de Verheerlijkte. Dat ziet het ongeloof niet, al roept het nog zo hard en onwaarachtig: 'Opdat wij het zien en geloven mogen.' De leiders van Israël hebben een teken gevraagd èn gekregen nl. het teken van Jona de profeet. Zalig zij zij niet die dit teken begeren, maar zij die niet gezien en nochtans geloofd hebben! En dat is door de Heilige Geest Die Jezus verheerlijkt. Die leert geloven: 'veel meer zullen wij behouden worden door Zijn leven, nadat wij met Hem verzoend zijn'. Gelooft u dat? Wie in de verhoogde Zoon des mensen gelooft, die zal niet verderven, maar het eeuwige leven hebben! Stel u gerust: de Christus, de Koning van Israël is garant, dat de Bijbelse volgorde: eerst geloven en dan zien, de juiste is! Uw ogen zullen de Koning zien in Zijn schoonheid! Kijkt u naar Hem uit met groot verlangen? Dan geeft u hemelhoog van Hem op! Hij hééft verlost. Anderen. Maar ook mij. Geloofd zij Jezus Christus!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Hij hééft anderen verlost!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's